SL linje 724 för 40 år sedan

Startat av Gunnar D, 18 juli 2017, 17:49:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Linje 724 vid Huddinge station inväntar avgångstid mot Visättra i juli 1977.

Mvh Gunnar

Nico

Alla fd SJ-bussar som togs över av SL fick ju inte oxblod, men borde de inte i alla fall ha bytt ut texten SJ mot SL innan 1977... eller var vagnen på bilden månne inlånad/inhyrd från SJ?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 18 juli 2017, 19:38:01 PM
Alla fd SJ-bussar som togs över av SL fick ju inte oxblod, men borde de inte i alla fall ha bytt ut texten SJ mot SL innan 1977... eller var vagnen på bilden månne inlånad/inhyrd från SJ?

Den var säkert inlånad. SL hade stor brist på förare vissa perioder 1975-1977 och hyrde in  sådana tillsammans med en buss från många håll, inte minst SJ Buss i Uppsala (U). 0575 var inte bland de bussar som gick över till SL utan tillhörde hela tiden SJ.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Funderade just på det med tanke på inv.nr. på vagnen liksom tidpunkten, men tänkte att det var lika bra att fråga expertisen för säkerhets skull.   
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

SJ Buss

575 gick nästan hela sin SJ-tid i Köping.

Niklas Bygdestam

Ja den här bussen har vad jag vet inget med SL att göra mer än möjligen inlånad. Den är ju märkt som tillhörande Uppsala.

Och detta är väl förresten inte ens en Volvo? Detta är väl en Scania? Trots att karossen gör att man lätt tror att det är en Volvo B58.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 juli 2017, 04:02:32 AM
Ja den här bussen har vad jag vet inget med SL att göra mer än möjligen inlånad. Den är ju märkt som tillhörande Uppsala.

Och detta är väl förresten inte ens en Volvo? Detta är väl en Scania? Trots att karossen gör att man lätt tror att det är en Volvo B58.

Det är en Scania-Vabis BF76 med Hägglundkaross. Alltså till skillnad från dem som SJ överlät på SL som var Volvo B58.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 juli 2017, 04:02:32 AM
Ja den här bussen har vad jag vet inget med SL att göra mer än möjligen inlånad. Den är ju märkt som tillhörande Uppsala.

Och detta är väl förresten inte ens en Volvo? Detta är väl en Scania? Trots att karossen gör att man lätt tror att det är en Volvo B58.


Ja det är utseendemässigt stor skillnad mellan BF och B58
Ställ dem nos mot nos så ser du

Björn Forslund

Det förekom, innan SL tog över SJ:s trafik i Stockholm, att SJ-bussar som av olika anledningar befann sig i Stockholm tillfälligt blev insatta i stockholmstrafiken. Jag har en bild där en BF76/Hägglund står vid Norra Bantorget är insatt på en stockholmslinje. Kanske var det en möjlighet för förarna att känna på andra vagnar och jämföra?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 10:59:07 AM
Det förekom, innan SL tog över SJ:s trafik i Stockholm, att SJ-bussar som av olika anledningar befann sig i Stockholm tillfälligt blev insatta i stockholmstrafiken. Jag har en bild där en BF76/Hägglund står vid Norra Bantorget är insatt på en stockholmslinje. Kanske var det en möjlighet för förarna att känna på andra vagnar och jämföra?

Men då menar du väl tiden fram till 1969, alltså fram till dess SL tog över trafiken i egen regi på de linjer som gick runt Stockholm.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Ja, SL tog ju över 1969 och därefter gick det väl inte med sådana informella lån, även om SJ fanns inhyrda vid Hornsbergsgaraget.

SJ Buss

575 hamnade i U när länstrafiken (VL) övertog all busstrafik i Västmanland 1 juni 1979.

Björn Forslund

VL hade ju en drös fd SJ BF76/Hägglund. Gjorde man rockader och skiftade lite bussar innan VL tog över?

Niklas Bygdestam

SL tog vad jag vet inte över en enda buss med denna kaross byggd på Scania? Det var väl enbart Volvo B58?

Men om man ser dessa serier bussar rent allmänt så var det väl betydligt fler bussar med dessa karosser som var Volvo B58 än Scania BF76?

Sedan är jag faktiskt lite förvånad av att se en Scania BF76 märkt Uppsala. Jag hade för mig att man i Uppsala i huvudsak hade Volvo B58 när det gäller dessa karosser.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt H

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 juli 2017, 17:48:20 PM
SL tog vad jag vet inte över en enda buss med denna kaross byggd på Scania? Det var väl enbart Volvo B58?

Men om man ser dessa serier bussar rent allmänt så var det väl betydligt fler bussar med dessa karosser som var Volvo B58 än Scania BF76?

Sedan är jag faktiskt lite förvånad av att se en Scania BF76 märkt Uppsala. Jag hade för mig att man i Uppsala i huvudsak hade Volvo B58 när det gäller dessa karosser.

Nej, Uppsala var ett Scania-distrikt och hade med något enstaka undantag enbart Scaniabussar fram tills de nya bussarna i 15xx-serien kom och man dessutom bytte till sig några bättre begagnade från Västerås. De undantag som fanns var, om jag nu inte glömt någon, en gammal Volvo B655/Hägglund i 40xx-serien och en van Hool, nr 1488.

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2017, 16:28:17 PM
VL hade ju en drös fd SJ BF76/Hägglund. Gjorde man rockader och skiftade lite bussar innan VL tog över?

Det skedde en del utbyten, sämre begagnat byttes mot bättre begagnat. Jag körde ner en nära nog helt utsliten SKV-Scania från Uppsala och bytte till en Volvo B58/Hägglund, nr 1133.