Nobina Norrtälje har problem

Startat av Olle, 16 juli 2017, 09:55:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olle

Från Stockholm och Norrtälje här det ju att gå taxi, men om man är på Blidö eller Yxlan, vilket taxibolag vill hämta där, de lokala åkarna fick ju lägga ner när de blev av med färdtjänsten för ett antal år sedan.

Nico

Visst kommer man att kunna få fatt på ett par taxibilar från innerstaden eller från centrala Norrtälje. Däremot kommer det bli svårt att täcka resenärer på kanske 40-50 turer med taxi även från mera tätbefolkade platser (från Yxlan/Blidö håller jag med om att det nog är kört). Det brukar sedan vara färre bilar i trafik dagtid lördag och söndag, än på helgnätterna, även i centrala delar av Storstockholm.

Sedan handlar det även om de resenärer som kanske inte kommer med på en fullsatt tur från en mellanliggande hållplats som exempelvis Söderhall. Frågan är hur många taxiförare som är villiga att på vinst och förlust [tom]köra fram dit från t.ex. Täby C för att se om det händelsevis står någon kvar och väntar? Får man då en bomkörning så har man tappat mycket tid mm. och därmed inkomst som förare.

Ett ytterligare aber för en taxiförare är att många resenärer inte har koll på hur resegarantin fungerar utan menar på att taxiföraren ska fakturera SL. Har råkat ur för det ett antal gånger själv. Ska man dessutom långt ut i periferin så brukar man som taxiförare begära betalning i förskott, men även det är ibland en källa till att det uppstår irritation.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Citat från: Olle skrivet 20 juli 2017, 14:25:18 PM
Från Stockholm och Norrtälje här det ju att gå taxi, men om man är på Blidö eller Yxlan, vilket taxibolag vill hämta där, de lokala åkarna fick ju lägga ner när de blev av med färdtjänsten för ett antal år sedan.
Tja,om bussturen är inställd åt ena hållet så lär den nog vara det åt andra hållet också härute...
(I dessa fall lär nog "egen"transport till t ex Furusund gälla f v b med annat fordon...)/Ulf

igel

Citat från: Nico skrivet 16 juli 2017, 19:50:17 PM
Under Busslinktiden (och före den) så var det ju heller inte ovanligt att förare från andra trafikområden erbjöds påhugg. Både Norrorts-, Råsta- liksom Innerstadsförare förekom. I dagens läge är det nog inte lika enkelt. Många timmisar på annat håll kör ju dessutom på schema under sommaren så även de försvinner ju ur ekvationen i så fall. Med tanke på alla ersättningar sedan så är det oxå en orsak till att det är svårt att få fatt på förare. Även då hos de mindre bussbolagen.
Fast om man ska ta in folk från andra områden i Stockholm än Kallhäll som är Nobinas, så blir det knepigt. Kan tänka mig att Nobinas försäkringar inte täcker att icke anställda kör bussarna. Och egna bussar med färdskrivare finns inte norr om Stockholm.

buskörare

Citat från: igel skrivet 22 juli 2017, 14:56:27 PM
Fast om man ska ta in folk från andra områden i Stockholm än Kallhäll som är Nobinas, så blir det knepigt. Kan tänka mig att Nobinas försäkringar inte täcker att icke anställda kör bussarna. Och egna bussar med färdskrivare finns inte norr om Stockholm.

Nobina kör ju även Södertälje och Handen/Nynäs.
Vad menar du med egna bussar med färdskrivare?

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 22 juli 2017, 14:56:27 PM
Fast om man ska ta in folk från andra områden i Stockholm än Kallhäll som är Nobinas, så blir det knepigt. Kan tänka mig att Nobinas försäkringar inte täcker att icke anställda kör bussarna. Och egna bussar med färdskrivare finns inte norr om Stockholm.

Icke anställda?

Det går alldeles utmärkt att leja in förare från andra företag eller från bemanningsbolag, så sker sedan länge både i buss o lastbilsbranschen

Nico

Citat från: igel skrivet 22 juli 2017, 14:56:27 PMOch egna bussar med färdskrivare finns inte norr om Stockholm.

Har inte järnkoll på hur Nobinas bussar norröver i landet är utrustade med avseende på färdskrivare. Det är ju dock inte brist på bussar som är problemet utan brist på förare som jag förstått det.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MM

Det är personal på väg till TO Norrtälje från andra trafikområden i SL och underentreprenörer för att täcka så många vakanser som möjligt. Linjekännedomen går lätt att lösa, t.ex. att dom tillfälliga förarna enbart kör SL676 medan ordinarie förare som i vanliga fall kör 676 kör andra linjer i trafikområdet.

Och det är fullt tillåtet att använda egen bil och ansöka om milersättning i efterhand när det gäller SLs förseningsersättning.

Ulf Berlin

Citat från: MM skrivet 23 juli 2017, 07:00:27 AM
Det är personal på väg till TO Norrtälje från andra trafikområden i SL och underentreprenörer för att täcka så många vakanser som möjligt...

Och det är fullt tillåtet att använda egen bil och ansöka om milersättning i efterhand när det gäller SLs förseningsersättning.
Absolut,men undrar hur många av sommargästerna härute vet om denna möjlighet?
SLL(SL)"rider"ju mycket på de flesta resenärernas okunskap om hur mycket egentligen resegarantin omfattar.../Ulf

Fredde

Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 juli 2017, 12:16:58 PM
Absolut,men undrar hur många av sommargästerna härute vet om denna möjlighet?
SLL(SL)"rider"ju mycket på de flesta resenärernas okunskap om hur mycket egentligen resegarantin omfattar.../Ulf

Det är enligt mig inte mer konstigt än att söka ersättning om flyget är försenat eller att reklamera något i en affär. Som kund måste man söka efter sina rättigheter när problem uppstår.

Nico

Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 juli 2017, 12:16:58 PM
Absolut,men undrar hur många av sommargästerna härute vet om denna möjlighet?
SLL(SL)"rider"ju mycket på de flesta resenärernas okunskap om hur mycket egentligen resegarantin omfattar.../Ulf

Tycker det där ändå är lite orättvist uttryck. Sammantaget finns det ändå ganska gott om information på hemsidor och om man hör av sig till SL kundtjänst. Lite är det faktiskt upp till folk (att de själva ids) att ta reda på lite på egen hand. Man kan inte förvänta sig att infon ska komma som direktreklam i alla brevlådor eller motsvarande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niclas Wennerlid

Problemet ligger för de flesta inte i att söka ersättningen utan att de inte kollar efter störningsinformation innan de reser.
I bästa fall kollar de efter informationen först när bussen inte kommit på X antal minuter, då är det oftast försent att fixa andra lösningar.

Sen är ju det en naturlig begränsning till att ersätta inställd buss med bil, för flertalet resenärer är ju valet att åka buss just för att man av olika anledningar inte har tillgång (eller valt) bil för resan.

Dock har jag själv sökt förseningsersättning när bussen hemma uteblivit och jag fått skjutsa dottern samt några grannar.
Då sökte jag ersättning för tur och retur eftersom jag själv inte skulle resa vidare utan skulle köra hem igen också. Det var inga problem, snabbt och smidigt löst av SL.

// Niclas