Författare Ämne: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige  (läst 4550 gånger)

Utloggad Niklas Bygdestam

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4842
  • Никлас Быгдестам
Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« skrivet: 29 juli 2017, 01:36:45 AM »
Det börjar närma sig 50-årsdagen för Dagen H, dvs den dag då man ställde om till högertrafik i Sverige. Jag kan inte låta bli att ta upp en del funderingar kring detta, trots att detta var ett antal år innan jag ens var född :)

Hur många känner idag till att Sverige faktiskt en gång i tiden faktiskt hade vänstertrafik? Jag har märkt att en del yngre knappt vet det, eller möjligen läst lite ytligt om det men inte riktigt tagit åt sig detta.

För dagens svenskar är begreppet vänstertrafik närmast något lite exotiskt. De flesta vet att man har det i Storbritannien plus några länder till ute i världen. De har sett filmer som utspelar sig i antingen Storbritannien eller andra länder med vänstertrafik och om de tänker på saken tycker de att det ser lite exotiskt ut. Flera har rest till antingen Storbritannien eller till andra länder med vänstertrafik som Cypern, Australien, vissa länder i Asien eller vissa afrikanska länder och när de kommer hem till Sverige igen så anser de att vänstertrafik hör hemma i dessa länder, inte hemma. Här är högertrafiken bara självklar helt enkelt.

Ännu mer självklar känns den för folk genom att man är vana vid att se fordon från andra länder i Sverige, allra oftast då från länder med högertrafik, som t ex Tyskland. Tyska fordon är hur vanliga som helst på svenska vägar, liksom fordon från flera andra länder som Danmark, Norge eller Polen bara för att nämna några, fler finns givetvis. Och lika självklart känns det för folk att med svenska fordon ta sig ut till dessa länder och fler länder.

Gamla veteranbussar som är byggda för vänstertrafik tillhör de oerhört få kvarlevor vi har av vänstertrafik i Sverige. Och kanske egentligen den enda tydliga kvarlevan som verkligen visar upp detta på ett riktigt tydligt sätt. Det händer att jag kör några sådana. Bland annat en vacker gammal postbuss från 1949 som jag kör ibland. Denna är helt byggd för just vänstertrafik med dörr på vänster sida och ratten på höger sida. När jag visar upp dessa bussar för folk så har det faktiskt hänt att speciellt unga personer tycker det är konstigt att ratten sitter på fel sida liksom dörrarna. Det stämmer liksom inte för dem. Då får jag förklara detta med att Sverige faktiskt hade vänstertrafik fram till 1967. Och om de blir intresserade så berättar jag vidare om hur det gick till att ställa om till högertrafik. Den reaktion jag brukar få är att de oftast någonstans läst eller hört om saken i skolan, men inte kanske sedan tänkt på saken mer. Högertrafiken är helt enkelt självklar. För många svenskar är idag högertrafiken lika självklar som det är för t ex tyskar.

Men jag tror också att högertrafiken har inneburit att man idag faktiskt mer och mer också sett det svenska vägnätet som en del i det kontinentala vägnätet. Efter högertrafiksomläggningen har det hänt väldigt mycket med vägnätet. Motorvägar har byggts ut sedan dess, de har förlängts, byggts ihop och slutligen blivit långa kontinentala motorvägsstråk med motorväg/motortrafikled. Och dessa långa stråk kopplades sedan samman med Öresundsbron. Så hur "spännande" är det egentligen att ta sig ut ur Sverige idag? Inte så värst faktiskt. Ska man åka den fasta vägen till t ex Hamburg utan färja så går det alldeles utmärkt. En svensk motorväg på den svenska sidan Öresund, denna går över bron, fortsätter som dansk motorväg, man åker sedan över Stora Bältbron och Lilla Bältbron och tar sig söderut, den danska motorvägen övergår till en tysk motorväg. Spännande miljöombyte? Inte så värst. Tyskarna har ännu fri fart på sina motorvägar, så man märker att det genomsnittliga tempot ökar efter tyska gränsen. Annars är det faktiskt samma sorts väg och samma känsla att köra på som det var redan i Sverige. Ingen "spännande" gräns eller känsla av "kontinentens" början precis. Eller är det kanske så att Sverige har blivit en del av "kontinenten" här? Så att det är därför en resa till Hamburg är så ointressant? För att man helt enkelt inte ser någon större skillnad längre?

Man förstår att det måste ha varit en helt annan känsla att åka till t ex Hamburg ca 1960. På den tiden VAR det verkligen Kontinenten som hade sin början söder om Sverige. Och när man åkte norrut och kom in i Sverige igen hade man lämnat Kontinenten. Detta kommer vi aldrig uppleva. För på den tiden då någon gjorde motsvarande resa så var det först vänstertrafik i Sverige. Sedan var det färja för att ta sig ut ur Sverige. På den tiden tyckte de nog redan Danmark var en försmak av Kontinenten. Sedan färja vidare till Tyskland.

Även om någon idag väljer färja istället för broarna så kommer ändå andra den känslan av olika världar återuppstå igen. Och som sagt var, det är vanligt att ta broarna och då märker man faktiskt ingen början eller slut på "kontinenten" mer. Den finns eller finns inte hela tiden under färden så att säga.

Men titta på den gamla filmen Sjunde himlen från 1956 med Hasse Ekman och Sickan Carlsson. Där gör de en bussresa ner mot Italien. Och så fort de egentligen sitter på bussen och lämnat Sverige märker man i filmen hur de lämnat det "trygga Sverige" och kommit ut på den spännande Kontinenten. Redan tidigt syns det i filmen att bussen kör på höger sida om vägen. Bara det ska visa symboliskt att de lämnat det "gamla trygga" och kommit ut i det lite "spännande". En liten bit till i filmen ser man hur bussen kör på en motorväg. Ja, visserligen fanns det faktiskt motorvägar i Sverige när filmen gjordes, men de var korta och därmed erbjöd de inte alls den känsla man vill visa upp i filmen. Och sedan en bit till in i filmen kommer de till Hamburg. Ja Hamburg känns i filmen som en exotisk stad med massor av partyn, öldrickande, fester, en del naket osv. Ja faktiskt känns staden till och med en aning "farlig" för dessa "trygga" svenskar, för två av dem har ju supit sig fulla och missat bussen vidare. De blir ju strandsatta i Hamburg och verkar ett tag leva lite farligt. De blir mirakulöst "räddade" då en studentgrupp tror att de är studenter från Heidelberg, men det är en annan sak.

Dessemellan kör jag mellan Uppsala och Hamburg via Stockholm, Nyköping, Norrköping, Jönköping, Helsingborg, Malmö, Köpenhamn, Odense, Fredericia, Padborg, Flesburg, Rendsburg. En lång motorvägssträcka som egentligen inte erbjuder några upplevelser mer än de stora broarna som kan vara lite roliga att köra på. En fast väg, högertrafik hela biten, osv. Var börjar och slutar "kontinenten" på denna sträcka? Jag ser ingen början, inget slut. Samma känsla hela vägen. Lite mer skog vissa avsnitt, lite mer öppna fält på andra, några stora broar. Annars inte så mycket mer. Sjunde himlen känns verkligen fjärran här idag. Ingenting av vad de upplevde känner man idag. Och Hamburg då? Farlig stad? Nej, inte värre än t ex Stockholm i alla fall ;)

Jag har vid några tillfällen även kört mellan Oslo och Hamburg på fasta förbindelserna över broarna. Är det mer "spännande". Nej, inte alls. En norsk motorväg blir svensk, som blir dansk som blir tysk. Jag konstaterade vid tillfälle att känslan att köra mellan Oslo och Köpenhamn via Göteborg och Öresundsbron egentligen känns som att köra från Nederländerna till Frankrike via Belgien.

Jag vill alltså påstå att högertrafiken verkligen HAR integrerat Sverige som en del i övriga Europa. Idag kan man inte säga att "kontinenten" börjar och slutar någonstans. Vi har det med oss istället. Högertrafiken och vårt vägnät av nuvarande struktur har gjort det så.

