Frågor om Jönköpingsmetropolen

Startat av Niklas Bygdestam, 22 juli 2017, 04:11:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Vi har ju en tråd nu om Capitoler i Jönköping.

Men det fanns ju något som egentligen var ännu häftigare. De hade ju en äkta Metropolbuss där med :D

Tydligen ska denna Metropolbuss ha varit beställd av SS men istället genom något avtal ha hamnat i Jönköping istället.

Men vad ansåg man om denna buss i Jönköping? Var man nöjda med den? Eller tyckte man inte alls om den, så därför blev det bara en enda på prov?

Kan det vara denna Metropolbuss som ledde till att det sedan levererades Capitoler dit?

Hur som helst är denna Metropolbuss intressant.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Ja, SS ville av någon anledning bara ha 199 Metropol och den 200:de tillverkades på spekulation. Den såldes dock till  Trafikföretaget Jönköping-Huskvarna. Så vitt jag förstår var bussen populär bland bland såväl förare som passagerare på linjen. Det gällde dock för föraren att tänka sig för i trånga passager.

Det är väl också troligt att Jönköpings Kommunala Affärsverk inspirererades av denna Metropol när de satsade på Capitol.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Det var nog så att Scania vädrade affär till andra kunder och plockade en Metropol ur den av SS beställda serieproduktionen. Tydligen nöjde sig SS, som vid det här laget insett att Metropol var lite i häftigaste laget och inte välkommen på innerstadslinjerna, med att istället få en extra Capitol längre fram.

zjbus

#3
Så här såg TJH:s Metropol ut (klicka på Jönköping-Huskvarna bussarna och rulla där ner till näst sista bilden) http://www.jsbs.se/
Jönköpings Stadstrafik bedrev stadstrafiken i Jönköping och Trafikföretaget-Jönköping-Huskvarna (TJH) bedrev Huskvarnatrafiken fram till 1971 då Jönköpings kommun bildades samt Jönköpings Stadstrafik och TJH:s trafik slogs ihop i Jönköpings Kommuntrafik (JKT).

Björn Forslund

Jönköpingsmetropolen såldes dock innan Dagen H och kom att rulla blåmålad i Södertälje sina sista år.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 11:36:25 AM
Jönköpingsmetropolen såldes dock innan Dagen H och kom att rulla blåmålad i Södertälje sina sista år.
Metropolen var alltså inte en Jönköpingsmetropol, den tillhörde Huskvarnaföretaget TJH.

Nisse Bökelund

Citat från: zjbus skrivet 22 juli 2017, 11:17:44 AM
Så här såg TJH:s Metropol ut (klicka på Jönköping-Huskvarna bussarna och rulla där ner till näst sista bilden) http://www.jsbs.se/
Jönköpings Stadstrafik bedrev stadstrafiken i Jönköping och Trafikföretaget-Jönköping-Huskvarna (TJH) bedrev Huskvarnatrafiken fram till 1971 då Jönköpings kommun bildades samt Jönköpings Stadstrafik och TJH:s trafik slogs ihop i Jönköpings Kommuntrafik (JKT).

Hej.
Här är en bild på den i Stockholm.

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2108/stor/2108-1448.jpg

Hälsningar Nisse.

zjbus

Huskvarna på storstadsbesök, fint foto, förmodligen från mitten av 60-talet.

Björn Forslund

Du får ursäkta, men den går allmänt under begreppet "Jönköpingsmetropolen" och risk för ev förväxling är obefintlig.
Kul med bilden är ju att en SS syrra syns bredvid, och en BSS "raggare" bakom.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 15:31:42 PM
Du får ursäkta, men den går allmänt under begreppet "Jönköpingsmetropolen" och risk för ev förväxling är obefintlig.
Kul med bilden är ju att en SS syrra syns bredvid, och en BSS "raggare" bakom.
Jag håller mig till saklig fakta, Jönköpings Stadstrafik utförde trafiken i Jönköping och Trafikföretaget Jönköping Huskvarna utförde trafiken i Huskvarna, två skilda städer och två skilda företag tills Jönköpings kommun bildades 1971 och trafiken slogs ihop i ett gemensamt bolag Jönköpings Kommuntrafik.
Om det nu är så som du säger så tycker jag inte att det är fel att reda ut allmänt figurerade missförstånd.
Som du kan läsa under bilden på Metropolen i Norrängen Huskvarna så står det: Scania-Vabis byggde 200 Metropoler. 199 till Stockholm och 1 till Huskvarna TJH.

Björn Forslund

Ja, det står Trafikföretaget Jönköping-Husqvarna och eftersom Jönköping står först har det blivit så. Men alla vi bussdiggare vet att Stadstrafiken enbart hade Capitol och att Metropolen tillhörde att annat bolag. Om inte annat så har alla forumiter som läser detta noga informerats nu!

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 16:14:00 PM
Ja, det står Trafikföretaget Jönköping-Husqvarna och eftersom Jönköping står först har det blivit så. Men alla vi bussdiggare vet att Stadstrafiken enbart hade Capitol och att Metropolen tillhörde att annat bolag. Om inte annat så har alla forumiter som läser detta noga informerats nu!
Enbart Capitoler köptes under 7 år, 1956-1963. Det förekom annat också t.ex. ASJ från 50-talet och CR 76 från 1967.

Björn Forslund

Jovisst, med "enbart" menade jag att Stadstrafiken inte hade Metropol. Att det sedan fanns en mängd andra bussmodeller är ju självklart. Vi diskuterade Metropol - Capitol.

Niklas Bygdestam

Citat från: Nisse Bökelund skrivet 22 juli 2017, 12:15:20 PM
Hej.
Här är en bild på den i Stockholm.

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2108/stor/2108-1448.jpg

Hälsningar Nisse.


Det kan inte ha varit ofta på den tiden som Metropolbussarna möttes på detta sätt. Så man kunde jämföra dem så här, alltså Jönköpingsmetropolen (Huskvarna) tillsammans med en vanlig från SS :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Troligen en abonnemangskörning med skolklasser eller idrottare som pallade en tämligen obekväm och lång tur på gamla Riks-ettan? Fördelen med Metropolen var väl att den säkert hade flest sittplatser av alla dåtida bussar i Jönköpings-trakten.