Huvudmeny

Örebro - igen

Startat av 1896, 14 juli 2017, 16:50:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

För mig som förare har inte upphandlingarna gjort nått bättre. Så jag är generellt emot dom av egoistiska skäl. Men som sagt, boven i dramat är ju upphandlande part som hellre jagar priser än kvalitet. När man 2017 fortfarande inte har fungerande AC i bussarna som krav, så är man inte jätteintresserad av ett bekvämt resande för sina passagerare.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 19 juli 2017, 11:47:39 AM
För mig som förare har inte upphandlingarna gjort nått bättre. Så jag är generellt emot dom av egoistiska skäl. Men som sagt, boven i dramat är ju upphandlande part som hellre jagar priser än kvalitet. När man 2017 fortfarande inte har fungerande AC i bussarna som krav, så är man inte jätteintresserad av ett bekvämt resande för sina passagerare.

Även det beror på vem som upphandlar, och hur mycket trafik de har. I de flesta mindre regioner och län runtom Stockholms län har AC och säkerhetsbälten funnits i de flest bussar i många år, ibland årtionden. Både när det gäller trafik i egen regi, samt landstingsupphandlad.

1896

Citat från: Sundås skrivet 19 juli 2017, 08:55:55 AM
Och det är lätt att ta till känsloargument när de riktiga argumenten tryter.  :)

Jag har absolut inte slut på argument, men det är frustrerande att ensam behöva argumentera mot hela forumet, dessutom brukar min argumentation enbart leda till att administrationen låser tråden.

Men så här: Man måste se samhället, där busstrafiken ingår, i ett större perspektiv, att var och en ser till sig själv är naturligt, men det är inte bra för samhället i stort. Jag tycker att det är oerhört viktigt att alla människor har det lika bra, och då måste det få kosta pengar. Vidare så är det hyckleri på hög nivå om man säger sig värna om vad skattepengarna går till inom buss, när samtidigt andra skattefinansierade branscher läcker skattepengar som ett såll. Grundproblemet är att vi de senaste 30 åren har haft en allt råare utveckling mot marknadsekonomi, där EU-medlemskapet är en del i den utvecklingen. Motsatsen till marknadsekonomi är planekonomi, men jag tror att vi måste hitta någonting där emellan, ett läge där alla människor får vara med, och där vi kan utveckla samhället, och busstrafiken, i en human anda, det gäller såväl i Sverige som globalt.


Ersa

I stort sett alla länder i världen, förutom möjligtvis vissa extrema stater, har blandekonomi. Dvs just en blandning mellan plan- och marknadsekonomi. Att planerat upphandla allmänhetens busstrafik i långa avtal är väl just precis planekonomi?

1896

Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2017, 12:09:39 PM
I stort sett alla länder i världen, förutom möjligtvis vissa extrema stater, har blandekonomi. Dvs just en blandning mellan plan- och marknadsekonomi. Att planerat upphandla allmänhetens busstrafik i långa avtal är väl just precis planekonomi?

Ja, så kan man ju se det, fast det är just det vi ska förändra till något ännu bättre för alla parter.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 19 juli 2017, 13:30:37 PM
Ja, så kan man ju se det, fast det är just det vi ska förändra till något ännu bättre för alla parter.

Alla parter? Även alla företagare?

yngrot

Jag har kört buss sen 1977 och tyvärr har det blivit sämre för oss som kör med dessa upphandlingar längre arbetstid sänkt Ob kortare utkörningstid kortare tid före körning osv.. 

Värt att tänka på är att alla stora bolag ägs av utländska ägare som har krav på vinst som går ut från Sverige I egen regi behövs det ju inte gå med vinst därmed inte sagt det ska få kosta hur mycket som helst men kvalité kostar ju och det borde bli mer pengar till kvalité  när det inte finns vinstkrav
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Sundås

Citat från: yngrot skrivet 19 juli 2017, 14:30:27 PM
Värt att tänka på är att alla stora bolag ägs av utländska ägare som har krav på vinst som går ut från Sverige I egen regi behövs det ju inte gå med vinst därmed inte sagt det ska få kosta hur mycket som helst men kvalité kostar ju och det borde bli mer pengar till kvalité  när det inte finns vinstkrav

Nja, riktigt så är det ju inte. Nobina, som är störst, är börsnoterat, och bland de tio största ägarna återfinns bland annat t.ex. Tredje AP-fonden såväl som Swedbank, även om det finns utländska inslag också. De tio största aktieägarna äger cirka 40 %, den högsta enskilda andelen ligger på 6,5 %. Nobina är ju också fritt för vem som helst att investera i. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2017, 14:08:00 PM
Alla parter? Även alla företagare?

