Huvudmeny

Tre lika

Startat av CD, 19 juli 2017, 22:10:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CD

Som Mikey visade tidigare från Ukraina så är långa serier något som är en specialitet bland OSS-länder och fd OSS-länder. ZIU 9 är standard trådbussen och återfinns i många städer även om den börjar fasas ut långsamt. Här kommer tre bilder från en resa förra hösten.


Första anhalten på resan var  Odessa. Här på väg mot sol och bad vid Svarthavsstranden passerades ett minnesmärke över andra världskriget som numera började 1939 och då hamnade även denna relik på bild. 


Utan tydlig resplanmed Tiraspol som mål gav ett besök på planen utanför busstationen bra resultat. Efter utväxlade av några Euro med busstationspimpen satt vi i en MaxiTaxi-resa till målet. Föraren av taxin ska ha en eloge för han körde lugnt och mjukt hela vägen utan att man behövde sitta med hjärtat i halsgropen.


Efter några timmar i ett sovjetnostalgiskt Transnistrien och några låtsasrubel fattigare fortsatte resan med en Sprinter. Resvägen gick via Bender någon mil bort i detta udda territorium. Om första resan var lugn, men här var det raka motsatsen. Efter uppehållet i Bender fanns bara ett läge på gaspedalen. Ankomsten till Chisinau var välkommet.

Ulf Berlin

Trevliga bilder.
Vad menar du med att andra Världskriget NUMERA började 1939.???/Ulf

CD

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 juli 2017, 22:15:17 PM
Trevliga bilder.
Vad menar du med att andra Världskriget NUMERA började 1939.???/Ulf

Sovjetisk historieskrivning utgår från att det stora fosterländska kriget pågick 1941-1945, detta krig är skilt från VK 2 som pågick i Europa. Vissa fd Sovjetrepubliker har justerat sin historieskrivning och ser det stora fosterländska kriget som en del av VK 2 och därmed reviderat sin historia så att det bara fanns ett krig, och det pågick 1939-1945.

Mikey

Trevliga bilder! :D Dessa tre häckar såg ju faktiskt rätt välskötta ut jämfört med mycket annat som rullar i åtminstone Ukraina, men det kanske bara är bilderna som luras.

Att ni dessutom lyckades hitta en minibussförare som körde lugnt måste vara rätt unikt där nere. Jag lyckades i alla fall bara hamna hos de som inte gjorde det. Milt uttryckt... Har faktiskt 2 delar kvar att visa från min resa när jag får tiden över och den sista chocken från Sprinter-turerna lagt sig ;D

Cyklisten

Dessa bussar hade vi även på den sista trådbusslinjen i Warszawa som blivit nedlagd 1995, har själv inte haft tillfälle att åka med, då var jag bara 10 år :(