Olycka med buss på riksväg 40

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 juli 2017, 10:50:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

En buss på riksväg 40 har kört på en kvinna, som fått fel på sin bil på motorvägen och skulle gå ut för att kontrollera vad som hänt.

http://www.gp.se/kvinna-p%C3%A5k%C3%B6rd-av-buss-livshotande-skador-1.4467566

Mer uppgifter lär komma...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare


CW66

Kanske detta får en del bussförare att verkligen tänka till hur man kör på en motorväg om något har hänt.

Att köra i högerfilen förbi ett fordon som har stannat av någon anledning i vägrenen...oavsett om man ser någon i eller runt fordonet eller inte är helt vansinnigt.
Byta fil till nästa fil till vänster måste man ALLTID göra är åtminstone min uppfattning av flera anledningar.

Någon kan öppna en bildörr, någon kan som kvinnan gå ut i filen närmast bilen, någon kanske ligger och skruvar undertill, barn kanske finns runt bilen.

Att då blåsa förbi i högerfilen nära bilen är helt och hållet vansinnigt och utsätta de i/vid bilen för fara eller obehag som fartvinden från ett större fordon innebär är som sagt helt vansinnigt.
Finns det fordon i vänsterfilen får man helt enkelt sakta ner och byta fil när det finns möjlighet - för vi har väl alla en framåtblick och framförhållning i trafiken som yrkesförare - åtminstone för det mesta?
"Vanliga bilförare" tänker inte på detta - men jag tycker det är en yrkesförares skyldighet att känna till fartvindens egenskaper tillsammans med en fara av det här slaget när man framför ett större fordon som en lastbil eller en buss!
Sorry..men jag blir rätt upprörd av en olycka av detta slaget, som hade kunnat undvikas om bussföraren kanske hade tänkt på detta. Jag tvivlar på att kvinnan var ute och gick över båda filerna, även i vänsterfilen...

Bussförare - tänk till en extra gång om detta!!

Gelgamesh

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 24 juli 2017, 10:03:28 AM
Kanske detta får en del bussförare att verkligen tänka till hur man kör på en motorväg om något har hänt.

Att köra i högerfilen förbi ett fordon som har stannat av någon anledning i vägrenen...oavsett om man ser någon i eller runt fordonet eller inte är helt vansinnigt.
Byta fil till nästa fil till vänster måste man ALLTID göra är åtminstone min uppfattning av flera anledningar.

Någon kan öppna en bildörr, någon kan som kvinnan gå ut i filen närmast bilen, någon kanske ligger och skruvar undertill, barn kanske finns runt bilen.

Att då blåsa förbi i högerfilen nära bilen är helt och hållet vansinnigt och utsätta de i/vid bilen för fara eller obehag som fartvinden från ett större fordon innebär är som sagt helt vansinnigt.
Finns det fordon i vänsterfilen får man helt enkelt sakta ner och byta fil när det finns möjlighet - för vi har väl alla en framåtblick och framförhållning i trafiken som yrkesförare - åtminstone för det mesta?
"Vanliga bilförare" tänker inte på detta - men jag tycker det är en yrkesförares skyldighet att känna till fartvindens egenskaper tillsammans med en fara av det här slaget när man framför ett större fordon som en lastbil eller en buss!
Sorry..men jag blir rätt upprörd av en olycka av detta slaget, som hade kunnat undvikas om bussföraren kanske hade tänkt på detta. Jag tvivlar på att kvinnan var ute och gick över båda filerna, även i vänsterfilen...

Bussförare - tänk till en extra gång om detta!!

Instämmer till 100%. Självklart var jag inte på plats, men hur mycket jag än funderar på det så hamnar jag oavsett vad på samma slutsats. Om bussföraren hade gått ut i vänsterfil hade det med 99% säkerhet aldrig hänt. Kvinnan lär ju inte ha uppehållit sig mitt i högerfilen direkt...

Visst, det finns oftast "lätt att snacka-faktorn" för oss som inte var där, men min slutsats är ändå att detta bara kan handla om en brist på sunt förnuft av allra värsta sort. Och med vetskapen om hur folk kör - oavsett fordonsklass - så är jag dessvärre inte förvånad.

