Huvudmeny

Väddöåttan?

Startat av Nico, 16 juli 2017, 13:44:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Någon som vet hur det har gått för det trevliga initiativet med den s.k. Väddåttan? Den har väl rullat sin första vecka nu.

http://www.norrteljetidning.se/slakt-o-vanner/vaddoattan-vaddos-nya-busslinje-invigd
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

#1
På de bilder jag sett från Fridströms buss så verkar det vara rätt många som åkt.
Jag är också lite nyfiken på om det konceptet håller och det finns underlag för en fortsättning, jag är dock lite tveksam.

// Niclas

Ulf Berlin

Intressant men vi får se hur länge den håller på...
Karta och tider vore intressant att få veta?/Ulf
(Går t ex bussen på Utö i år?)

Ersa

Googlar man på Väddöåttan då kommer sidan överst av resultaten...
http://www.vaddobygden.se/vaddoattan-lokal-busslinga/

Där finns slutdatum och karta.

Ulf Berlin

Nu har ju trafiken slutat för i år så Ersa kanske har fått några indikationer om hur trafiken har gått?/Ulf

Ersa


virtual1

Som vanligt då med andra ord. Verkar som ingen av de som startar en linje som ska komplettera den ordinarie kommunala trafiken har gjort tillräcklig bra research innan trafiken startat. Viljan finns, men resandeunderlaget finns tydligen aldrig. För inte har väl något liknande initiativ överlevt nånstans i Sverige?

Ulf Berlin

Citat från: virtual1 skrivet 09 augusti 2017, 08:02:00 AM
Som vanligt då med andra ord. Verkar som ingen av de som startar en linje som ska komplettera den ordinarie kommunala trafiken har gjort tillräcklig bra research innan trafiken startat. Viljan finns, men resandeunderlaget finns tydligen aldrig. För inte har väl något liknande initiativ överlevt nånstans i Sverige?
Här är det bara att konstatera att Väddö är för mycket"bil ö"...
32 resande på 16 turer under 2 veckor säger(som vanligt)allt...
(Här skulle ju verkligen föräldrarna kunna lärt barnen att ta bussen om möjligt,men det är så mycket enklare
att skjutsa med bilen)/Ulf

Lars_L

Citat från: virtual1 skrivet 09 augusti 2017, 08:02:00 AM
Som vanligt då med andra ord. Verkar som ingen av de som startar en linje som ska komplettera den ordinarie kommunala trafiken har gjort tillräcklig bra research innan trafiken startat. Viljan finns, men resandeunderlaget finns tydligen aldrig. För inte har väl något liknande initiativ överlevt nånstans i Sverige?

Här var det väl också vinsten av någon tävling eller något sådant på vad man kunde göra i bygden och inte någon mer seriös utredning bakom. Men det är klart kostar bussen 50 000 i veckan att köra, tja då ska man alltså ha drygt 1600 passagerare i vecken för att gå runt (om nu biljettpriset skulle vara 30 kronor - bortsett från att ungdomar fått halva priset och är en stor del av den tänkta målgruppen). Det är givetvis en helt osannolik kakyl.

Alla försök som finns också visar ju att om det ens går att etablera ett ökat resande på landsbygden tar det lång tid. Ska man köra något sådant här måste det nog från början vara på halvideell basis, eller då stöd från någon starkare organisation och/eller sponsring bakom. Givetvis ska man ju också köra med något slags minibuss i sådana fall för att hålla nere kostnaderna.

Men med så få avgångar innebär ju inte heller att man skapar någon större möjlighet att resa. Visst, det är nog väldigt många som vill kunna åka buss hem om man varit hos kompisar etc. Men finns det bara en kvällsavgång att välja på ger det ju ändå inte så stora möjligheter.

Flertalet ungdomar är ju också vana att cykla/ åka motorcykel på landsbygden. Det är ju egentligen på vintern man skulle ha någon nytta av en sådan här linje i sådana fall. Men det går ju ändå inte att hämta hem kostnaderna ifall det ska bygga på resandeintäkter. Det finns ju skäl till varför inte SL kör trafik.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 09 augusti 2017, 08:02:00 AM
Som vanligt då med andra ord. Verkar som ingen av de som startar en linje som ska komplettera den ordinarie kommunala trafiken har gjort tillräcklig bra research innan trafiken startat. Viljan finns, men resandeunderlaget finns tydligen aldrig. För inte har väl något liknande initiativ överlevt nånstans i Sverige?

Jag uppfattar det som att viljan fanns, och att rätt omfattande research gjordes innan. Man tog t.ex inga onödiga ekonomiska risker, utan dagens slutresultat var något man var förberedd på. Dock uteblev de resenärer som var de som främst ville ha bussen i första början, samt att några vägföreningar uppges ha varit långsamma/ovilliga med att tillåta bussen på deras vägar. Det låter som exakt samma två problem som även SL hela tiden får dras med i liknande landsbygdsområden.
Men nu har då bygdens ledarfigurer, de lokala företagarna samt Roslagens Sparbank och kommunen fullgjort sin del av ansvaret, genom att prova ut busslinjen som främst de boende önskade. :)