Men trots denna kontinentala struktur det fått idag är det värdefullt att vi sparar och är rädda om de bussar vi har kvar som byggdes för vänstertrafik. De är egentligen vår enda tydliga kvarleva som verkligen visar hur trafiken var förr i tiden i Sverige. Därför är de väldigt historiska och det ska vi vara rädda om :D

Orkade någon läsa detta? ;)
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4784
SV: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2017, 03:43:09 AM »
Jodå, intressant som alltid. Tycker dock att man även kan nämna att övergången till högertrafik sannolikt även har bidragit till en ökad trafiksäkerhet. Visserligen var bussarna i Sverige högerstyrda innan den 3/9-1967, men majoriteten av övriga fordon var det väl inte. Att större delen av Europa (förutom vissa insulära delar samt småkrafs som Gibraltar) numera kör på samma sida har även det lett till säkrare trafik.

Sedan kan man se lite filosofiskt på detta med årsdagar mm. Sett rakt av så är 50 år samtidigt ett halvt sekel och mycket vatten hinner rinna under broarna på den tiden. Att en tjugoåring idag inte kan relatera direkt till högertrafikomläggningen är därmed inte så konstigt. Det är även så att vissa årsdagar koms ihåg medan andra passerar obemärkt. Hur många stockholmare (förutom de mest insatta) tänkte t.ex. på att Stockholms spårvägar fyllde 100 år förra året... liksom att de den 1/1-1967 istället omvandlades till SL? Der enda man direkt firar sina 50 år med är att stänga Spårvägsmuséet. 

Utloggad Niklas Bygdestam

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4842
  • Никлас Быгдестам
SV: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2017, 05:43:22 AM »
Jodå, intressant som alltid. Tycker dock att man även kan nämna att övergången till högertrafik sannolikt även har bidragit till en ökad trafiksäkerhet. Visserligen var bussarna i Sverige högerstyrda innan den 3/9-1967, men majoriteten av övriga fordon var det väl inte. Att större delen av Europa (förutom vissa insulära delar samt småkrafs som Gibraltar) numera kör på samma sida har även det lett till säkrare trafik.

Sedan kan man se lite filosofiskt på detta med årsdagar mm. Sett rakt av så är 50 år samtidigt ett halvt sekel och mycket vatten hinner rinna under broarna på den tiden. Att en tjugoåring idag inte kan relatera direkt till högertrafikomläggningen är därmed inte så konstigt. Det är även så att vissa årsdagar koms ihåg medan andra passerar obemärkt. Hur många stockholmare (förutom de mest insatta) tänkte t.ex. på att Stockholms spårvägar fyllde 100 år förra året... liksom att de den 1/1-1967 istället omvandlades till SL? Der enda man direkt firar sina 50 år med är att stänga Spårvägsmuséet.


Gibraltar har högertrafik. Se länk:

https://www.google.se/maps/@36.1464097,-5.3507442,3a,75y,228.52h,88.11t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2i_q6Y9kkmb3rY7OdCFHdg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

På länken kan man se typiska brittiska väjningspliktskyltar med texten GIVE WAY på. Man håller brittisk skyltstandard, men har högertrafik. Men den kombinationen är inte alls konstig. Storbritannien har egentligen alldeles vanlig europeisk skyltstanbdard förutom två saker: De är vända för vänstertrafik och de har engelska mått i miles yards osv. Men standarden på skyltarna i Storbritannien går annars efter normalt europeiskt snitt. Så vänder man dessa för högertrafik som man gör i Gibraltar så ser de alldeles normala ut :D

Det finns inget land i Europa på fastlandet som har vänstertrafik. Inte heller någon ö eller annat med bro eller tunnel till fastlandet som har vänstertrafik. Tunnel finns visserligen mellan Frankrike och Storbritannien. Men då med biltåg, ingen vägtunnel. Däremot har de byggt så att man åker av från motorväg direkt in på terminalen på ena sidan Engelska kanalen. Och sedan när man åker av biltåget på den andra sidan Engelska kanalen åker man ut direkt på nästa motorväg. Men ingen vägtunnel finns. Men det har diskuterats att bygga en sådan.

Sverige var sist i Europas fastland med vänstertrafik. Före Andra världskriget hade man det delvis i Österrike och även i dåvarande Tjeckoslovakien. Men tyskarna ockuperade länderna och tvingade dessa till högertrafik. Trots att de många gånger i motsats till Sverige ofta hade högerstyrda bilar. När kriget tog slut tyckte man att det var bättre att behålla högertrafiken i dessa länder. Det var helt enkelt säkrare med tanke på fördelen att ha trafik med grannländerna. Och folk hade ju vid det laget vant sig så det skulle bara bli besvärligt att byta igen.

Inför omläggningen i Sverige tittade de på dessa länder hur det gick när de brutalt tvingades till högertrafik. Man kom fram till att det gick bättre än man kunde förvänta sig. Och erfarenheter från dessa länder vet jag att de tog med sig inför omläggningen i Sverige.

Säkrare trafik? Ja absolut! Dels var det bara bussarna som då det var vänstertrafik var byggda "rätt" så att säga. Man körde med vänsterstyrda bilar med farligare och svårare omkörningar till följd. Bara där har vi nog sluppit en hel del olyckor tack vare omläggningen. Nu blev det rätt vägar för rätt bilar. Och än idag passar ju en Volvo PV från 1955 så mycket bättre på dagens vägar än den gjorde på de vägar som fanns när bilen var ny :)

Och så är det givetvis säkrare när det gäller internationell trafik. Den mycket stora mängd utländska trafikanter kan köra som om de var så att säga hemma. Det är kontinental standard här, och man håller till höger. Så tack vare detta känner de sig som hemma och kör som hemma. Inget konstigt här. Detta har nog sparat många olyckor. Annars hade det säkert varit flera olyckor som berott på att de varit ovana vid vänstertrafik. Men också svenskar som åker ut ur landet känner sig hemma. Inga konstigheter alls. Hade vänstertrafiken funnits kvar hade nog betydligt fler olyckor skett med svenska trafikanter utomlands, eftersom de inte varit vana vid att köra högertrafik.

De fåtalet då som kommer från vänstertrafikländer in i Sverige är då främst britter och irländare. Men vanligtvis har de då ändå tvingat sig att vänja sig vid högertrafiken i andra länder innan de kommit fram till Sverige. Och för dem är Sverige ett av alla länder som har kontinentala vägar. Men visst, några olyckor har givetvis skett i Sverige med britter och irländare där anledningen varit just att de inte varit vana vid högertrafik. Men, den sortens olyckor hade varit oerhört många fler om vi behållit vänstertrafiken idag.

Cypern har vänstertrafik. Men cypriotiska fordon är extremt ovanliga i Sverige :)
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4784
SV: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2017, 12:23:00 PM »
Mea culpa, skrev fritt ut minnet och Gibraltar halkade med då jag tänkte på brittiska fd kolonier, besittningar mm. Förutom Storbritannien och Irland så är det som sagt vänstertrafik på Cypern samt på Malta. Alla de tre  senare länderna har ju dock ett förflutet med brittiskt styre. Sedan underlättar det sannolikt något att inte ha en direkt landgräns, men i många fall så fyller täta bilfärjeförbindelser eller Kanaltunneltåget i stort sett samma funktion som en fast broanslutning. I del del av Frankrike som ligger nära Engelska kanalen så är inte brittiska bilar ovanliga.

Sedan ska man även ta med körvana. Många som reser som turister och i tjänsten hyr t.ex. bil lokalt.  Britter i USA och Kontinentaleuropa medan det i gengäld inte är sällan som kontinentaleuropéer gör samma sak i t.ex. Australien och Nya Zeeland. Vet att polisen i det senare landet konstaterat att kontinentaleuropéer var  inblandade i oproportionerligt många landsvägsolyckor. Även sjukdom (t.ex. demens) kan påverka då det i en stressad situation kan bli så att fjärrminnet tar över och man går då s.a.s. back to basics.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4309
SV: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2017, 12:37:07 PM »
Inte bara Tjeckoslovakien och Österrike hade vänstertrafik, utan större delar av Östeuropa, de brittiska öarna samt Norden inkl Island. I princip hade hela dåvarande kejsarriket Österrike-Ungern samt övriga delar av Europa som stod emot Napoleon den ursprungliga vänstertrafiken kvar, till skillnad mot fransmännens högertrafik. Även inom Schweiz hade några östliga kantoner vänstertrafik, samtidigt som resten av landet hade högertrafik.
Man kan ibland nästan påstå att vänstertrafiken är det ursprungliga, och att dagens högertrafik blev till en majoritet i världen pga politiska protester/avståndstagande/självständighet från t.ex det brittiska imperiet (USA, Frankrike) samt det japanska imperiet (Korea, Taiwan m.fl.)

