Nobina Norrtälje har problem

Startat av Olle, 16 juli 2017, 09:55:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde


Jo

Citat från: Olle skrivet 16 juli 2017, 16:47:28 PM
Inga ståplatser på dubbeldäckarna.

Lyckas man hålla på det när det är inställda turer och många som tydligen väntat flera turer?

preacher

Citat från: Jo skrivet 17 juli 2017, 09:24:06 AM
Lyckas man hålla på det när det är inställda turer och många som tydligen väntat flera turer?

Lite kuriosa då våra dubbeldäckare i Kustbusstrafik är besiktigade för 8 st stående :D
//Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Lars-Håkan_E

Citat från: preacher skrivet 17 juli 2017, 18:56:14 PM
Lite kuriosa då våra dubbeldäckare i Kustbusstrafik är besiktigade för 8 st stående :D
//Pär

Nobinas VDL:er är besiktade för 4 stående.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 16 juli 2017, 19:53:29 PM
Jag har lite svårt att tro att Nobina väljer att ställa trafik snarare än ringa sina timanställda faktiskt. Arriva valde att låta folk få extra betalt om man inte tog sin semester under sommaren utan tar den tidigast i september. Trots det har det varit extremt mycket extrajobb för de som jobbar heltid och vill.

Då missförstod du mig nog något. Jag menar att man nog behöver timanställda för att klara lördags- söndagstrafiken under sommaren i Roslagen och att man förstås har ringt runt så gott det går till dem.

Men eftersom situationen varit känd och man vet att det är ungefär 170 ersättningsbussar som kör nu under juli, så har man ju vetat om att detta kommer vara svårt att klara. Ändå har man ju valt att köra relativt mycket av trafiken på ersättningen för Bålstagrenen av förare från Kallhällsgaraget. Om man kunde klara att ta in externa bolag för att köra betydligt mer ersättningstrafik tidigare år, ser jag nog att det skulle finnas utrymme att skaka fram lite fler förare för att klara en normal situation (utan massjukskrivningar etc) även denna gång.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 17 juli 2017, 22:34:41 PM
Då missförstod du mig nog något. Jag menar att man nog behöver timanställda för att klara lördags- söndagstrafiken under sommaren i Roslagen och att man förstås har ringt runt så gott det går till dem.

Men eftersom situationen varit känd och man vet att det är ungefär 170 ersättningsbussar som kör nu under juli, så har man ju vetat om att detta kommer vara svårt att klara. Ändå har man ju valt att köra relativt mycket av trafiken på ersättningen för Bålstagrenen av förare från Kallhällsgaraget. Om man kunde klara att ta in externa bolag för att köra betydligt mer ersättningstrafik tidigare år, ser jag nog att det skulle finnas utrymme att skaka fram lite fler förare för att klara en normal situation (utan massjukskrivningar etc) även denna gång.

Jaha, du tänker så. Ja, det är möjligt att det är så.

BSB101

Citat från: Jo skrivet 17 juli 2017, 09:24:06 AM
Lyckas man hålla på det när det är inställda turer och många som tydligen väntat flera turer?


Om bussen är full och ingen ska av lär man köra förbi hållplatsen utan att stanna.

Lars-Håkan_E

Beställningstrafikfirmorna har ju fullt upp just nu och dem som specialiserat sig på ersättningstrafik har väl redan så mycket att göra.

Att hyra in förare tenderar ju sedan att bli väldigt dyrt, annars så finns det helt klart lediga sådana så länge det är sommarlov, då är det lättare att hålla sig med ett överskott med egna timgubbar o gummor.

DaViD^^

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 juli 2017, 14:33:05 PM
Beställningstrafikfirmorna har ju fullt upp just nu och dem som specialiserat sig på ersättningstrafik har väl redan så mycket att göra.

Att hyra in förare tenderar ju sedan att bli väldigt dyrt, annars så finns det helt klart lediga sådana så länge det är sommarlov, då är det lättare att hålla sig med ett överskott med egna timgubbar o gummor.
betvivlar jag faktist...    Normalt sätt är tillgången begränsad.. och när samtidigt folk vill ha semester ihop med hur mycket personal det går åt till all annan trafik som ökar på sommarn.. så betvivlar jag det..

ser ju bara hur det är där jag jobbar och vi har 3st bussar som rullar på sommarn och dessa får vi vända på stenar för att bemanna.. att ta ut semester nu är ju bara att lägga ner.. 
då har vi enkla körningar i jämförelse med att köra linjer.   alltså vi kan ta någon från umeå och köra våran buss.. men lite svårt att ta någon från umeå att köra linjetrafik i en ort man aldrig kört i.   det är inte så enkelt...   såg ju bara hur det såg ut i pendeltågtrafiken förra året...  och då var det bara en sträckning vi körde och dom som många åkare tog in hitta ingenstans och lärde sig liksom aldrig.    själv hade jag inte heller någon koll men man lärde sig fort men hade jag suttit och kört olika sträckningar så hade det varit kört..  går liksom inte att kasta in folk som inte hittar hur som helst.  Men rätt säker på att den personalen som går loss när skollinjer inte körs pga sommarlov och den minskade sommartrafiken äts upp omgånde av semester och ökat behov på andra körningar..    för vem väljer att köra linjekörning istället för att glida runt på guidningsturer med bra dricks?    eller lite norgekörningar osv.

Olle

Nobina planerar förinställda turer i helgen med!

http://www.norrteljetidning.se/stockholm/norrtalje-kommun/bussresenarer-far-rakna-med-annu-en-helg-utan-fungerande-busstrafik

Och SL verkar tiga, de får ju ersättning förinställda turer, och bryr sig inte om resenärerna, det är väl bra för budgeten!

Lars-Håkan_E

Citat från: DaViD^^ skrivet 18 juli 2017, 14:58:55 PM
betvivlar jag faktist...    Normalt sätt är tillgången begränsad.. och när samtidigt folk vill ha semester ihop med hur mycket personal det går åt till all annan trafik som ökar på sommarn.. så betvivlar jag det..

ser ju bara hur det är där jag jobbar och vi har 3st bussar som rullar på sommarn och dessa får vi vända på stenar för att bemanna.. att ta ut semester nu är ju bara att lägga ner.. 
då har vi enkla körningar i jämförelse med att köra linjer.   alltså vi kan ta någon från umeå och köra våran buss.. men lite svårt att ta någon från umeå att köra linjetrafik i en ort man aldrig kört i.   det är inte så enkelt...   såg ju bara hur det såg ut i pendeltågtrafiken förra året...  och då var det bara en sträckning vi körde och dom som många åkare tog in hitta ingenstans och lärde sig liksom aldrig.    själv hade jag inte heller någon koll men man lärde sig fort men hade jag suttit och kört olika sträckningar så hade det varit kört..  går liksom inte att kasta in folk som inte hittar hur som helst.  Men rätt säker på att den personalen som går loss när skollinjer inte körs pga sommarlov och den minskade sommartrafiken äts upp omgånde av semester och ökat behov på andra körningar..    för vem väljer att köra linjekörning istället för att glida runt på guidningsturer med bra dricks?    eller lite norgekörningar osv.

Är inga problem, det finns folk som kört i trakterna men som flyttat till andra håll i landet, sedan finns faktiskt dem som inte alls kan tänka sig att köra rundturer i Stockholm men som helt klart skulle ställa upp och köra linje ett par veckor.

Du skickar ju sedan inte vem som helst till Norge som inte varit där förut och många vill heller inte, dricksen på en vanlig kryssningsrundtur i Sthlm är numera i många fall obefintlig (i a f till chauffören) till skillnad mot på många andra håll ute i landet.

