MAN SD202 typ 26 -92

Startat av Snobban, 22 juli 2017, 21:01:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Snobban

Tjena! detta blir mitt första inlägg här på sidan. :)
Jag har nyligen köpt mig en dubbeldäckare av märket MAN.



Det jag vet om bussen är att den har gått som stadsbuss någon stanns i Tyskland innan den importerades till Sverige.
Om någon har lite rolig information om en buss som denna så släng iväg ett inlägg jag är nyfiken ;D
Skulle även vara super bra om man kunde få tag på någon slags manual för bussen jag har noll koll på bussar. Vart får man tag på information om en sån här bjässe må tro?

Min plan är att snygga till och bygga racebuss/husbuss av detta objekt. Bussen är redan tömd på inredning så det är bara att sätta igång att bygga.
Bussen är reggad som personbil klass2 och går att köra på B-kort taget innan 96 eller C-kort.


Nu för att komma till sak så skulle jag behöva lite hjälp/tips.

På vägen hem när vi hade köpt den så fick vi lite små problem. Bussen tappade jätte mycket fart i uppförsbackarna. När det var som värst på e18 väster om Karlskoga så gick den som lägst 20km/h! Bussen är som sagt ganska rensad invändigt så det beroende inte på vår vikt. Ibland pilla ha på ganska bra men oftast så tappa han mycket fart. ???
Funderar på om det skulle vara något knas med turbo eller liknande(om det finns på denna, jag har ingen aning ::)) för den går fint när man står bak och lyssnar på motorn.

Maxhastigheten på bussen är 70km/h och jag tycker det är lite lågt. Jag skulle vilja få upp den i 90 i alla fall så tips om hur man får bort topphastighetsspärren mottages gärna.

Mvh
Snobban

Frank Persson

Den har gått i Berlin tidigare.

Fredrik Gelin

Att den har dålig ork kan bero på igensatta filter, är det turbon brukar det yttra sig genom att motorn skickar ut olja i avgaserna.
Topphastigheten är nog inte så våldsamt hög eftersom det är en stadsbuss vi pratar om.
Det är ibland olika växellådor eller utväxling på stadsbussar jämfört med förortsbussar.
Stadsbussar brukar ha en genomsnittlig hastighet runt 30km/h i sin trafik vilket gör att det blir helt ointressant vad maxhastigheten blir.
Jag tror således inte att det är någon strypning som gör att den inte orkar över 70km/h.
Bussar är ju oftast inte direkt överdimensionerade i motorstyrka.
Ofta är det vridmomentet man vill åt snarare än hastigheten eller accelerationsförmågan.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Snobban

Aha något så enkelt som luftfilter alltså, ska ta någon dag framöver och utforska lite. Är inte jätte haj på motorer speciellt annat än bil motorer och allt är ju så stort och sitter trångt här.
Just nu så toppar den 70km/h men det kanske beror på felet som gör den orklös vid backar osv?
Det är iprincip samma topphastighet på raksträcka som nedförsbacke tycker en motor på 200hk ska orka komma upp i 90 i alla fall.

Något som är lite knasigt med bussen är att den inte har någon varvräknare eller bränslemätare  :-\

Några tips på vart man får tag på information om bussen? eller finns det någon generell manual som förklarar hur saker brukar fungera?

Om någon i närheten av Karlstad med lite erfarenhet är sugen på att provköra bussen och kolla en snabbis är det mycket välkommet och uppskattat.

christian berg

Hej,

lite historia om bussen. Den gick mycket riktigt tidigare i trafik i Berlin och typen kallades där SD92 och bussen hade numret 3937. I Berlin fanns det nästan 500 av denna typ mellan 1983 och 2009. 3937 tillhörde den sista serien från 1992 och just denna buss var en av fyra sista SD202 i trafik i december 2009. Förmodligen är det alltså en bra buss som höll längre än de flesta andra. Vet inte var den har hållit hus de senaste sju åren och när den kom till  Sverige.

Lite kuriosa: Berlins bussar är av tradition gula, tidigare sandgula och sedan klargula. Sedan fanns det de som hade helreklam och ett fåtal av dessa fick andra grundfärger och just 3937 gjorde reklam som kulturbuss under många år och var då målad svart med röd skrift. Förmodligen är därmed den svarta färgen som den har idag original från Berlin.

Hälsningar
Christian B

Fredrik Gelin

Citat från: Snobban skrivet 25 juli 2017, 21:54:55 PM
Aha något så enkelt som luftfilter alltså, ska ta någon dag framöver och utforska lite. Är inte jätte haj på motorer speciellt annat än bil motorer och allt är ju så stort och sitter trångt här.
Just nu så toppar den 70km/h men det kanske beror på felet som gör den orklös vid backar osv?
Det är iprincip samma topphastighet på raksträcka som nedförsbacke tycker en motor på 200hk ska orka komma upp i 90 i alla fall.

Något som är lite knasigt med bussen är att den inte har någon varvräknare eller bränslemätare  :-\

Några tips på vart man får tag på information om bussen? eller finns det någon generell manual som förklarar hur saker brukar fungera?

Om någon i närheten av Karlstad med lite erfarenhet är sugen på att provköra bussen och kolla en snabbis är det mycket välkommet och uppskattat.
Kolla lite med MAN själva, de finns ju med bussverkstad i Karlstad.
Det borde ju inte kosta något att ställa några frågor, men skall de kunna ge bra svar kanske de måste titta och då kostar det sannolikt en slant.
Angående toppfarten kan det vara så att det är utväxlingen som gör att den inte går så fort.
200hk är inte så mycket om man skall flytta på en vikt motsvarande 15+ personbilar...
Att den tappar i fart i uppförslut är således normalt med mina erfarenheter, men inte att den går så långsamt som du säger.
Manual kan du säkert hitta via MAN eller på internet någonstans.
Lycka till!

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Snobban

Ja va kul med lite historia! skulle varit roligt att se bussen i sina glansdagar :)
Jag har nu pratat med MAN i karlstad och har fått ett elschema över bussen i alla fall samt så ska jag svänga förbi med bussen så ska vi gå över den tillsammans (lite inofficiell utbildning)

Vi får se vart allt detta leder. Bussen känns som ett riktigt äventyr.

FYI så är det min bostad/blivande ;)