SL linje 724 för 40 år sedan

Startat av Gunnar D, 18 juli 2017, 17:49:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 juli 2017, 17:48:20 PM
SL tog vad jag vet inte över en enda buss med denna kaross byggd på Scania? Det var väl enbart Volvo B58?

Men om man ser dessa serier bussar rent allmänt så var det väl betydligt fler bussar med dessa karosser som var Volvo B58 än Scania BF76?

Sedan är jag faktiskt lite förvånad av att se en Scania BF76 märkt Uppsala. Jag hade för mig att man i Uppsala i huvudsak hade Volvo B58 när det gäller dessa karosser.

Sett över hela riket var det fler BF76:or. Snabbt räknat hade SJ ca 180 Sc-V och ca 270 Volvo B58 med den aktuella karossen. Men sedan hade Postverket 101 BF76:or(de sju sista iofs BF110) och till det ett antal privatägda BF:are

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 22 juli 2017, 19:22:52 PM
Sett över hela riket var det fler BF76:or. Snabbt räknat hade SJ ca 180 Sc-V och ca 270 Volvo B58 med den aktuella karossen. Men sedan hade Postverket 101 BF76:or(de sju sista iofs BF110) och till det ett antal privatägda BF:are


Men då blir det fler Volvo B58 hos SJ trots allt?

Jag antar att i detta har man inte räknat in att det även fanns ledbussar med samma karosstyp. Och dessa var ju enbart Volvo B58.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 juli 2017, 17:48:20 PM
SL tog vad jag vet inte över en enda buss med denna kaross byggd på Scania? Det var väl enbart Volvo B58?

Men om man ser dessa serier bussar rent allmänt så var det väl betydligt fler bussar med dessa karosser som var Volvo B58 än Scania BF76?

Sedan är jag faktiskt lite förvånad av att se en Scania BF76 märkt Uppsala. Jag hade för mig att man i Uppsala i huvudsak hade Volvo B58 när det gäller dessa karosser.

SL tog över 100 tals Scaniabussar b.la från BSS, BSBV, MOAB och SOAB

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 juli 2017, 21:41:41 PM
SL tog över 100 tals Scaniabussar b.la från BSS, BSBV, MOAB och SOAB


Men var det med den här karossen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 juli 2017, 21:49:51 PM

Men var det med den här karossen?

Nej, det var i huvudsak helbyggda CF resp med SKV-kaross.

/Gunnar

Railmaster

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 juli 2017, 21:41:41 PM
SL tog över 100 tals Scaniabussar b.la från BSS, BSBV, MOAB och SOAB

100 tals?! ett hundratal, knappt, torde det rört sig om! Och som sagt inte med denna kaross!

Leyland

Citat från: Railmaster skrivet 25 juli 2017, 21:18:19 PM
100 tals?! ett hundratal, knappt, torde det rört sig om! Och som sagt inte med denna kaross!

Åjo, oaktat kaross övertog SL från BSS, BSBV, SOAB, MOAB, VTAB och SJ säkert någonstans mellan 350 och 400 Scaniabussar typ BF76, CF65, CF66, BF55 m.fl.

Björn Forslund

Ja, enbart från SJ övertogs närmare 200 st CF, och från Järnvägs AB Sthlm- Saltsjön, BSS och BSBV över 150 BF och CF så totalt rör det sig om över 400 Scanior om vi räknar med de övriga bolagen, därav runt 80 med SKV karosser.