Capitol Jönköping 1965

Startat av Mikael Blom, 17 juli 2017, 21:46:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Blom

Göstas Jönköpingsbilder är en trevlig plats på nätet med bilder från Jönköping och i huvudsak 50-70-talen. Bussarna lyser dock med sin frånvaro med något undantag. Ett av undantagen är en mycket trevlig bild från Hermansplan och 1965 med en Capitol på linje 5 och på väg till Ekhagen. Bilden finns en bit ner på denna sida: http://gostas-jonkopingsbilder.se/rosenlund.html 

Ulf Berlin

Härlig miljöbild i färg.:)/Ulf

Björn Forslund

#2
Är det fd SS provvagnen H22A eftersom den har dubbla framdörrar? Eller fanns det C75:or med dubbla framdörrar förutom "järnspetten" till SJ?

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 juli 2017, 09:32:56 AM
Är det fd SS provvagnen H22A eftersom den har dubbla framdörrar? Eller fanns det C75:or med dubbla framdörrar förutom "järnspetten" till SJ?
http://hem.bredband.net/b572399/kommuntrafiken/galleri/kommuntrafiken73.jpg


Niklas Bygdestam

Blev alla Capitoler i Jönköping ombyggda till högertrafik?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.


Ulf Berlin

Citat från: zjbus skrivet 20 juli 2017, 11:11:21 AM
www.svenskbusshistoria.se/go?id=5086
Ok,men den fanns inte med med det nya regnumret...
Björn Fs fråga kvarstår dock.../Ulf

zjbus

Citat från: Ulf Berlin skrivet 20 juli 2017, 12:19:06 PM
Ok,men den fanns inte med med det nya regnumret...
Björn Fs fråga kvarstår dock.../Ulf
Endast 4 stycken av Jönköpings Capitoler finns med i SBH:s register med nya reg. nr.
Tycker frågan fanns det C75:or med dubbla framdörrar förutom "järnspetten" till SJ är besvarad i och med bildvisningen.

Björn Forslund

Jönköping köpte prototypen som provades av SS. Den hade dubbla framdörrar.
Vad gäller ombyggnad till högertrafik så gjordes det på alla tror jag, utom ett par som köpts från Gävle begagnade.

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 juli 2017, 13:04:50 PM
Jönköping köpte prototypen som provades av SS. Den hade dubbla framdörrar.
Vad gäller ombyggnad till högertrafik så gjordes det på alla tror jag, utom ett par som köpts från Gävle begagnade.
Det var inte bara prototypen som hade dubbla framdörrar, det var fler t.ex. buss 41 på bilden.

Björn Forslund

Har ställt samman Jönköpings Capitoler:

20 C75 1958 provbussen fd SS H22A till Jönköping 1965
21 C70/3 fd Nässjö Omnibus till Jönköping 1965
22-23 C70/3 fd Gävle, till Jönköping 1967, ej högerombyggda
24-35 C70/3 nya till Jönköping 1956-58
36-43 C75 (2,45 breda) nya till Jönköping 1960,1962
44-47 C75 (2,50 breda) nya till Jönköping 1962
48-51 C76 nya till Jönköping 1963

Alla C70 hade dubbla framdörrar, och det bör väl även alla smala C75 36-43 haft också, enligt vad som framgått i andra inlägg. Prototypen 20 har jag för mig hade enkel framdörr efter högerombyggnaden.
Bevarade är 24 och 51. Även 20 avsågs bevaras men förstördes i en brand i Höganäs.

Bengt H

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 juli 2017, 09:29:02 AM
Har ställt samman Jönköpings Capitoler:

20 C75 1958 provbussen fd SS H22A till Jönköping 1965
21 C70/3 fd Nässjö Omnibus till Jönköping 1965
22-23 C70/3 fd Gävle, till Jönköping 1967, ej högerombyggda
24-35 C70/3 nya till Jönköping 1956-58
36-43 C75 (2,45 breda) nya till Jönköping 1960,1962
44-47 C75 (2,50 breda) nya till Jönköping 1962
48-51 C76 nya till Jönköping 1963

Alla C70 hade dubbla framdörrar, och det bör väl även alla smala C75 36-43 haft också, enligt vad som framgått i andra inlägg. Prototypen 20 har jag för mig hade enkel framdörr efter högerombyggnaden.
Bevarade är 24 och 51. Även 20 avsågs bevaras men förstördes i en brand i Höganäs.

Mina bilder från Jönköping bekräftar att 36-43 har dubbla framdörrar och bilden nedan bekräftar din minnesbild om att nr 20 hade en enkel framdörr efter ombyggnaden till högertrafik.



Björn Forslund

Var det inte så att 20 köptes som färdig omställningsbuss från Scania? Har för mig att jag sett den på bild med vänsterdörrar mellan axlarna. Scania kanske använde den för att ta fram ritningar o metoder inför högeromläggningen?

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 juli 2017, 09:29:02 AM
Har ställt samman Jönköpings Capitoler:

20 C75 1958 provbussen fd SS H22A till Jönköping 1965
21 C70/3 fd Nässjö Omnibus till Jönköping 1965
22-23 C70/3 fd Gävle, till Jönköping 1967, ej högerombyggda
24-35 C70/3 nya till Jönköping 1956-58
36-43 C75 (2,45 breda) nya till Jönköping 1960,1962
44-47 C75 (2,50 breda) nya till Jönköping 1962
48-51 C76 nya till Jönköping 1963

Alla C70 hade dubbla framdörrar, och det bör väl även alla smala C75 36-43 haft också, enligt vad som framgått i andra inlägg. Prototypen 20 har jag för mig hade enkel framdörr efter högerombyggnaden.
Bevarade är 24 och 51. Även 20 avsågs bevaras men förstördes i en brand i Höganäs.
Gävlebussarna hade nr. 3 & 5 i Jönköping och kom dit 1966
X 214 www.svenskbusshistoria.se/go?id=36711
X 390 www.svenskbusshistoria.se/go?id=600
Buss 36 var från 1961 www.svenskbusshistoria.se/go?id=35378 och levererades samtidigt som buss 37-39