Frågor om Jönköpingsmetropolen

Startat av Niklas Bygdestam, 22 juli 2017, 04:11:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 20:34:35 PM
Troligen en abonnemangskörning med skolklasser eller idrottare som pallade en tämligen obekväm och lång tur på gamla Riks-ettan? Fördelen med Metropolen var väl att den säkert hade flest sittplatser av alla dåtida bussar i Jönköpings-trakten.
Hur många sittplatser hade en Metropol?

Björn Forslund

50 enligt modellbeteckningen i USA, C50, men SS vagnar verkar ha nöjt sig med 48 sittplatser och 32 stå, totalt 80, vilket var mycket för en tvåaxlig vagn.

zjbus

Ok, finns det en bevarad i Stockholm?

Björn Forslund

Finns faktiskt tre bevarade, Scania har en, likaså SSS och Spårvägsmuseum. 

zjbus


Railmaster

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 22:10:42 PM
50 enligt modellbeteckningen i USA, C50, men SS vagnar verkar ha nöjt sig med 48 sittplatser och 32 stå, totalt 80, vilket var mycket för en tvåaxlig vagn.

Ojdå! Hur många sittplatser ska då inte en C70 ha!  :)

Björn Forslund

C70 var en helsvensk beteckning utan anknytning till sittplatser och var väl närmast att jämföra med den amerikanska C41 "lillmacken"

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 juli 2017, 00:05:48 AM
C70 var en helsvensk beteckning utan anknytning till sittplatser och var väl närmast att jämföra med den amerikanska C41 "lillmacken"


Men även bokstaven C har väl fullständigt olika betydelser? Hos Scania står C för Complete. Men hos Mack är det visst någon helt annan betydelse.

Att Metropolbussarna fick heta C50 precis som föregångaren hos Mack var ett medvetet val. Men sedan bestämde sig alltså Scania för att betydelsen skulle vara en helt annan. Så Metropolbussarna fick heta C50, men efterföljarna helt andra beteckningar som inte har med Mack att göra.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Att Metropol fick beteckningen C50 kan ju förstås bero på att det var frågan om ett licensbygge. När sedan Capitol kom var ju konstruktionen delvis utvecklad av Scania själva och man anknöt väl siffran 70 till Regenten på lastbilssidan som väl hade beteckningen L71. Bokstaven "C" kan ju ha betytt "Complete" även hos Mack och Scania körde vidare med denna, senare i även kombination med andra bokstäver, CF, CR, CN....

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 22 juli 2017, 22:51:17 PM
Vad roligt, har du reg.nr. på dom?

SSS : A75122
Scania: A75135
Spårvägsmuseet :A75032

Fritt ur minnet, de nya regnumren kan jag ej på rak arm