Ersa har en viktig poäng här. Och inte heller längre tillbaka utgjordes all trafik av offentligt ägda företag utan av en blandning. Skillnaden var regleringen av marknaden. Och den var knappast särskilt sund för det offentligas kostnader.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Adrian Langemar

Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2017, 14:08:00 PM
Alla parter? Även alla företagare?
Frågan är väl vilka som den skattefinansierade kollektivtrafiken är till för?
Det är intressant att konstatera att nästan alla protester mot kollektivtrafik i egen regi kommer från de företag som deltar i upphandlingarna. Det är också intressant att de blir så upprörda så fort det kommer på tal att ta över upphandlad trafik i egen regi. Det här är första gången som detta sker i större skala. Det handlar om EN mindre marknad att verka på (av 21 län), hur kan det vara så stor katastrof? Eller handlar det snarare om en rädsla att det här ska bli en succé och att fler trafikhuvudmän följer efter?

1896

Citat från: Sundås skrivet 19 juli 2017, 14:56:08 PM
Ersa har en viktig poäng här. Och inte heller längre tillbaka utgjordes all trafik av offentligt ägda företag utan av en blandning. Skillnaden var regleringen av marknaden. Och den var knappast särskilt sund för det offentligas kostnader.

Jag har ingenting till övers för företagare som går ut och gapar och skriker om att man ska växa och tjäna pengar främst på det offentligas bekostnad, då tycker jag faktiskt att det är mest rätt och riktigt att det offentliga får vara just offentligt.

mittlinje

Citat från: Kung Vasa skrivet 19 juli 2017, 12:05:16 PM
Man måste se samhället, där busstrafiken ingår, i ett större perspektiv, att var och en ser till sig själv är naturligt, men det är inte bra för samhället i stort. Jag tycker att det är oerhört viktigt att alla människor har det lika bra, och då måste det få kosta pengar.

Var en intressant reflektion utifrån en annan vinkel också. Personalmässigt. Individen ser till sig själv vilket är naturligt men det är inte bra för kollektivet (arbetsplatsen) i stort. Visst skall alla ha det lika bra men på en arbetsplats går det mer och mer mot individuella önskemål/krav samtidigt som upphandlingarna gjort det svårare rent allmänt. Hur kommer Örebro`s initiativ förändra personalpolitiken? Kommer vi slippa alla individtankar när vi kommer att arbeta mer för "samhället" eller blir det lite av en vårdskandal,d v s svårt att hinna med alla arbetsuppgifter?

1896

Citat från: mittlinje skrivet 19 juli 2017, 17:04:59 PM
Var en intressant reflektion utifrån en annan vinkel också. Personalmässigt. Individen ser till sig själv vilket är naturligt men det är inte bra för kollektivet (arbetsplatsen) i stort. Visst skall alla ha det lika bra men på en arbetsplats går det mer och mer mot individuella önskemål/krav samtidigt som upphandlingarna gjort det svårare rent allmänt. Hur kommer Örebro`s initiativ förändra personalpolitiken? Kommer vi slippa alla individtankar när vi kommer att arbeta mer för "samhället" eller blir det lite av en vårdskandal,d v s svårt att hinna med alla arbetsuppgifter?

Tar man ett helt nytt grepp, och gör om från början, då är de problem du nämner självlösta.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 19 juli 2017, 12:04:21 PM
Även det beror på vem som upphandlar, och hur mycket trafik de har. I de flesta mindre regioner och län runtom Stockholms län har AC och säkerhetsbälten funnits i de flest bussar i många år, ibland årtionden. Både när det gäller trafik i egen regi, samt landstingsupphandlad.

Det är möjligt av vissa län förare har fått det bättre med upphandlingar. Stockholm har det inte och inte Örebro heller vad jag hör.

Lars_L

Det är nog lätt att man här också skyller på upphandlingar när man tycker att det blivit stressigare. Men det här är nog en utveckling som skett i hela samhället de senaste 30-åren. Allvarligt talat tror jag inte det går att hitta någon arbetsgrupp som inte beklagar sig över effektiviseringar och det är stressigt. Detta har väl inte minst varit tydligt inom sjukvården (även den som fortfarande är under landstingets regi).

Att man idag har datorstöd som gör att man kan effektivisera trafiken på ett helt annat sätt tror jag är mer väsentligt än upphandlingarna som sådana för att yrket blivit stressigare. Ganska många både kommunala och statliga verksamheter är ju ganska hårt ansatta av besparingskrav. Vet många som jobbar statligt som inte fått någon löneökning på många år, då det saknas pengar (en del avtal saknar procentbelopp för löneökningar).

Nu är det förstås inget självändamål att upphandla verksamhet. Det finns väl dock fördelar med det. Bland annat att man slipper upphandla vagnsparken och att den därmed går att hanteras mer flexibelt att mindre åkare ute i landet kan kombinera upphandlad trafik med andra körningar (inget hindrar väl att ett kommunalt företag gör så också, men där tror jag avgjort att man skulle uppnå ett sämre resultat).

Sedan kan väl då också konstateras att man har fruktansvärt dålig uppföljning från kollektivtrafikmyndigheternas sida och ibland luddigt formulerade avtal (vite saknas för vissa brister exempelvis). Men jag tror samtidigt att alla verksamheter stundtals behöver en genomlysning för att se att den är ändamålsenlig och effektiv. Det kommer nog vara en förutsättning på sikt för att klara av både sjukvård och kollektivtrafik inom sjukvården.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist