Huvudmeny

Väddöåttan?

Startat av Nico, 16 juli 2017, 13:44:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 09 augusti 2017, 19:00:05 PM
Sant förstås. Och naturligtvis måste detta därför analyseras. Nu tror jag ju inte att det blir någon ström av passagerare eftersom SL ändå har kollektivtrafik till de större samhällena i området. Man behöver ju inte öppna upp alla linjer - utan det kan ju räcka med att göra det på linjer där det inte finns något annat alternativ. Och då tror jag ändå att det fungerar rätt bra. Skulle det vara så att det är många som reser - ja, då är det ju nog dags att fundera på en linje.

Egentligen är väl den stora risken gymnasieelever som vill åka med. I Norrtälje börjar ju gymnasiet lite senare just för att man ska kunna kombinera skolstarterna - så den risken finns ju. Men samtidigt - skulle det visa sig vara ett större antal resenärer - ja, då är det ju rimligt att diskutera med SL om det inte finns utrymme för ordinarie busstrafik.

Nu behöver det på många ställen inte bli en stor tillströmning för att problem ska uppstå, det räcker med 2-3 fler än de skolskjutsberättigade för att de ska gå åt skogen, kommunerna beställer sällan större bussar än vad som behövs, många skolturer körs med mindre bussar 9-22 pl där det är ännu mindre marginaler.

Dessa problem tilltar ju större glesbygd och ju mindre underlag för reguljär trafik som finns, ska detta vara ett alternativ måste det finnas en garanti att man kommer med varje dag och inte blir avsatt efter ett par mil, att man kommer hem, att bussen inte plötsligt är inställd p.ga att skolan ändrat schema vid en idrottsdag, att skolan är stängd när det är KUT dag förutom alla annonserade skollov.
Grund och gymnasieskolorna har sällan koordinerade lediga dagar och inte ens grundskolorna i samma kommun har alltid samma KUT dagar.
En variant är att man måste ringa entreprenören senast dagen innan och kolla om man kan åka med.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 augusti 2017, 19:25:56 PM
Nu behöver det på många ställen inte bli en stor tillströmning för att problem ska uppstå, det räcker med 2-3 fler än de skolskjutsberättigade för att de ska gå åt skogen, kommunerna beställer sällan större bussar än vad som behövs, många skolturer körs med mindre bussar 9-22 pl där det är ännu mindre marginaler.

Dessa problem tilltar ju större glesbygd och ju mindre underlag för reguljär trafik som finns, ska detta vara ett alternativ måste det finnas en garanti att man kommer med varje dag och inte blir avsatt efter ett par mil, att man kommer hem, att bussen inte plötsligt är inställd p.ga att skolan ändrat schema vid en idrottsdag, att skolan är stängd när det är KUT dag förutom alla annonserade skollov.
Grund och gymnasieskolorna har sällan koordinerade lediga dagar och inte ens grundskolorna i samma kommun har alltid samma KUT dagar.
En variant är att man måste ringa entreprenören senast dagen innan och kolla om man kan åka med.

Jodå, inser de problemen (men förstås bra för diskussionen att du lyfter fram). Samtidigt måste vi använda resurserna effektivt på landsbygden. Det är helt enkelt inte rimligt att både kommun och landsting kör bussar, eller för den delen att gymnasieelever inte kan komma till skolan där det ändå skulle gå att hitta en lösning (till rimlig kostnad). I princip går ju alla vidare till gymnasiet idag och viss hänsyn bör tas till det i trafikplaneringen, obeaktat att lagkrav saknas.

Nu är ju då problemet att det finns en kommun som kör skolbarnen och i bästa fall en kollektivtrafikmyndighet som ombesörjer de övrigas behov (som i Stockholms fall Trafikförvaltningen). Båda förstås livrädda att kostnaderna ska hamna på sitt eget bord för utökad trafik.

Därför borde det bästa vara om landstinget ordnade med en överenskommelse med kommunerna om att köpa x antal platser per avgång för allmänheten. Då löser man problemet. Där får ju den buffert finnas och extrakostnad för att även köra på vissa oannonserade lov, eller studiedagar och övrigt som kan uppkomma. Sedan är det väl nästan alltid någon unge som är sjuk - men det är klart kör man med en liten buss, kan det ju vara trångt ändå. Även kommunen måste ju dock räkna i upphandlingen med viss marginal om det ska fungera vad gäller fordonstyp.

Fördelen med en sådan lösning är ju också att kollektivtrafikhuvudmannen å sin sida skulle kunna köra någon avgång (om det finns underlag) och när det finns ledig kapacitet utanför dim. tid. Exempelvis om det finns behov av någon resandemöjlighet på helger eller under kvällstid. Gärna som anropstrafik - om nu det ses som en möjlighet. Kan förstås utföras även av utföraren av skolskjutstrafiken - ifall det blir mer ekonomiskt fördelaktigt. 

Inser givetvis att det skulle kräva rätt mycket ansträngningar för att få ihop en sådan lösning, men på sikt ser jag det som det enda rimliga vägen att gå.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist