Huvudmeny

Örebro - igen

Startat av 1896, 14 juli 2017, 16:50:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Absolut behövs uppföljningar, transparens och kommunikation under hela avtalsperioderna. Med en aktiv och uppmärksam huvudman kan en avtalsperiod bli riktigt bra för alla parter. Om huvudmannen däremot skärmar av sig och upplevs som passiv och oengagerad kan det uppstå en del missnöje från många parter.
Detta gäller givetvis i alla branscher. Inte bara i kollektivtrafiken.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 19 juli 2017, 16:25:49 PM
Jag har ingenting till övers för företagare som går ut och gapar och skriker om att man ska växa och tjäna pengar främst på det offentligas bekostnad, då tycker jag faktiskt att det är mest rätt och riktigt att det offentliga får vara just offentligt.

Vilka avtal och områden menar du att privata företag tjänar en massa pengar? Nämn gärna specifika avtal. SL E20 kanske?
Att köra buss i kollektivtrafiken har val knappast varit något man tjänat några stora pengar på den senaste tiden. Snarare känns det som en massa arbete för små vinster.

Sundås

Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2017, 19:08:03 PM
Vilka avtal och områden menar du att privata företag tjänar en massa pengar? Nämn gärna specifika avtal. SL E20 kanske?
Att köra buss i kollektivtrafiken har val knappast varit något man tjänat några stora pengar på den senaste tiden. Snarare känns det som en massa arbete för små vinster.

Det är ju också de oerhört små marginalerna i linjeavtalen som driver ner lönsamheten i branschen som helhet. Men visst, politikerna kommer säkert att älska och omfamna att kostnaderna stiger.  :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

AL

Man kan ju förstås undra hur kostsam och närmast monopoliserad utvecklingen varit i Västmanland alltsedan resten av landet bestämde sig för att hoppa på upphandlingståget i slutet av 80-talet...

Ändå har man knappt läst eller hört något om den sortens problem i Västmanland som trots allt kommit att bli vardagsmat i de län där upphandlingar avgör... eller vad sägs om Luleå? 

Sundås

Citat från: AL skrivet 20 juli 2017, 09:46:47 AM
Man kan ju förstås undra hur kostsam och närmast monopoliserad utvecklingen varit i Västmanland alltsedan resten av landet bestämde sig för att hoppa på upphandlingståget i slutet av 80-talet...

Ändå har man knappt läst eller hört något om den sortens problem i Västmanland som trots allt kommit att bli vardagsmat i de län där upphandlingar avgör... eller vad sägs om Luleå?

Jag tror inte någon har påstått att det inte går att driva kollektivtrafik i offentlig regi med bra kvalitet. Det finns exempel på att det går alldeles utmärkt.  :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: Sundås skrivet 20 juli 2017, 10:51:23 AM
Jag tror inte någon har påstått att det inte går att driva kollektivtrafik i offentlig regi med bra kvalitet. Det finns exempel på att det går alldeles utmärkt.  :)

Visst är det så. Som t.ex nästan alla grannlän runtom Stockholm (utöver Örebro och Västmanland), samt Norrlandslänen.

AL

Precis, det går alldeles utmärkt att driva trafik i egen regi och så länge det saknas samhällsekonomiska skäl att inte göra det så behöver man heller inte upphandla. Problemet är väl snarare att det gått lite troll i detta med upphandlingar och få om ens några politiker har koll på om man är skyldig att upphandla...

Sedan skall man förstås komma ihåg att Örebro sedan många år tillbaka haft funderingar att återta trafiken i egen regi... Diskussionerna fanns redan innan Keolis vann stadstrafiken i Örebro, alltså innan Nobina tog över...