Förarplats på sena Volvo B58 och tidiga B10M

Startat av Niklas Bygdestam, 17 juli 2017, 09:18:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Säger man Volvo B58 till mig så tänker jag på en klassisk förarplats av det snitt de hade under 1960-talet och tidigt 1970-tal. Ofta då med Wilson också :D

Men nyare B58 hade modernare instrumentbrädor. Men jag vill få det till att de allra sista B58 och de allra första B10M faktiskt skulle ha samma förarplats med samma instrumentbräda. Stämmer denna minnesbild?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.


Leyland

Var går gränsen definitionsmässigt "de allra sista" B58 ? Och när kom de och vart?

När levererades sista B58-55?


Niclas Wennerlid

Citat från: Leyland skrivet 17 juli 2017, 09:27:48 AM
Var går gränsen definitionsmässigt "de allra sista" B58 ? Och när kom de och vart?

När levererades sista B58-55?

Till SL levererades väl den sista H1:an (B58) 5681 tidigt 80 och den första H22:an (B10M) 5932 -79.
De första H3 (B10M) med delad bakruta kom också -80.

De sista B58-55 levererades väl SL runt -77 och var H20/H21 Van Hool:erna.

Ute i landet i övrigt har jag sämre koll.

// Niclas

Lars-Håkan_E

Citat från: Leyland skrivet 17 juli 2017, 09:27:48 AM
Var går gränsen definitionsmässigt "de allra sista" B58 ? Och när kom de och vart?

När levererades sista B58-55?

Sista B58 levererades som 1981 års modell och första B10M (serieproduktion) som 1980 års modell.

Merparten av 1981 års B58 var till GDG.

Sista B58-55 (ledbuss) kom 1980 och var SJ:s 17 serie

Under hela 1980 byggdes alltså bussarna parallellt.

Om vi gör en jämförelse i Stockholm - SL så är skillnaden mellan de sista H1 5681 och första H3 5732 i princip chassit, det mesta som syns utöver fälgarna är identiskt.

Leyland

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 juli 2017, 09:55:30 AM
Sista B58 levererades som 1981 års modell och första B10M (serieproduktion) som 1980 års modell.

Merparten av 1981 års B58 var till GDG.

Sista B58-55 (ledbuss) kom 1980 och var SJ:s 17 serie

Under hela 1980 byggdes alltså bussarna parallellt.

Om vi gör en jämförelse i Stockholm - SL så är skillnaden mellan de sista H1 5681 och första H3 5732 i princip chassit, det mesta som syns utöver fälgarna är identiskt.

Tack Lars, vi är överens

WalleW

Trevligare förarplats i en linjevagn än Volvo B58 med Hägglundskaross (typ H80) har jag inte upplevt  :).
Ljust och luftigt med lagom höga framrutor och relativt gott om utrymme på golvet för egna pinaler.
En nattvagns-förare hade ofta sin stora irländska varghund med sig, och den fann sig väl tillrätta
innanför grinden...
När någon resenär var högröstad/hotfull gick det snabbt över när jycken satte sig upp... :D.

/   M v h   Walle

Uffe E

Inför kommande B10M  fanns  en B58 med den nyare ratten och panelen, nämligen SJ 1702.   
                                                                                                                          Mvh, Uffe E.