Polens regering hade redan beslutat att högertrafikomläggning skulle ske under senhösten 1940, men efter invasionen tidigarelades omläggningen av ockupationsmakten. Dock kan man på alla bilmuseer i Polen och Tjeckien se att nästan alla deras bilar fram till omläggningen var högerstyrda, till skillnad från vi svenskar som ensamma satt ute i vänster dike.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4309
SV: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2017, 12:52:15 PM »
Ursprunget till vänstertrafiken (med häst) var väl att man då hade höger hand fri att svinga svärdet eller hålla lansen mot mötande/motståndare. Se alla tornerspel. Det var bl.a denna gamla feudala riddartradition man ville bort från i det nyligen självständiga (fredliga moderna) USA efter revolutionen.

Dock hade ju världen varit rätt intressant med ett "tänk om-scenario". Om USA och Kanada alltid behållit vänstertrafiken, samt om Tyskland alltid delat Österrike-Ungerns vänstertrafik, och därmed lagt om hela Europa till vänster sida körbanan under kriget. Hade då Frankrike ensamt varit en ö av (1945 återställd) högertrafik inom Europa idag? :)

Utloggad Nico

  • Шумадинац
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4784
SV: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2017, 12:57:16 PM »
Ursprunget till vänstertrafiken (med häst) var väl att man då hade höger hand fri att svinga svärdet eller hålla lansen mot mötande/motståndare. Se alla tornerspel. Det var bl.a denna gamla feudala riddartradition man ville bort från i det nyligen självständiga (fredliga moderna) USA efter revolutionen.

Utvecklingen mot högertrafik hade nog flera orsaker. En bidragande var sannolikt även utvecklingen mot hästekipage med flera dragdjur. I vissa fall blev dessa lättare att styra om kusken satt till vänster och ekipagen låg till höger.

Utloggad Niklas Bygdestam

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4842
  • Никлас Быгдестам
SV: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« Svar #7 skrivet: 29 juli 2017, 17:06:08 PM »
Inte bara Tjeckoslovakien och Österrike hade vänstertrafik, utan större delar av Östeuropa, de brittiska öarna samt Norden inkl Island. I princip hade hela dåvarande kejsarriket Österrike-Ungern samt övriga delar av Europa som stod emot Napoleon den ursprungliga vänstertrafiken kvar, till skillnad mot fransmännens högertrafik. Även inom Schweiz hade några östliga kantoner vänstertrafik, samtidigt som resten av landet hade högertrafik.
Man kan ibland nästan påstå att vänstertrafiken är det ursprungliga, och att dagens högertrafik blev till en majoritet i världen pga politiska protester/avståndstagande/självständighet från t.ex det brittiska imperiet (USA, Frankrike) samt det japanska imperiet (Korea, Taiwan m.fl.)

Polens regering hade redan beslutat att högertrafikomläggning skulle ske under senhösten 1940, men efter invasionen tidigarelades omläggningen av ockupationsmakten. Dock kan man på alla bilmuseer i Polen och Tjeckien se att nästan alla deras bilar fram till omläggningen var högerstyrda, till skillnad från vi svenskar som ensamma satt ute i vänster dike.


Flera av de detaljer du nämner hade jag i tankarna medan jag skrev de andra inläggen, men bestämde mig för att utelämna, då inläggen som redan var länga bara skulle bli ännu längre. Jag var tvungen att åtminstone göra mina inlägg lite "måttligare".

Men det stämmer. Det var Habsburgska riket som  hade vänstertrafik. I dessa länder som tillhört Habsburgska riket var det vanligtvis vänstertrafik. Ca 1930 var Europa lite "tvådelat" med vänster- och högertrafiksdelar. Men redan då visste man att högertrafiken höll på att dominera allt mer.

Vänster- och högertrafik är äldre än man ofta tänker på. Det hade att göra från början hur man satt på en vagn med hästarna framför sig, hur man håller i ett vapen, hur en ryttare hälsar på en annan ryttare när de möts, hur man gör när man går bredvid en häst och möter en annan som går bredvid hästen och de ska hälsa, och det fanns fler saker som avgjorde då. För kunde det vara rena "lapptäcket" hur detta skulle skötas. Men det var ju då inga faktorer som nämnvärt påverkade kontakten eller resmöjligheter. Men vid ockupationer och erövringar av landområden ändrades detta för att liksom visa vem som bestämde.

