Huvudmeny

Örebro - igen

Startat av 1896, 14 juli 2017, 16:50:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

När samhället griper in och tar sitt ansvar, då ska alltid privata intressenter opponera sig:

www.bussmagasinet.se/2017/07/branschprotest-mot-upphandlingsstopp/

Ersa

Varför skulle inte lokala företagare få uttala sig om näringslivet i sina egna hemkommuner? Åsiktsfrihet är väl rätt viktigt för en demokrati?

Ulf Berlin

Nu är det väl inte klart att dom själva ska köra all linjetrafik?/Ulf

1896

Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2017, 18:03:34 PM
Varför skulle inte lokala företagare få uttala sig om näringslivet i sina egna hemkommuner? Åsiktsfrihet är väl rätt viktigt för en demokrati?

Problemet är att samhällets intressen sällan argumenterar lika starkt som näringslivets intressen, och då vinner det sistnämnda oftast argumentationen, därför har vi det samhälle vi har idag.


Christer K

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 juli 2017, 18:23:37 PM
Nu är det väl inte klart att dom själva ska köra all linjetrafik?/Ulf
Tanken är att de ska ta över trafiken i Örebro, Nora och ev. Odensbacken. Detta genom det ny bildade bolaget mellan Region Örebro och Västmanland.
// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Sundås

Jag förstår helt och fullt att man protesterar. Det är helt klart ett steg tillbaka.

Argumentet att servicen vad gäller beställningstrafik blir betydligt sämre är faktiskt väldigt relevant i sammanhanget. Kan skapa marknad för nya aktörer, i och för sig.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

1896

Citat från: Sundås skrivet 17 juli 2017, 09:37:33 AM
Jag förstår helt och fullt att man protesterar. Det är helt klart ett steg tillbaka.

Argumentet att servicen vad gäller beställningstrafik blir betydligt sämre är faktiskt väldigt relevant i sammanhanget. Kan skapa marknad för nya aktörer, i och för sig.

Med den utveckling vi har idag, så tycks ju alternativen vara att antingen gå tillbaka till -70 talet, eller att gå tillbaka till 1800 talet.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2017, 09:48:26 AM
Med den utveckling vi har idag, så tycks ju alternativen vara att antingen gå tillbaka till -70 talet, eller att gå tillbaka till 1800 talet.

På slutet av 1800-talet och första årtionderna av 1900-talet var ju stora delar av tåg- och busstrafiken privatiserad. Då i form av olika privata företag som alla hade helt olika taxor som inte kunde kombineras med varandra.

1896

Citat från: Ersa skrivet 17 juli 2017, 09:57:04 AM
På slutet av 1800-talet och första årtionderna av 1900-talet var ju stora delar av tåg- och busstrafiken privatiserad. Då i form av olika privata företag som alla hade helt olika taxor som inte kunde kombineras med varandra.

Idag är väl nästan all svensk busstrafik privat, är inte det en tillbakagång till 1800 talet ?  ???

Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2017, 10:11:47 AM
Idag är väl nästan all svensk busstrafik privat, är inte det en tillbakagång till 1800 talet ?  ???

Det beror ju på hur man ser det. Den utförs på entreprenad, ja. Men ansvaret ligger ju fortfarande på det offentliga. Nästan alla har dock insett att driften kan skötas till en lägre kostnad av andra än vad man själv kan göra. Huruvida det offentliga jobbar så mycket med uppföljning av avtal som de borde göra, är en annan sak.

Om vi nu skall vara nostalgiska och tänka "det var bättre förr", varför skall vi inte gå hela linan och börja behovspröva beställningstrafik igen? Att låta det offentliga besluta om ny trafik överhuvudtaget får startas med hänvisning till om det kan konkurrera med befintlig trafik? Eller till och med återinföra prisregleringen på beställningstrafik?  :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2017, 10:11:47 AM
Idag är väl nästan all svensk busstrafik privat, är inte det en tillbakagång till 1800 talet ?  ???

Verkligen inte. Till skillnad mot 1880-1950-talen bedrivs idag kollektivtrafiken av landstingen, som har ett och samma biljettsystem i vardera län. Helt privat busstrafik i egen regi är numera tillåten inom ett län, men går oftast inte att bedriva i konkurrens med landstingens skattefinansierade trafik.
En annan skillnad idag jämfört med förr är att trafiken till stor del drevs av svenskägda privata företag i olika storlekar, medan den idag upphandlade trafiken oftast körs av utlandsägda statliga företag. Dvs offentligt ägda, men av tyska, franska och norska folket.

1896

Citat från: Ersa skrivet 17 juli 2017, 10:53:22 AM
Verkligen inte. Till skillnad mot 1880-1950-talen bedrivs idag kollektivtrafiken av landstingen, som har ett och samma biljettsystem i vardera län. Helt privat busstrafik i egen regi är numera tillåten inom ett län, men går oftast inte att bedriva i konkurrens med landstingens skattefinansierade trafik.
En annan skillnad idag jämfört med förr är att trafiken till stor del drevs av svenskägda privata företag i olika storlekar, medan den idag upphandlade trafiken oftast körs av utlandsägda statliga företag. Dvs offentligt ägda, men av tyska, franska och norska folket.

Ja, så varför kan inte svenska folket ha ett eget bussbolag ?  ???

Nico

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2017, 11:23:19 AM
Ja, så varför kan inte svenska folket ha ett eget bussbolag ?  ???

Därför att "svenska folket" har liknande företag som dock istället är verksamma inom andra branscher. T.ex. Då inom gruvdrift, telefoni mm. och då både inom landet och utomlands. Se bl.a. på hur Vattenfall och Telia fungerar.

Sedan finns det många andra "svenska" företag, med varierande grad av privat kontra statligt delägande, som agerar på den globala marknaden. Detta då i alla möjliga branscher från byggindustri till vapenteknologi.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2017, 11:23:19 AM
Ja, så varför kan inte svenska folket ha ett eget bussbolag ?  ???

Vi har ju faktiskt ett tågbolag, SJ AB. Och utvecklingen för SJ har ju under många år varit att koncentrera sig på de delar av sin verksamhet som är lönsamma, vilket har gjort att länstrafikbolagen har fått ta över ansvaret för stora delar av trafiken med tåg i Sverige. Hur skulle ett statligt bussbolag fungera? Det skulle ju fortfarande ha krav på avkastning.

Därtill så har ju inte de statliga bolagen all trafik i sina länder. De har delar. Precis som SJ Buss inte hade all trafik med buss i Sverige. Och då kan man ju ifrågasätta varför bolaget skall vara statligt ägt om det inte innefattar allt?

Med offentligt ägda bussbolag med politisk styrning finns också en risk att olönsam trafik blir politiska principfrågor (som det till viss del är idag också). Och det är verkligen inte väl investerade skattepengar.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

1896

Citat från: Nico skrivet 17 juli 2017, 11:48:32 AM
Därför att "svenska folket" har liknande företag som dock istället är verksamma inom andra branscher. T.ex. Då inom gruvdrift, telefoni mm. och då både inom landet och utomlands. Se bl.a. på hur Vattenfall och Telia fungerar.

Sedan finns det många andra "svenska" företag, med varierande grad av privat kontra statligt delägande, som agerar på den globala marknaden. Detta då i alla möjliga branscher från byggindustri till vapenteknologi.


Så om svenska folket ska ha ett eget bussbolag då ska det verka globalt ?  ???