Detta sagt av en som bor på landet och vet hur det känns att promenera på kanten av länsväg 154 när en 24-metare dundrar förbi på kantlinjen när det var 1km fri sikt och inte en bil i sikte. Har ingen förståelse för sådant. För egen del - oavsett om jag kör Vespa, bil, eller buss - så gör jag en ordentlig "omkörning" för att skydda vad som nu uppehåller sig på vägkanten. Och går inte det? DÅ SAKTAR MAN NER ELLER STANNAR!!!! Ungefär lika självklart som att man inte kör om en bil när man har möte.

Förlåt min negativa ton, men sådana här olyckor kan ju inte annat än bero på den låga moral och/eller talang som tyvärr tycks bli allt mer vanlig.

Mina tankar går till kvinnans anhöriga med ett stort beklagande. Sådant här borde inte få hända.

CW66

Jag håller med - iofs rör det ju alla typer av fordon som borde byta fil vid ett sådant här tillfälle - även om såklart tunga fordon har en extra faktor vad gäller bredd och fartvind och kraft etc.

mittlinje

Håller också med gällande ovanstående. Men har det framkommit något om hur fort bussen körde, försökte stanna eller liknande? Det jag vill komma fram till är att ett fall oavsett fordonets hastighet (oavsett fordon) kan vara tillräckligt för ett dödsfall, det kan räcka med en liten tusch i låg hastighet.

1896

Citat från: mittlinje skrivet 24 juli 2017, 17:21:41 PM
Håller också med gällande ovanstående. Men har det framkommit något om hur fort bussen körde, försökte stanna eller liknande? Det jag vill komma fram till är att ett fall oavsett fordonets hastighet (oavsett fordon) kan vara tillräckligt för ett dödsfall, det kan räcka med en liten tusch i låg hastighet.

Ja, särskilt om det är en gammal och skör människa.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 juli 2017, 19:12:24 PM
Ja, särskilt om det är en gammal och skör människa.

Tar det olyckligt kan det gå väldigt illa även för betydligt yngre individer.

Gelgamesh

Hastigheten i det aktuella fallet har jag ingen aning om, men jag är säkert inte ensam om att ha kört sträckan allt för många gånger. Vad gäller hastighet och avstånd så... Ja. Svensk motorväg i allmänhet får man tyvärr säga. Baserat på oräkneligt antal tillfällen så är enda tillfället du ser en buss som INTE ligger på fartspärren då kö råder. -Ja, eller då jag kanske kör i motlut med min 42 år gamla Setra utan turbo...

Men visst. 70 eller 300km/h. Man passerar inte stillastående i någon fart värd namnet. Oavsett de fysiska riskerna så är det inte bara farligt och skrämmande. Det är om inte annat rent ohyfsat. Skulle jag själv stå på platsen med trasig bil så hade jag bra mycket hellre blivit passerad av en Ferrari som höll 300km/h i vänsterfil än en buss i 80-90 som framförs i högerfil.

Egentligen lika solklart som att man kör sakta i närheten av barn oavsett om det är 30-gräns eller ej.

Med tanke på egna erfarenheter inom kategorin "tveksamma ungdomsminnen" så vet jag alltför väl vilka hastigheter man KAN hålla här då ingen trafik råder. Inget som direkt talar till förarens fördel. Jag kan inte komma på en enda plats på sträckan, där man på något sätt kan skylla på bristande siktsträcka ens med sporthoj i hastigheter av helt annat slag.

Givetvis sagt med en gnutta respekt för att jag och alla andra som inte var på plats inte har en susning om verkligheten vid händelsen. Valfritt trafikpsyko KAN ju förstås ha prejat bussen och föraren reflexmässigt agerat vilket startade ett händelseförlopp som ledde fram till den aktuella olyckan. Men då drar ju allt fantasierna iväg ganska bra från sannolikheten. Kalla mig pessimist, men jag blir dessvärre inte helt förvånad om det visar sig att ignorant mobilanvändande el.dyl. ligger bakom. 

