Precis. Något byte till högertrafik för dagens stora industrialiserade vänstertrafikländer i Afrika och Asien är nog nästan helt otänkbart. Tänk på att de är betydligt större än lilla Sverige, har en betydligt mer utbyggd infrastruktur än vad vi hade 1967, samt enbart högerstyrda fordon från bl.a de starka producentländerna Indien, Sydafrika, Japan och Australien. Jämför med oss som satt här uppe i vårt lilla hörn i världens utkant och körde ute i vänstra dikeskanten med vänsterstyrda fordon.
Det finns ju önationer i Stilla Havet som gått över från höger- till vänstertrafik i modern tid, för att kunna dra nytta av just Australiens och Japans begagnade bilmarknad med högerstyrda fordon.
Jag tror inte att något land idag med vänstertrafik kommer att ställa om till högertrafik. Inget land har något att vinna på det. Det finns naturligtvis U-länder som inte har byggt ut någon infrastruktur att tala om. Vägstandarden är i våra mått mätt låg och de kanske har lite blandade bilar med ratten på olika sidor då de mest köpt billigt begagnat från lite olika länder. Men ändå så tror jag inte att det görs i första taget längre.
Om nu det trots allt ställs om någonstans så kan jag tänka mig två varianter:
1. Det ena är att någon diktatur i världen vill visa sin makt. Och i diktaturer förekommer det att regimen gör helt onödiga förändringar rent generellt i landet. Där kan jag tänka mig en tokig diktator som bestämmer att antingen byta vänster- till högertrafik, eller från höger- till vänstertrafik, enbart i ett enda syfte, att få ha makt. Sånt vansinne förekommer tyvärr.
2. Det andra jag kan tänka mig är något ställe där det än idag råder olikheter inom vad som ska föreställa ett land. Jag tänker då på Hongkong som exempel. Hongkong är en fd brittisk koloni och britterna byggde upp infrastruktur där efter brittisk standard, inklusive vänstertrafik. Idag tillhör det Kina som i övrigt har högertrafik. Än idag har Hongkong vänstertrafik. Att ställa om till högertrafik där skulle vara ett gigantiskt projekt. Men om någon framtida ledare i Kina vill visa sin makt och genomföra vansinnigheter så, är detta inte omöjligt faktiskt.
I Europa finns som jag redan nämnt inget fastland längre med vänstertrafik. Det är bara Storbritannien, Irland, Cypern och Malta som har det idag. Samtliga är öar och saknar broar eller tunnlar till fastlandet. Inget av dessa länder kommer troligen att ställa om till högertrafik. De har inget att vinna på det. Av dessa länder är det bara i Storbritannien det kan tänkas en dag komma en fast vägförbindelse via en bro eller tunnel. Som det ser ut idag går det bara järnvägstunnel, där biltåg finns med. Som jag redan nämnt så har de byggt så att man åker av från motorväg direkt in på terminalen på ena sidan Engelska kanalen. Och sedan när man åker av biltåget på den andra sidan Engelska kanalen åker man ut direkt på nästa motorväg. Men alltså ingen vägtunnel. Men det har dessemellan förts på tal att bygga en sådan. Och då med motorvägsstandard. Men även om nu detta skulle byggas skulle det inte innebära att Storbritannien skulle ställa om till högertrafik. Deras vägnät är alldeles för utbyggt idag för att det skulle vara genomförbart utan gigantiska belopp. Dessutom med alla deras bilar som inte längre skulle vara rätt för trafiken. Så även om de struntar i Brexit och annat och stannar i EU, inför euro som valuta med mera så kommer de ändå behålla vänstertrafiken, även om så både politiker och folket skulle vilja få högertrafik där.
Jag fick dock veta för några månader sedan att ett land till under 1960-talet eventuellt hade kunnat ställt om till högertrafik, ungefär samtidigt med Sverige faktiskt. Detta gäller Cypern. Ett land som i motsats till Sverige inte har något att vinna på det, då de har högerstyrda bilar där. Men detta fick jag veta av en cypriot:
Cypern var ju brittisk koloni. Cypern blev självständigt först 1960. Men självständigheten var inte alls självklar under den tid då landet fick sin självständighet. Grekcyprioter hade planer istället på att gå samman med Grekland och bli en del av Grekland. Under 1960-talet hade inte Cypern alls lika utbyggt vägnät heller som t ex Sverige hade. Så där hade nog själva vägnätet troligen varit enklare att ställa om än det var i Sverige. Bilarna var dock högerstyrda då det var fd brittisk koloni. Hade Cypern gått ihop med Grekland var det meningen att det skulle ställas om till högertrafik fick jag veta. Då är det troligt att detta hade skett någon gång under 1960-talet, alltså ganska samtidigt med Sverige.
Men nu blev aldrig Cypern en del av Grekland. Man fick självständighet istället. Därmed försvann planer på att ställa om trafiken och anpassa efter grekerna. Som självständigt land var det bara att bestämma själva och det var givetvis lättare att behålla vänstertrafiken. Troligen sparade man en hel del pengar på detta med, för landet hade de första åren inte så stark ekonomi. Detta har ju istället vuxit fram genom åren.
Ställa om till högertrafik på Cypern idag då? Den cypriot jag pratade med tittade på mig som om jag inte var riktigt klok när jag nämnde den saken

Det är alltså rätt osannolikt. Alla deras bilar och bussar är högerstyrda. Busstrafiken är givetvis anpassad för vänstertrafik. Cyprioterna kör med högerstyrda bilar precis som engelsmän. Men inte bara detta. Vägnätet på Cypern är idag mycket väl utbyggt. De har byggt fullt med motorvägar på Cypern. De har byggt ut ett bra nät av motorvägar på Cypern. Men dessa motorvägar är givetvis byggda för vänstertrafik. Så den cypriotiska vägstandarden är hög idag. Så omläggning till högertrafik på Cypern är ytterst osannolikt