Avlösning på Vasaplan

Startat av Greger Larsson, 14 juli 2017, 19:46:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson


1896

Det var ett trevligt budskap på bussen, vem/vad var det som kostade på sig detta ?  ???

Ulf Berlin

Citat från: Kung Vasa skrivet 15 juli 2017, 17:10:09 PM
Det var ett trevligt budskap på bussen, vem/vad var det som kostade på sig detta ?  ???
"Västerbottens Folkblad"kanske?/Ulf

Ersa


1896

Precis vad jag misstänkte.  :)

Railmaster


Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 14 juli 2017, 19:46:26 PM
Trettiofyra år sedan:




Jag tycker att bussen ser ut som en SJ-buss. Verkar vara samma orangea färg. Men den har alltså inget som helst samband med SJ?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 juli 2017, 01:45:54 AM

Jag tycker att bussen ser ut som en SJ-buss. Verkar vara samma orangea färg. Men den har alltså inget som helst samband med SJ?

Jag tror inte att den var relaterad till SJ:s trafik.

//Peter

Ersa

Nej, Umeå Lokaltrafik AB (Ultra) och Polarbuss hade inget med SJ Buss att göra. Men det fanns heller ingen risk för förväxling, då närmaste SJ-busslinjer fanns många mil därifrån, runtom Sundsvall och Östersund. I övre halvan av landet (dvs norr om Östersund/Sundsvall) drevs den statliga trafiken huvudsakligen av Postens diligenstrafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2017, 10:33:51 AM
Nej, Umeå Lokaltrafik AB (Ultra) och Polarbuss hade inget med SJ Buss att göra. Men det fanns heller ingen risk för förväxling, då närmaste SJ-busslinjer fanns många mil därifrån, runtom Sundsvall och Östersund. I övre halvan av landet (dvs norr om Östersund/Sundsvall) drevs den statliga trafiken huvudsakligen av Postens diligenstrafik.

SJ körde också linjen Övertorneå-Pajala fram till augusti 1984. Fast det är ju förstås ännu längre bort  från Umeå. 

Bussarna i Umeå hade lite mer rött i färgen än vad SJ:s bussar hade.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin

Inte heller då spelade det(nog)någon roll för resenärerna vem som körde,
utan det viktigaste var/är att den är väl skyltad.../Ulf
(Även om damen på bilden verkar frågande vart/hur bussen går.;)