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 09 augusti 2017, 11:20:40 AM
Jag uppfattar det som att viljan fanns, och att rätt omfattande research gjordes innan. Man tog t.ex inga onödiga ekonomiska risker, utan dagens slutresultat var något man var förberedd på. Dock uteblev de resenärer som var de som främst ville ha bussen i första början, samt att några vägföreningar uppges ha varit långsamma/ovilliga med att tillåta bussen på deras vägar. Det låter som exakt samma två problem som även SL hela tiden får dras med i liknande landsbygdsområden.
Men nu har då bygdens ledarfigurer, de lokala företagarna samt Roslagens Sparbank och kommunen fullgjort sin del av ansvaret, genom att prova ut busslinjen som främst de boende önskade. :)

Man har säkert skickat ut enkäter etc. och haft bra koll på ekonomin - just exempelvis för att kunna dra i handbromsen. Men troligen mindre kunskap om kollektivtrafik och erfarenhet av att starta upp busslinjer. Inte minst tyder ju den korta provperioden på det och att man efter så kort tid också är tvungen att avsluta projektet. Men något ska man ju ha att göra av med pengar på och det är klart, det här tystar väl kanske de i området som gnäller över bristen på kollektivtrafik ett tag och att inget görs. Å andra sidan lär de väl just av det skälet få höra att försöket var för kort och gjordes på fel tid av året etc. och att det var skälet till att det inte fungerade.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Problemet med annan tid på året är dock att man inte kan använda sig av bussar som huvudsakligen går i ordinarie skolbusstrafik. Vilket man gjorde denna sommar.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 09 augusti 2017, 13:21:41 PM
Problemet med annan tid på året är dock att man inte kan använda sig av bussar som huvudsakligen går i ordinarie skolbusstrafik. Vilket man gjorde denna sommar.
Förvisso, fast det var ju lite utefter hur man valt tidtabellsupplägg. Naturligtvis skulle man göra samma sak i Norrtälje som exempelvis Ockelbo - att s.a.s. öppna upp skollinjer och också då kunna köra några extra avgångar utanför skoltid.

Handlar man upp detta gemensamt så får man ju ett betydligt bättre pris på tjänsten också. Detta borde i sin tur samordnas med SL. Då skulle man kunna uppfylla alla funktioner samtidigt utan att några extra resurser behövs (förutom att det krävs extra förare om man även ska köra någon trafik på kvällen).

Kanske är det också främst en senare avgång på kvällstid som det kan finnas ett behov av? Om man då får åka med skolbussen i motriktning - så blir kostnaden där liten och man har sedan då ytterligare någon avgång på kvällen, så rör det sig ju bara om ett par timmar mer i tjänst.

Den här typen av projekt blir ju snare någon form av jippo över, särskilt om budgeten är så pass liten. Men som sagt -om man ska göra något, så är det ju bättre att försöka samordna med den trafik som körs och börja med små steg.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Lars_L skrivet 09 augusti 2017, 14:49:42 PM
Förvisso, fast det var ju lite utefter hur man valt tidtabellsupplägg. Naturligtvis skulle man göra samma sak i Norrtälje som exempelvis Ockelbo - att s.a.s. öppna upp skollinjer och också då kunna köra några extra avgångar utanför skoltid.

Handlar man upp detta gemensamt så får man ju ett betydligt bättre pris på tjänsten också. Detta borde i sin tur samordnas med SL. Då skulle man kunna uppfylla alla funktioner samtidigt utan att några extra resurser behövs (förutom att det krävs extra förare om man även ska köra någon trafik på kvällen).

Kanske är det också främst en senare avgång på kvällstid som det kan finnas ett behov av? Om man då får åka med skolbussen i motriktning - så blir kostnaden där liten och man har sedan då ytterligare någon avgång på kvällen, så rör det sig ju bara om ett par timmar mer i tjänst.

Den här typen av projekt blir ju snare någon form av jippo över, särskilt om budgeten är så pass liten. Men som sagt -om man ska göra något, så är det ju bättre att försöka samordna med den trafik som körs och börja med små steg.

Ett problem när man öppnar upp skollinjerna för allmänheten är att man normalt bara åker med i mån av plats, skolelever har givetvis företräde och på många håll (hur det är i Norrtälje kommun vet jag inte) finns det linjer och turer där det är knökfullt med enbart elever, det är ju inte kul att behöva avvisa kunder på halva linjen på väg till skolan när bussen blivit full.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 augusti 2017, 14:59:30 PM
Ett problem när man öppnar upp skollinjerna för allmänheten är att man normalt bara åker med i mån av plats, skolelever har givetvis företräde och på många håll (hur det är i Norrtälje kommun vet jag inte) finns det linjer och turer där det är knökfullt med enbart elever, det är ju inte kul att behöva avvisa kunder på halva linjen på väg till skolan när bussen blivit full.

Sant förstås. Och naturligtvis måste detta därför analyseras. Nu tror jag ju inte att det blir någon ström av passagerare eftersom SL ändå har kollektivtrafik till de större samhällena i området. Man behöver ju inte öppna upp alla linjer - utan det kan ju räcka med att göra det på linjer där det inte finns något annat alternativ. Och då tror jag ändå att det fungerar rätt bra. Skulle det vara så att det är många som reser - ja, då är det ju nog dags att fundera på en linje.

Egentligen är väl den stora risken gymnasieelever som vill åka med. I Norrtälje börjar ju gymnasiet lite senare just för att man ska kunna kombinera skolstarterna - så den risken finns ju. Men samtidigt - skulle det visa sig vara ett större antal resenärer - ja, då är det ju rimligt att diskutera med SL om det inte finns utrymme för ordinarie busstrafik.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist