Sant eller falskt om Gråhundbus?

Startat av Niklas Bygdestam, 24 juli 2017, 22:51:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Under alla de år jag har känt till det danska bolaget Gråhundbus så har jag utgått ifrån att det inte haft något som helst samband med amerikanska Greyhound. Däremot har jag utgått ifrån att någon dansk som bildade Gråhundbus har fått intryck av amerikanska Greyhound och helt enkelt bara har härmat namnet och därmed döpt det till Gråhundbus. Så jag har alltså utgått ifrån att Gråhundbus har varit ett bolagsnamn med stark amerikansk influens, men att bolaget som sådant inte haft med Greyhound att göra mer än att de "lånat" namnet.

Men nyligen träffade jag på en som påstod att danska Gråhundbus och amerikanske Greyhound skulle ha ett visst samband ändå. Men vilket samband kunde den personen inte säga. Bara att han var helt säker på att det finns ett närmare samband än vad i alla fall jag trodde.

Han menade på att bolagen antingen haft samma ägare. Eller så menade han på att någon från Greyhound skulle ha flyttat till Danmark och där bildat Gråhundbus med förebild från USA då.

Det låter ju kul om han hade rätt i att Gråhundbus och Greyhound faktiskt skulle ha ett samband. Men jag kan inte låta bli att tycka att det låter lite som en "saga". En sådan där historia som man gärna vill tro på, men som kanske ändå inte är så sanningsenlig.

Men det finns säkert någon här som kanske vet hur det ligger till? Någon som kanske vet anledningen till Gråhundbus fick sitt namn osv?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

almeli

Fakta om Gråhundbus

http://myldretid.dk/artikler/nr/47

Et nyt navn, Gråhundbus, der naturligvis er inspireret af de amerikanske Greyhound-busser,
blev taget i brug fra 1987 til erstatning for Manza's Turistfart.
Det dukkede efterhånden også op i stedet for Ballerup/Hillerød Bybusser.

Niklas Bygdestam

Citat från: almeli skrivet 24 juli 2017, 23:00:47 PM
Fakta om Gråhundbus

http://myldretid.dk/artikler/nr/47

Et nyt navn, Gråhundbus, der naturligvis er inspireret af de amerikanske Greyhound-busser,
blev taget i brug fra 1987 til erstatning for Manza's Turistfart.
Det dukkede efterhånden også op i stedet for Ballerup/Hillerød Bybusser.



Tack!

På den länken ser det ut som i alla fall jag trott i flera år, dvs att bara någon dansk blev inspirerad från USA och Greyhound och sedan "lånade" namnet så det blev Gråhundbus. Och jag tycker nog att det är den mest troliga förklaringen.

Men det intressanta var att den som påstod att sambandet skulle vara närmare än så här sa att bolagen antingen hört ihop på något sätt. Detta låter inte troligt.

Den andra förklaringen var att en från Greyhound hade flyttat till Danmark och då tagit med sig namnet så det blev Gråhundbus. Lite troligare i sådana fall, men säkert också en myt?

Att Greyhound stått som förebild för Gråhundbus är ju alldeles uppenbart.

En sak till som jag funderar på. Kan det finnas folk i Greyhounds ledning som känner till att Gråhundbus existerar? Kan de på Greyhound anse att Gråhundbus har stulit deras namn? Eller gör språkskillnaden att Gråhundbus klarar sig om någon skulle stämma dem för att ha stulit namnet?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 juli 2017, 23:24:34 PM

Tack!

På den länken ser det ut som i alla fall jag trott i flera år, dvs att bara någon dansk blev inspirerad från USA och Greyhound och sedan "lånade" namnet så det blev Gråhundbus. Och jag tycker nog att det är den mest troliga förklaringen.

Men det intressanta var att den som påstod att sambandet skulle vara närmare än så här sa att bolagen antingen hört ihop på något sätt. Detta låter inte troligt.

Den andra förklaringen var att en från Greyhound hade flyttat till Danmark och då tagit med sig namnet så det blev Gråhundbus. Lite troligare i sådana fall, men säkert också en myt?

Att Greyhound stått som förebild för Gråhundbus är ju alldeles uppenbart.

En sak till som jag funderar på. Kan det finnas folk i Greyhounds ledning som känner till att Gråhundbus existerar? Kan de på Greyhound anse att Gråhundbus har stulit deras namn? Eller gör språkskillnaden att Gråhundbus klarar sig om någon skulle stämma dem för att ha stulit namnet?

Allt detta får ju sina svar på länken.
Jørgen Andersen startade Ballerup Bybusser 1967, övertog b.la Manzas Turistfart som han 1987 bytte namn på till Gråhundbus inspirerat av Greyhoundbus.

1896

Låter som ett solklart fall av varumärkes intrång, fast det kanske inte finns globala regler för sådant ? Eller är Greyhound inte skyddat ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 25 juli 2017, 17:13:53 PM
Låter som ett solklart fall av varumärkes intrång, fast det kanske inte finns globala regler för sådant ? Eller är Greyhound inte skyddat ?

Ett varumärke måste registreras i varje land det skall användas. Jag tror aldrig att amerikanska Greyhoundbus (som för övrigt skapades av en dalkarl, Eric Wickman från Våmhus) någonsin funderat på etablering i Danmark.

Det är alltså inte fråga om varumärkesintrång i detta fall.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)