Lars-Håkan_E

Citat från: Gelgamesh skrivet 24 juli 2017, 22:12:27 PM
Hastigheten i det aktuella fallet har jag ingen aning om, men jag är säkert inte ensam om att ha kört sträckan allt för många gånger. Vad gäller hastighet och avstånd så... Ja. Svensk motorväg i allmänhet får man tyvärr säga. Baserat på oräkneligt antal tillfällen så är enda tillfället du ser en buss som INTE ligger på fartspärren då kö råder. -Ja, eller då jag kanske kör i motlut med min 42 år gamla Setra utan turbo...


Och fartspärren kan vara inställd på allt mellan 85 och 100 km/h, på de aktuella bussarna lär det vara 90 km/h

Men det är helt ointressant, även om du kör på någon i 10 km/h så kan det vara dödande.


DaViD^^

om man inte varit på platsen är det nog svårt att avgöra  det är ju inte 100% att chaffören fått så mycket förvarning att han hinner förflytta bussen åt sidan eller ens sakta ner. 

det händer då och då att man faktist inte hinner göra något när ett hinder dyker upp snabbt. 

Tycker ju att man som förare i en bil som stannar efter kanten måste använda ögonen och titta. 

utan tvekan ska man sakta ner och gå åt sidan men det är inte alltid det fungerar i praktiken av olika anledningar..

det är lätt att skylla på enskilda personer.  men en person var på motorvägen vilket det inte ska vara.

så tyvärr har kvinnan som dog det största ansvaret det hjälper ju knappast nu.  Men ingen mening att beskylla busschaffören för det gör inte att hon uppstår.  därimot kan man fundera lite över sitt egna agerande när man kör så kanske det slipper hända igen. 


CW66

Helt klart är det ju ett delat ansvar.
Personer som rör sig runt sitt fordon på en motorväg har ju, liksom på alla andra ställen i trafiken, en skyldighet att vara uppmärksamma på vad som händer runt omkring dem (här är DEM ett rätt användande för övrigt  :)).
Likaså skall även förare av fordon runtomkring vara lika uppmärksamma.

Visst, vi vet ju inte vad som hänt, hastigheter etc.
Men vi kan aldrig komma ifrån - det var ju inte någon liten krokig landsväg med något skymt backkrön vi pratar om här precis.
Att inte hinna byta fil på en motorväg med en sådan sikt som man trots allt har framåt på en sådan finner jag ganska otroligt om jag skall vara ärlig - framförallt på nämnda sträcka där motorvägen inte har några särskilt skarpa svängar...

Jag tror att bättre utbildning av nya förare kanske vore en av lösningarna. Jag tvivlar på att tex filbyte när fordon står på väggrenen finns med i utbildningen. Ta det försiktigt förbi - ja...men ett steg längre har man nog kanske inte tänkt - även om jag låter det vara osagt.

Trots allt är vi tillbaka i logiskt tänkande hur man än vrider på det - man blåser inte förbi i hög hastighet med ett högt fordon centimetrar från ett fordon på en motorväg helt enkelt...

Mikael Lövgren

Något jag reagerar på är avsaknaden av respekt för att det inte är tillåtet att stanna på motorvägar. Folk stannar på vägrenen för att tex röka, kissa eller ta kort... det kan röra sig om bara någon km innan avfarter eller rastplatser.
Skrämmande när föräldrar ska ta sin unge som sitter på vänstersidan av bilen för att gå runt med den för att de ska kissa..

Sedan så är det väldigt många bilar som står övergivna på vägrenen. Hur går det ihop med nollvisionen när en bil kan stå i flera veckor utan att den forslas bort.
det gör att man tappar respekten för de som har blivit tvungna att stanna pga punkteringar eller haverier.
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Staffan Sävenfjord

Polisen har nu kommit fram till att bussföraren inte hade någon skuld i olyckan. Kvinnan klev helt plötsligt ut i körfältet och bussföraren hann inte väja.

http://www.bt.se/boras/dodsolyckan-pa-r40-bussforaren-gjorde-inget-fel/

Det står inget om farten i olycksögonblicket men 100-bussarna är strypta vid 90 km/tim så fortare än så kan det inte ha gått.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)