En större betydelse av detta kom först med bilismen. Så det är först under 1900-talet man märker tendenser till att vilja köra på en viss sida av vägen för att underlätta kontakter med grannländerna.

Finland är ett land man absolut inte tänker sig ha vänstertrafik. Och de ser sig nog själva egentligen som ett ursprungligt högertrafiksland. Och ska man se på bilismens epok så är det också det. För de införde högertrafik 1858 och då fanns inga bilar. Därför har de aldrig haft bussar med ratten på höger sida och dörrar på vänster. Inga vägmärken som flyttats från ena till andra sidan vägen osv. Allting har varit byggt för högertrafik från början. Deras vänstertrafik kom från tiden de var en del av Sverige före 1809. Det intressanta är att ryssarna helt klart under första tiden struntade i att ställa om där. Det var nog en oviktig sak vilken sida hästar möttes eller vilken sida hästen höll sig på en gata i en stad helt enkelt. Men 1858 bestämdes det att de skulle övergå till högertrafik. Troligen var detta något ryssarna gjorde för att visa vem som bestämde. Men det kan knappast ha varit något dramatiskt. Några anslag på några anslagstavlor troligen. Liten rad om det i tidningen. Och sedan tog det kanske månader innan folk lärt sig det, men knappast någon katastrof om någon gjorde fel. När sedan bilismen kom där så hade de högertrafik från början. Så talar man om bilismen är de ett ursprungligt högertrafiksland.

Norge och Danmark har vad jag vet aldrig haft annat än högertrafik. Här är det intressant med Norge. Unionen mellan Sverige och Norge varade mellan 1814 och 1905. Men svenskarna tvingade aldrig norrmännen att byta. Troligen en lågt prioriterad fråga under 1800-talet då det rörde sig om hästar. 1905 hade bilismen börjat märkas lite, men troligen inte tillräckligt för att någon skulle fundera på saken. Och de sista åren före 1905 hade den svenska regeringen annat att tänka på när det gäller Norge än trafik. Man visste att unionen höll på att spricka sönder, och risken för fullt krig fanns. Så trafik tänkte man nog inte på då. Sedan sprack ju unionen som alla vet och då var det ju ingen som tänkte på att integrera trafiken mellan Sverige och Norge mer.

Men, det skulle vara intressant att veta hur det hade utvecklats om unionen mellan Sverige och Norge hade fått fortsätta. För detta lär vi aldrig få svar på. Hade svenskarna tvingat norrmännen till vänstertrafik? För att visa vem som bestämmer. Hade detta skett hade de senare helt klart ångrat sig med tiden. Eller så hade man insett att unionen hade två system, det ena allt mer gångbart i kontinentalt perspektiv, och därmed anpassat Sverige efter vad norrmännen redan hade och infört högertrafik i hela unionen. Detta är mycket troligt. Hade unionen levt kvar är det alltså mycket troligt att Sverige fått högertrafik långt före den tid det verkligen blev.

Tyskarna ställde om till högertrafik på ett brutalt sätt i länder de ockuperade. Men just detta brutala sätt gjorde att man i Sverige insåg att en omläggning var mindre farlig än många trodde. Man lärde sig att en mer harmonisk övergång kunde bli lyckad, och så blev det också. Dessutom hade de tyskockuperade områdena i regel högerstyrda bilar. Här var det redan vänsterstyrda bilar.

Norge var före 1967 så att säga "dubbelt isolerat" från övriga Europa. Skulle man från Oslo och ner mot länder söder om Sverige var det först omställning till vänstertrafik i Svinesund, sedan färja omställning tillbaks till högertrafik igen innan de kom vidare. Så man förstår att Sveriges omställning blev välkommen. Idag kör man på motorväg på samma sida hela vägen ner utan färja och allt. Så som jag sa förut. En färd mellan Oslo och Köpenhamn via Göteborg och Öresundsbron är som att åka från Nederländerna till Frankrike via Belgien. Precis jämförbart är det idag :)

Oj vilket långt inlägg det här blev ;D
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

Utloggad BSB101

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 240
SV: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« Svar #8 skrivet: 01 augusti 2017, 20:35:06 PM »
Jag har svårt att se hur Sverige skulle kunnat "tvinga" Norge att ställa om. Vi får tänkta att unionen var en union mellan två självständiga stater där man hade gemensam politik på visa områden.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4309
SV: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« Svar #9 skrivet: 01 augusti 2017, 20:43:51 PM »
Precis. I en union i ordets rätta betydelse ska en av parterna inte kunna tvinga en annan part till underkastelse. Annars är det mera något som liknar en ockupation eller kolonialism, än en regelrätt union.