Men för att återknyta till problemet i Norrtälje så tror jag att det blir kostsammare att hyra in chaufförer med allt som följer av detta än att dra in turer vid behov.

Ulf Berlin

Citat från: Olle skrivet 18 juli 2017, 15:18:14 PM
Nobina planerar förinställda turer i helgen med!

http://www.norrteljetidning.se/stockholm/norrtalje-kommun/bussresenarer-far-rakna-med-annu-en-helg-utan-fungerande-busstrafik

Och SL verkar tiga, de får ju ersättning förinställda turer, och bryr sig inte om resenärerna, det är väl bra för budgeten!
Betalsida...
Ja om SL informerar i förtid om inställningarna gäller ju inte resegarantin,men gäller detta om dom endast informerar på hemsidan?/Ulf

Lars_L

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 juli 2017, 22:41:34 PM
Betalsida...
Ja om SL informerar i förtid om inställningarna gäller ju inte resegarantin,men gäller detta om dom endast informerar på hemsidan?/Ulf

Nja, grunden har väl i och för sig varit att ersätta inställda turer av det här slaget. Det är ju planerade inställda turer man inte ersätter, som att tågen på Mälarbanan vänder i Sundbyberg etc. Så länge det bara står under trafikinformation på hemsidan skulle jag nog alltså inte säga att det gäller som planerade ändringar. Så egentligen ska ju även hållplatser som är indragna på grund av evenemang också kunna ge ersättning - men i regel blir man ju inte då 20-minuter sen, så det löser sig ju ändå.

Om man ska komma ifrån att betala för inställda turer, ska man väl snarast ge ut en temporär tidtabell för en bestämd period. Vi kan ju jämföra när trafiken varit lamslagen av snöoväder och sådant, då man ju också vetat om att turerna kommer vara inställda ganska god tid innan avgångstid, men då man ändå fått ersättning (ifall man haft lyckan att få tag i en ledig bulle).

Här kan ju också konstateras att det fortfarande inte är utlagt något om inställda turer på SL:s hemsida (trots att det är onsdagskväll). Så kanske ska man planera för lite taxiresor i helgen i Roslagen :)
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Olle

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 juli 2017, 22:41:34 PM
Betalsida...
Ja om SL informerar i förtid om inställningarna gäller ju inte resegarantin,men gäller detta om dom endast informerar på hemsidan?/Ulf

Sorry, de gör sidorna till betalsida efter någon dag ibland.

Men nog gäller resegarantin vid såna här störningar, det är väl bara vid större planerade störningar den inte gäller, typ planerade arbeten på framför allt spårtrafiken.

Nico

Sannolikt bör resegaranti rent teoretiskt gå att utnyttja i fall som dessa. Om det däremot rent praktiskt fungerar är en annan femma. Taxiförare (som i de flesta fall fortfarande har lön som baseras i procent på inkört belopp) har sällan lust att hatta runt på vad som i många fall ändå är udda körningar... som då även ger upphov till mycket obetald arbetstid.

Visst kanske man som förare kör in en tusenlapp brutto eller så för ett lass från Tekniska till någon adress bortom Rösa... men icke lokala taxibilar (vilket sannolikt är de flesta om resan startar inne i stan) får sedan tomma till åtminstone Täby för att ha en hygglig chans på ny styrning. Det brukar sällan ge så mycket att hoppas på nytt uppdrag om man lämnat en kund bortom de större knutpunkterna.

Sen har det kanske förbättrats, men bolag som inte har direkt trafik i ett område har därför [tidigare] sällan satsat på teknik i de områdena. Det innebär att en taxibil som normalt kör i City och kranskommunerna kanske pga bristande datakontakt med sin växel inte ens kan ta en växelkörning om de fysiskt befinner sig på plats i Roslagen.

På det stora hela så kan resegaranti kapa vissa toppar, men det är inget substitut för större mängder av inställd trafik. Speciellt då inte i länets ytterområden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman