Långa ändstationstider

Startat av rengmark, 29 juli 2017, 00:56:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: igel skrivet 01 augusti 2017, 16:28:57 PMDet där är en evig diskution, idag när landstinget har släppt kravet på vilka linjer som får traffikeras med blå buss blir idén med blå linjer lite minde viktig. För om 50, 94, 696, 699. Som regel traffikeras med blå buss, finns det då någon anledning att göra skilnad på blå och röda linjer.

Det där är i gengäld en lika evig missuppfattning. Inga krav har släppts/ändrats rent generellt vad gäller färger på bussar. Däremot medger Trafikförvaltningen i vissa undantagsfall dispens. Det innebär att blå bussar kan förkomma på vissa linjer som normalt ska trafikeras med röd buss. Normalt då linjer där fordon rullat på en blå linje innan. Dvs. 4=>94, 670=>699 osv. Inte heller ska omvänt röda bussar normalt trafikera blå linjer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 01 augusti 2017, 18:42:08 PM
Det där är i gengäld en lika evig missuppfattning. Inga krav har släppts/ändrats rent generellt vad gäller färger på bussar. Däremot medger Trafikförvaltningen i vissa undantagsfall dispens. Det innebär att blå bussar kan förkomma på vissa linjer som normalt ska trafikeras med röd buss. Normalt då linjer där fordon rullat på en blå linje innan. Dvs. 4=>94, 670=>699 osv. Inte heller ska omvänt röda bussar normalt trafikera blå linjer.

Fast när det gäller linje 50 har de ju ändå blivit en märklig dispens får man ju säga. Vilket tycker jag visar på en ganska stor kris inom Trafikförvaltningen när det gäller deras koncept.

Sedan var det ju klokt att man tog bort viten för att köra med fel färg. Och i och för sig tycker jag väl inte den delen är något större problem, eller att det missbrukas i någon större omfattning. Det märkliga är väl att det verkar lite olika hur lätt man får dispens. Så har man ju alltid varit ganska välvillig i exempelvis Norrtälje för stadslinjerna. Kanske har aldrig Arriva, eller Keolis innan bett om det, men linje 682 vore ju en sådan som det skulle vara ganska vettigt att ha en generell dispens för att få köra med blåa bussar på. Till lika stor det som det varit okej på 65x-linjerna i Norrtälje.

Man har ju också funderat på inför nya Ekeröavtalet på att släppa kravet på blåbussar. Har dock inte tittat i förfrågningsunderlaget ännu, så jag vet inte hur det gick med det. Orsaken har ju varit att man inte längre har andra krav på bussarna - eftersom det ofta är AC även på ordinarie linjer. Just på 176-177 skulle det ju ändå kunnat vara aktuellt att behålla blålackerade fordon då det är ganska få synergier med andra linjer och de dessutom är tvärgående, där väl konceptet i sådana fall fyller en mer tydlig funktion. Må vara att andra marknadsföringsåtgärder säkert skulle vara mer kostnadseffektiva.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

BSB101

Citat från: igel skrivet 30 juli 2017, 00:43:20 AM
Ett alternativ på den tiden hade varit att låta den första turen på 670 kördes som nattbusslinjen 699, och då pasera Ytterby. Det hade visserligen förlängt körtiden till staden med 7min, men i gengäld sparat in en arbetstimme. Reglertid i stan fans det gott om på den första turen in. Varför man inte valde den lösningen kan man ju undra.

För att kollektivtrafik handlar om att erbjuda en bra service till invånarna inte att köra runt för skojs skull? Sju minuter kan mycket väl vara det som gör att kunden väljer bilen.

Lars_L

Citat från: BSB101 skrivet 02 augusti 2017, 18:30:50 PM
För att kollektivtrafik handlar om att erbjuda en bra service till invånarna inte att köra runt för skojs skull? Sju minuter kan mycket väl vara det som gör att kunden väljer bilen.

Vet inte om den aspekten alltid är så viktig. Däremot är väl tydlighet och lättförståelighet för systemet A-O. För å andra sidan kanske en sådan lösning hade fått resenären från Ytterby som inte vill stå i -10 grader och ha ytterligare ett bussbyte in till stan att ta bussen istället för bilen.

Däremot är det förstås otydligt med alla dessa specialregler och varianter på turer. Det är helt enkelt inte bra. Samtidigt har ju SL alltid prioriterat att starta trafiken med dagslinjer ganska tidigt på lördags- och söndagsmorgnar om man ser till resandeunderlag - inte minst i förhållande till nattrafiken som ju ofta kan vara betydligt mer belastad på lördags- och söndagsnätter.

Men som sagt det ska vara tydligt och genomtänkt från början. Att just för att det passar med ett visst upplägg börja göra specialvarianter är alltid farligt. Här kan det ju räcka med att passningen till tunnelbanan helt plötsligt kräver längre vändtid vid Tekniska (eller om bussbytet planeras vid Danderyd) och att ha passning till tunnelbanan ser jag nog som minst lika väsentligt för att erbjuda en attraktiv resa än om det tar lite längre tid.




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Fredrik Gelin

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 juli 2017, 02:27:16 AM

Det finns inget enhetligt svar på denna fråga. Det beror på hur det är upplagt, var det ligger osv. I vissa fall kan det kanske finnas en depå inom räckhåll och då kan det ingå i tjänsten att man ska åka till denna och sedan ha en rast där. Därefter kör man tillbaks till ändhållplatsen och kör tillbaks den linjen igen på tillbakavägen.

Men t ex en halvtimmes väntan på en ändhållplats är inget ovanligt. Det kan också saknas depå inom räckhåll. Man står bara kvar och väntar in avgångstiden. Tråkigt? Ja det kan det ju vara. Men man får fördriva tiden på bästa sätt. En del kollegor lyssnar på musik. Andra tar fram en bok eller en tidning och läser i medan de väntar. Själv tar jag fram min smartphone och surfar på nätet med denna. Jag brukar då titta på nyhetssidor och annat och se vad som händer ute i världen. Till slut blir det avgångstid och då är det bara att köra tillbaks igen :)
Citat från: Lars_L skrivet 01 augusti 2017, 20:50:26 PM
Fast när det gäller linje 50 har de ju ändå blivit en märklig dispens får man ju säga. Vilket tycker jag visar på en ganska stor kris inom Trafikförvaltningen när det gäller deras koncept.

Sedan var det ju klokt att man tog bort viten för att köra med fel färg. Och i och för sig tycker jag väl inte den delen är något större problem, eller att det missbrukas i någon större omfattning. Det märkliga är väl att det verkar lite olika hur lätt man får dispens. Så har man ju alltid varit ganska välvillig i exempelvis Norrtälje för stadslinjerna. Kanske har aldrig Arriva, eller Keolis innan bett om det, men linje 682 vore ju en sådan som det skulle vara ganska vettigt att ha en generell dispens för att få köra med blåa bussar på. Till lika stor det som det varit okej på 65x-linjerna i Norrtälje.

Man har ju också funderat på inför nya Ekeröavtalet på att släppa kravet på blåbussar. Har dock inte tittat i förfrågningsunderlaget ännu, så jag vet inte hur det gick med det. Orsaken har ju varit att man inte längre har andra krav på bussarna - eftersom det ofta är AC även på ordinarie linjer. Just på 176-177 skulle det ju ändå kunnat vara aktuellt att behålla blålackerade fordon då det är ganska få synergier med andra linjer och de dessutom är tvärgående, där väl konceptet i sådana fall fyller en mer tydlig funktion. Må vara att andra marknadsföringsåtgärder säkert skulle vara mer kostnadseffektiva.
I fallet med linje 50 var väl tanken att den skulle bli stomlinje 5, men det blev inte av.
Nu är det inom kort inte längre ett problem då linje 50 blir röd på samma sätt som andra tvåsiffriga linjer.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Lars_L

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 augusti 2017, 07:01:29 AM
I fallet med linje 50 var väl tanken att den skulle bli stomlinje 5, men det blev inte av.
Nu är det inom kort inte längre ett problem då linje 50 blir röd på samma sätt som andra tvåsiffriga linjer.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Nja, meningen och meningen. Tydligen måste upphandlingsteamet inom Trafikförvaltningen mer eller mindre lovat Keolis detta i förhandlingarna, fast man inte haft något stöd för det vare sig i planer eller ens krävt att linjen skulle följa det turutbud man har som krav på för stomlinjer i innerstaden.

Och det är det jag kritiserar. Att Keolis gärna ville ha den som stomlinje har jag inget att invända mot. Men hur Trafikförvaltningen har skött detta är ju faktiskt under all kritik - om det nu ska vara någon vits med stomlinjer.Nu var det väl lite påtryckningar även från politiskt håll om att man gärna såg en stomlinje till Hornsberg som komplicerade det hela en aning.

Men som ledare handlar det ju också om att försöka förklara idén med stomlinjer både för politiker och entreprenörer. Om inte Trafikförvaltningen själva har någon idé om hur stomlinjer ska trafikeras, så är ju vitsen borta.

Men nu är jag ju kritisk mot hela idéen att man ska ge operatörerna bestämmelsen (mer eller mindre) över linjenäten. Jag tycker att Trafikförvaltningens indelning där man bara bryr sig om att ha en strategi för stomlinjerna är rätt besynnerlig och lämnar alla andra busslinjer därhän (nästan). Särskilt om den strategin inte är värd så mycket om någon av entreprenörerna helt plötsligt har någon annan idé.

Och visst, jag ser väl i och för sig också en vits med att operatörerna har synpunkter på linjenät. De kan komma med bra förslag. Problemet är ju att Trafikförvaltningen ändå måste ta ett huvudansvar för frågan. Tyvärr har man ju inte alltid gjort det heller, utan då har ingenting alls hänt.

Problemet är ju att kvalitén har visat sig vara ganska ojämn när entreprenörerna ska föreslå förändringar av linjenätet och frågan är ju också vad man vill uppnå med kollektivtrafiken. Framförallt om målet är att öka resandet. Vill man göra det utan ökade resurser, kan det nog vara nödvändigt att omfördela resurserna något, men man når knappast målet genom att minska utbudet totalt sett.




Inlägget är signerat Lars Lundqvist