Utloggad Niklas Bygdestam

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4842
  • Никлас Быгдестам
SV: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« Svar #10 skrivet: 02 augusti 2017, 00:40:15 AM »
Jag har svårt att se hur Sverige skulle kunnat "tvinga" Norge att ställa om. Vi får tänkta att unionen var en union mellan två självständiga stater där man hade gemensam politik på visa områden.

Precis. I en union i ordets rätta betydelse ska en av parterna inte kunna tvinga en annan part till underkastelse. Annars är det mera något som liknar en ockupation eller kolonialism, än en regelrätt union.

Ja det har ni rätt i! Men var verkligen unionen mellan Sverige och Norge en union mellan två självständiga stater? Det tycker i alla fall inte norrmännen. Redan när unionen bilades ville egentligen norrmännen inte ha denna egentligen utan ville klara sig själva. De blev mer eller mindre tvingade till denna. Och sedan när unionen väl fanns så var det olika saker som visade att Sverige var de som egentligen bestämde. Något norrmännen ogillade. Med tiden fick norrmännen lite mer att säga till om själva. Men missnöjet fanns och till slut såg norrmännen till att unionen bröts.

Så var den så kallade unionen mellan Sverige och Norge verkligen en union? Eller var det i praktiken ockupation eller kolonialism? Ja, jag tror inte att detta forum är rätt ställe att föra debatt runt den saken. Jag vet bara att åsikterna går isär om den saken.
Nej, jag är inte tokig. Jag är bara från Uppsala ;D

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4309
SV: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« Svar #11 skrivet: 02 augusti 2017, 01:48:35 AM »
Snobbismen och högfärdigheten lever tyvärr kvar än idag:
"Jag vill leva, jag vill dö i Norden"
"The Capital of Scandinavia"


Tyskarna har åtminstone haft den goda smaken att efter Förbundsrepublikens återinförande av nationalsången 1952 inte använda frasen "Von der Maas bis an die Memel, von der Etsch bis an den Belt" som syftade på det stortyska rikets utbredning på 1840-talet.

För att återknyta till höger- och vänstertrafik är det dock intressant att jämföra olika länder som lyckats bli självständiga från en härskande granne.
- Då Irland bröt sig fri från Storbritannien (i omgångar 1922 samt 1949) hade man väl aldrig en tanke på att införa högertrafik i republiken? Gissningsvis för att man alltid kunnat dra fördel av en fortsatt gemensam fordonsmarknad med Storbritannien, samt att man slapp krångel med övergångar till Nordirland.
- Kanada är ett underligt fall där man alltid lojalt ingått i Samväldet under den brittiska kronan, men ändå alltid haft högertrafik, förrutom några få områden som bytte från vänster till höger under det tidiga 1920-talet, långt innan bilismen och den gemensamma fordonsmarknaden med USA kom till.
- Kina hade en brokig historia med högertrafik i de norra provinserna samt vänstertrafik i de södra provinserna. Under 1930-talet infördes vänstertrafik i hela landet, följt av byte till högertrafik för hela landet 1946. Dock fortsatte kolonierna Hong Kong och Macau med vänstertrafik.
- I det av Japan ockuperade Korea 1910-1945 införde man dock högertrafik både i norr och söder 1946. Gissningsvis både pga att japanerna gick hårt fram under kriget där, men även tack vare den nya politiska närheten till Kina och Sovjetunionen för norra Korea, samt USA för södra Korea. Detta trots att hela infrastrukturen med tillhörande bilism lär ha byggt upp för vänstertrafik av det japanska styret under åren.
- Taiwan tillhörde Japan 1895-1945, och skulle drivas som en japansk mönsterkoloni utan förtryck och förföljelser, men trots fortsatt kontakt med Japan efter kriget bytte man till högertrafik samtidigt som det kinesiska fastlandet 1946, och missade därigenom nutidens marknad med japanska begagnade högerstyrda bilar (som är attraktiv i bl.a Hong Kong, Thailand och Australien).

