Skolskjutsar Dalarna

Startat av 1896, 13 juli 2017, 09:31:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Tycker att rubriken i denna artikel är lite missvisande, då den handlar om kostnadsfördelning, kanske är jag miljöskadad efter -90 talets upphandlingshysteri, men jag tolkar rubriken som att det gäller vem som ska ansvara för skolskjutsarna:

http://paper.opoint.com/?id_site=87614&id_article=258550&code=345


Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 13 juli 2017, 09:31:10 AM
Tycker att rubriken i denna artikel är lite missvisande, då den handlar om kostnadsfördelning, kanske är jag miljöskadad efter -90 talets upphandlingshysteri, men jag tolkar rubriken som att det gäller vem som ska ansvara för skolskjutsarna:

http://paper.opoint.com/?id_site=87614&id_article=258550&code=345

Hur fungerar det i Dalarna? Är all skolskjuts linjelagd eller körs den separat?

Skolskjutsen _är_ ett kommunalt ansvar. Kommunen kan ju dock lösa det på flera olika sätt. Jämför jag med Kalmar län så har de flertalet kommuner lämnat över helt eller delvis ansvar till KLT. Samtliga kommuner låter KLT upphandla skoltrafiken och ett flertal låter dem dessutom även planera och sköta trafiken. Detta förutsätter ju dock av att de betalar för den trafik som är "ren" skoltrafik, även om den är öppen för alla att åka med.

Även i de kommuner som sköter skolskjutsen själva kan det ju vara aktuellt att nyttja länstrafiken då de kan betala för platser på bussarna för de elever som kan nyttja dessa. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 13 juli 2017, 10:03:09 AM
Hur fungerar det i Dalarna? Är all skolskjuts linjelagd eller körs den separat?

Skolskjutsen _är_ ett kommunalt ansvar. Kommunen kan ju dock lösa det på flera olika sätt. Jämför jag med Kalmar län så har de flertalet kommuner lämnat över helt eller delvis ansvar till KLT. Samtliga kommuner låter KLT upphandla skoltrafiken och ett flertal låter dem dessutom även planera och sköta trafiken. Detta förutsätter ju dock av att de betalar för den trafik som är "ren" skoltrafik, även om den är öppen för alla att åka med.

Även i de kommuner som sköter skolskjutsen själva kan det ju vara aktuellt att nyttja länstrafiken då de kan betala för platser på bussarna för de elever som kan nyttja dessa. :)

I Dalarna har man nu valt att göra så men låta landstinget slå ut kostnaden rakt över hela kollektivet genom landstingsskatten och att kommunalskatten minskar med samma summa.

Det innebär i slutänden att större kommuner med större skatteunderlag betalar mångdubbelt mer för skolskjutsen per personkilometer än vad små kommuner med litet skatteunderlag gör.

1896

Citat från: Sundås skrivet 13 juli 2017, 10:03:09 AM
Hur fungerar det i Dalarna? Är all skolskjuts linjelagd eller körs den separat? 

I Borlänge är och har det alltid varit både och tidigare, dock så är en väsentlig skillnad om man jämför förr och nu, att skolskjutsarna har dragits ner markant, tidigare kunde tolkarna vara helt svart med körningar hela dagen, nu har man i princip enbart turer till skolan på morgonen och därifrån på eftermiddagen, och möjligen någon badbuss däremellan, då talar jag om de bussar som inte har varit linjelagda. Detta gör att skolbussarna rullar väldigt lite, så redan på Nobinas tid tyckte ledningen att bussarna fick för få kilometer, och nu har Keolis investerat i nya bussar för skoltrafiken, så det återstår att se hur Keolis hanterar det.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 13 juli 2017, 10:47:48 AM
I Borlänge är och har det alltid varit både och, dock så är en väsentlig skillnad om man jämför förr och nu, att skolskjutsarna har dragits ner markant, tidigare kunde tolkarna vara helt svart med körningar hela dagen, nu har man i princip enbart turer till skolan på morgonen och därifrån på eftermiddagen, och möjligen någon badbuss däremellan, då talar jag om de bussar som inte är linjelagda. Detta gör att skolbussarna rullar väldigt lite, så redan på Nobinas tid tyckte ledningen att bussarna fick för få kilometer, och nu har Keolis investerat i nya bussar för skoltrafiken, så det återstår att se hur Keolis hanterar det.

Det är ju något man tar hänsyn till vid inlämnandet av anbudet, ju färre mil desto högre milpris.

Men man ska ju inte köra en massa skolbussar bara för att få upp milen, de ska ju vara nödvändiga också och merparten av skolskjutsar är ju till o från skolan, däremellan till bad och för sådana skolor som har idrott, slöjd, språk etc på andra än den egna skolan.


Sundås

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 juli 2017, 10:27:04 AM
I Dalarna har man nu valt att göra så men låta landstinget slå ut kostnaden rakt över hela kollektivet genom landstingsskatten och att kommunalskatten minskar med samma summa.

Det innebär i slutänden att större kommuner med större skatteunderlag betalar mångdubbelt mer för skolskjutsen per personkilometer än vad små kommuner med litet skatteunderlag gör.

Ah, då förstår jag de större kommunernas irritation kring detta.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 juli 2017, 10:56:39 AM
Det är ju något man tar hänsyn till vid inlämnandet av anbudet, ju färre mil desto högre milpris.

