Nytt i Jämtland [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 20 juli 2017, 10:46:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Mohlins Bussar har nyligen satt en ny Setra i trafik av samma slag som t ex Nobina gjort i Halland och Uppland. Här tycker jag dock att man lyckats bättre med färgsättningen än där. Dessutom är den modifierade Jämtlandsdesignen riktigt OK tycker jag.


Mohlins Bussar YDR731 på Kyrkgatan i Östersund den 14 juli.

Ulf Berlin

Riktigt snygg och passande./Ulf

Ersa

Den ser inte alls modifierad ut, utan verkar se ut precis som den ska göra. Dvs med svart fält inunder bakre sidorutorna på samma vis som finns på nästan alla Setror av samma modell som redan levererats till tyska och polska ägare. Snyggt och korrekt! Ordning och reda!

Patrik

Men LED-rampen innanför rutan och framför destinationsskylten är inte snyggt!
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

yngrot

Citat från: Patrik skrivet 20 juli 2017, 12:36:33 PM
Men LED-rampen innanför rutan och framför destinationsskylten är inte snyggt!





Jag håller med dig såg det innan jag läste ditt inlägg.. Annars är designen lyckad jämfört med de svarta fronter de hade förut
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Gissningsvis är diodrampen något som eftermonteras/kompletteras i Vetlanda, och inte sitter där från fabriken i Ulm, som diodskylten. Visst hade man önskat att skylten hade kunnat sänkas ner en bit, men kanske är detta inte tekniskt möjligt? På samma vis är det lite synd att man på denna lågentrévariant inte kan få de riktiga turistbusspeglarna, utan det enda tillgängliga alternativet är backspeglarna vi ser här.

Bernt Talbrant

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2017, 12:30:35 PM
Den ser inte alls modifierad ut, utan verkar se ut precis som den ska göra. Dvs med svart fält inunder bakre sidorutorna på samma vis som finns på nästan alla Setror av samma modell som redan levererats till tyska och polska ägare. Snyggt och korrekt! Ordning och reda!

Jag tänkte närmast på att denna, liksom de enstaka bussar som kommit de senaste åren (samt någon ommålad), inte har svart front och akter som t ex övriga bussar på linje 109 har. Det är väl en modifiering av den ursprungliga designen. Sedan tyckte jag alltså att denna ser bättre ut än de andra nämnda då inte "trappsteget" syns så tydligt som på dessa. Vad som är rätt eller fel bryr jag mig inte så mycket om, konstaterar bara att resultatet är mer lyckat...

Ersa

Jaha, du mein sà! Da förstau je bätter. :)
Jag ser då det som ett nytt separat färgschema, på samma vis som SL86 och SL94 räknas som två olika röda scheman. Dvs att man knappast kallar alla dagens röda SL-bussar för "modifierade röda".

"Trappsteget" har jag hittills bara sett på Nobinas UL-Setror. Alla andra lågentrésetror jag sett på bild och i verkligheten har haft detta svarta fält under bakre sidorutorna från fabrik.

Bernt Talbrant

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2017, 15:26:06 PM
"Trappsteget" har jag hittills bara sett på Nobinas UL-Setror. Alla andra lågentrésetror jag sett på bild och i verkligheten har haft detta svarta fält under bakre sidorutorna från fabrik.

Då har du missat bilderna här på Nobina Varbergs nya Setror...

Ersa

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 juli 2017, 15:36:30 PM
Då har du missat bilderna här på Nobina Varbergs nya Setror...

Kanske lika bra, det? ;)

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 20 juli 2017, 15:26:06 PM
"Trappsteget" har jag hittills bara sett på Nobinas UL-Setror. Alla andra lågentrésetror jag sett på bild och i verkligheten har haft detta svarta fält under bakre sidorutorna från fabrik.

Det är rätt många företag nere i Tyskland och andra länder som inte heller kör med det svarta fältet. En viss majoritet av bussarna som rullar hittills verkar vara för svarta fält förvisso, men långt ifrån alla.

Exempel 1 - Hela Relex flotta i Tyskland
Exempel 2 - Tjeckiska ICOM Transport kör hela sin flotta utan svarta fält
Exempel 3 - I Frankrike rullar flera utan

Osv... Så nu har du sett fler än Nobina Uppsalas Setra utan. :)

Edit: De svarta fälten är väl en del av Evobus demo-design, och de flesta bussar hittills har väl varit just demobussar med dessa fält, och därför man sett dem på bild. Men i takt med att företag börjar få dem levererade i större kvantiteter känns det som att många valt bort det.

Ersa

Skönt att man inte är tvungen att klicka på såna hemska länkar! :D

Bussmicke

Citat från: Patrik skrivet 20 juli 2017, 12:36:33 PM
Men LED-rampen innanför rutan och framför destinationsskylten är inte snyggt!

Nä dessa ledramper som dykt upp här och var ser bara löjliga ut.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

New_options

 Det vore åtminstone lite snyggare om de haft en led-ramp lika bred som skylten