Utloggad BSB101

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 240
SV: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« Svar #12 skrivet: 02 augusti 2017, 18:50:43 PM »
Nu ska vi inte avvika för mycket från ämnet men unionen mellan Sverige och Norge var mellan två självständiga stater. Sedan att "glädjen" för unionen var olika är en annan sak. Hur som helst var Sveriges möjlighet att tvinga Norge till vänstertrafik obefintliga.

Snobbismen och högfärdigheten lever tyvärr kvar än idag:
"Jag vill leva, jag vill dö i Norden"
"The Capital of Scandinavia"


Tyskarna har åtminstone haft den goda smaken att efter Förbundsrepublikens återinförande av nationalsången 1952 inte använda frasen "Von der Maas bis an die Memel, von der Etsch bis an den Belt" som syftade på det stortyska rikets utbredning på 1840-talet.

Nationalsånger är ett intressant ämne. Nederländerna lovar trohet till Spaniens kung i sin och i den brittiska går engelsmännen rätt hårt åt skottarna. Gällande den svenska sjungs Louise Ahléns tillägg från 1910 såvitt jag vet sällan i offentliga sammanhang.

Citera
- Då Irland bröt sig fri från Storbritannien (i omgångar 1922 samt 1949) hade man väl aldrig en tanke på att införa högertrafik i republiken? Gissningsvis för att man alltid kunnat dra fördel av en fortsatt gemensam fordonsmarknad med Storbritannien, samt att man slapp krångel med övergångar till Nordirland.

Berodde nog mycket på Irlands ekonomiska situation. Irland var vid denna tid ett fattigt land och förblev så länge.

Utloggad gunn-mas

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 64
SV: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« Svar #13 skrivet: 24 september 2017, 18:53:35 PM »
En sak jeg har fundert på lenge: I Norge hadde vi busser (stort sett Volvo og Scania-Vabis) faktisk helt opp til midten av 1960-tallet som bygdes høgrestyrt, tross at det aldri var ventrekjøring her. Døra var altså rett bakom sjåføren, og det muliggjorde en helt manuell døråpner med lang stang fram åt sjåføren. Altså helt uten trykkluft eller vakuum.

Det sies at "høgeratt"-chassiser var billigere å importere, uten at jeg vet om det er korrekt. En annen ting jeg har hørt er at sjåførene helst ville ha rattet på høgersida, da det var enklere å beregne hvor langt man kunne legge seg ut på kanten.

Dette var altså helt vanlig i Norge. Men er det noen som kan svare på om det var slik i f.eks. Finland og Danmark også, der det vel også gikk mange svenske chassis? For øvrig har jeg aldri sett finske eller danske veteranbusser fra denne epoke med rattet på høgre sida.
Bent Gunnar Mastad

Utloggad gunn-mas

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 64
SV: Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige
« Svar #14 skrivet: 24 september 2017, 19:02:46 PM »
Ei anna fundering: Føre 1967, når man kom på E6 mot Svinesund, eller E18 ved Ørje, eller en hvilkensomhelst svensk/norsk grenseovergang, måtte man vel da forberede seg på å bytte side. Man kan da tenke seg at nordgående bil skulle bytte fra venste til høgre side, samtidig som sørgående byttet fra høgre til venstre side av vegen. Jeg ser for meg at det kunne bli problem i vekslingen. For hvilken bil hadde da forkjørsrett, og hvilken hadde vikeplikt for den andre?

Jeg veit ikke hvilke vikepliktsregler som var i Sverige på den tida, men i Norge har vi alltid hatt vikeplikt for dom som kommer fra høgre. Så slik sett skulle bilen fra Norge måtte vike. Sannsynligvis var vel E6 og E18 regulert som forkjørsveger etter hvert, uten at jeg veit om det hadde noen betydning ved grensepassering. Muligens ble forkjørsveg oppevet før grensen.
Bent Gunnar Mastad