Men man ska ju inte köra en massa skolbussar bara för att få upp milen, de ska ju vara nödvändiga också och merparten av skolskjutsar är ju till o från skolan, däremellan till bad och för sådana skolor som har idrott, slöjd, språk etc på andra än den egna skolan.



Jag tänker mest på förarna, tidigare har det varit väldigt bra att köra skolbarn i Borlänge, idag får man sitta långa perioder och göra ingenting, men rent företagsekonomiskt så är det ju också bättre med mycket jobb. Långt tillbaka så kördes gymnasieelever mellan gymnasieskolorna i Borlänge hela dagarna, det där är helt borta idag.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 13 juli 2017, 11:06:15 AM
Jag tänker mest på förarna, tidigare har det varit väldigt bra att köra skolbarn i Borlänge, idag får man sitta långa perioder och göra ingenting, men rent företagsekonomiskt så är det ju också bättre med mycket jobb. Långt tillbaka så kördes gymnasieelever mellan gymnasieskolorna i Borlänge hela dagarna, det där är helt borta idag.

Gymnasieskjutsar är inte kommunernas ansvar utan det ligger på linjetrafiken.

Delade turer är det vanliga när det gäller skolskjutsar på de flesta håll och sällan kommer man upp i heltid ens om man bara ser till en vanlig skolvecka, att man inte gör det på helår loven inräknade är ju självklart.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 juli 2017, 11:11:03 AM
Gymnasieskjutsar är inte kommunernas ansvar utan det ligger på linjetrafiken.

Delade turer är det vanliga när det gäller skolskjutsar på de flesta håll och sällan kommer man upp i heltid ens om man bara ser till en vanlig skolvecka, att man inte gör det på helår loven inräknade är ju självklart.

Till och från hemmet, ja, men de turer jag talar om gick mellan gymnasieskolorna, och fyllde ut dagarna på skolskiften, förutom då bad, slöjd och liknande.

mittlinje

Vi får lägga en del av ansvaret på kommunerna när det gäller vissa delade turer. Tittar man tillbaka ett antal år så hade man i vissa fall två tider på skolstart och i några fall två varv med buss. Idag är delvis detta borta och man t ex har olika skolstarter på kommunens skolor, därmed tjänar man in km. Dock har det tillkommit 3-timmarsinställning vilket åter ger en fördyring, så allt ha inte blivit mer kostnadseffektivt.

På eftermiddagen var det tre rundor hem de flesta dagarna, nu slopar man middagsturen och behåller eleverna i skolan till senare tur. Därav mycket delade turer och man sparar åter km men får betala för 17% uppehållstid.

I slutändan vore det intressant att veta om förändringarna som skett under lång tidsperiod har blivit den besparing kommunerna räknade med. Kostnaden finns där i annan ända som i många fall inte drabbar kommunen (gör den trots allt indirekt?).

Ersa

"Delade turer" låter mest som ett bussbyte för resenärerna. Jag antar att det är delade arbetspass som menas? Eller kallas ett arbetspass för "tur" även i andra yrken?

mittlinje

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2017, 12:50:02 PM
"Delade turer" låter mest som ett bussbyte för resenärerna. Jag antar att det är delade arbetspass som menas? Eller kallas ett arbetspass för "tur" även i andra yrken?

Lite beroende var man befinner sig, ålder med mera kan påverka hur det benämns så läs "arbetspass" eller "tjänst". Finns säkert många andra lokala varianter med  :)

Ersa

Citat från: mittlinje skrivet 13 juli 2017, 17:10:23 PM
Lite beroende var man befinner sig, ålder med mera kan påverka hur det benämns så läs "arbetspass" eller "tjänst". Finns säkert många andra lokala varianter med  :)

Ja, finns gott om olika benämningar på samma saker. :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2017, 17:35:18 PM
Ja, finns gott om olika benämningar på samma saker. :)

Ursäkta :-)

Lars-Håkan_E

Citat från: mittlinje skrivet 13 juli 2017, 12:32:07 PM
Vi får lägga en del av ansvaret på kommunerna när det gäller vissa delade turer. Tittar man tillbaka ett antal år så hade man i vissa fall två tider på skolstart och i några fall två varv med buss. Idag är delvis detta borta och man t ex har olika skolstarter på kommunens skolor, därmed tjänar man in km. Dock har det tillkommit 3-timmarsinställning vilket åter ger en fördyring, så allt ha inte blivit mer kostnadseffektivt.

På eftermiddagen var det tre rundor hem de flesta dagarna, nu slopar man middagsturen och behåller eleverna i skolan till senare tur. Därav mycket delade turer och man sparar åter km men får betala för 17% uppehållstid.

I slutändan vore det intressant att veta om förändringarna som skett under lång tidsperiod har blivit den besparing kommunerna räknade med. Kostnaden finns där i annan ända som i många fall inte drabbar kommunen (gör den trots allt indirekt?).

Kan ju tycka att vi (mina chaufförer) har det ganska bra då.

Arbete 06:30-09:30 och 13:00-17:00 i princip med vissa avvikelser.

(Vi har ganska långa skollinjer, den längsta är dryga 6,5 mil enkel)