Huvudmeny

Linje 28L

Startat av Hasse L, 12 juli 2017, 10:25:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2017, 21:21:45 PM
Nu har ju 639, 670 och 676 även påstigande på Danderyd i södergående. Viktigt i dessa VBP-tider! Men visst kan dessa påstigande kunna stå även ute på en sådan hållplats vid motorvägen.
Någonting kommer då att behöva göras åt Danderydsterminalen under 2020-talet, men det blir väl aktuellt först efter att man blivit helt klara med Arningeterminalen samt Roslags-Näsby trafikplats.

Jasså, de får fortfarande ha kvar det? Ja, 670 har ju alltid haft det och är planerad för det. Men enligt trafikförvaltningen uttalande förra året vara man rätt upprörd över denna nyordning på 676 och skulle genast ta det med operatören. Dock får man ju komma ihåg att det är en rad olika avdelningar hos Trafikförvaltningen och avtalsförvaltaren är säkert helt med på noterna...Har en känsla av att de ekonomiskt sinade och de mer idealistiskt skolade trafikplanerarna på den förvaltningen inte är helt överens internt...I alla fall är man väldigt bra på att kommunicera i diametralt olika riktningar...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2017, 21:21:45 PM
Nu har ju 639, 670 och 676 även påstigande på Danderyd i södergående. Viktigt i dessa VBP-tider! Men visst kan dessa påstigande kunna stå även ute på en sådan hållplats vid motorvägen.
Någonting kommer då att behöva göras åt Danderydsterminalen under 2020-talet, men det blir väl aktuellt först efter att man blivit helt klara med Arningeterminalen samt Roslags-Näsby trafikplats.

Ja detta vansinne.... lokalresande.

Är det några som åker den sträckan?

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 juli 2017, 21:58:03 PM
Ja detta vansinne.... lokalresande.

Är det några som åker den sträckan?

På morgonen kan det vara uppåt 10 st som åker med på en tur. Oftast Danderyd-Roslagstull. Med 670 då.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 13 juli 2017, 22:55:37 PM
På morgonen kan det vara uppåt 10 st som åker med på en tur. Oftast Danderyd-Roslagstull. Med 670 då.

Roslagstull ja :-(  dags att återinföra gamla 613 i rusningsriktningen kanske? fast låta den starta i DAS

Ersa

Om vi lämnar Trafikfövaltningen och deras kontrakt med olika operatörer därhän, och enbart tänker praktiskt, så upplevde jag då aldrig att 639 med sina vanliga bussar blev det minsta försenad eller på annat sätt negativt drabbad när lokalresenärer mellan Roslags-Näsby trafikplats och Tekniska högskolan skulle börja tas med. Tvärtom var det smidigt att i lågtrafik kunna utnyttja halvtomma bussar, och samtidigt få upp resandestatistiken på den (även på bussforum) "okända" linjen.

Däremot blev alla nya lokalpassagerare på 676 säkerligen rätt opraktiskt, pga att dubbeldäckarna ju inte är helt optimala för tätortstrafik med ett flertal snabba hållplatsstopp.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2017, 01:59:03 AM
Om vi lämnar Trafikfövaltningen och deras kontrakt med olika operatörer därhän, och enbart tänker praktiskt, så upplevde jag då aldrig att 639 med sina vanliga bussar blev det minsta försenad eller på annat sätt negativt drabbad när lokalresenärer mellan Roslags-Näsby trafikplats och Tekniska högskolan skulle börja tas med. Tvärtom var det smidigt att i lågtrafik kunna utnyttja halvtomma bussar, och samtidigt få upp resandestatistiken på den (även på bussforum) "okända" linjen.

Däremot blev alla nya lokalpassagerare på 676 säkerligen rätt opraktiskt, pga att dubbeldäckarna ju inte är helt optimala för tätortstrafik med ett flertal snabba hållplatsstopp.

Ja på 639:an och från Roslags-Näsby tror jag säkert att det fyller en funktion och att det finns plats i mellantrafiken, men hur fungerar det i rusningen?
Fullsatta bussar, begränsat antal stående i vissa bussmodeller etc.

Det hårdnackade motståndet mot lokalresande på -80 talet grundades ju av problemet med resenärer bortom Roslags-Näsby (Busslinjernas egentliga mål) inte fick sittplats resp inte kom med alls och att förstärka turen bara för att efter att Täby kommun passerats alla resande rymdes i en buss är inte effektivt.

På inväg blir problemet det motsatta, kunder vid hpl från Roslags-Näsby och inåt riskerar att bli kvar då bussarna är fulla eller inte har möjlighet att ta stående mer än några enstaka, då riskerar man att få missnöjda kunder som nyttjar resegarantin och det blir krav på förstärkningsbussar etc.

Hur ser det ut med lokaltrafiken från typ Roslags-Näsby? Att gå ut till motorvägen måste ju vara längre än att åka med 604/14 från Kanalvägen t.ex.

Fredrik Gelin

Trots den pågående ombyggnaden av Roslags-Näsby som borde gynna hpl Kanalvägen så tycker jag det är skapligt många som reser just från motorvägshållplatsen söderut på morgonen och vice versa på eftermiddagen.
Oftast är det nog inte Danderyd som är målet för dessa resenärer utan just sträckan Roslagstull-Tekniska/Humlegården.
Vill man göra det enkelt beror nog resandet till/från Roslags Näsby på att ganska många tycker det är värt den lilla extra promenaden ned till motorvägen eftersom man då inte behöver tänka på någon tidtabell, det går ju så många bussar där.
Samtidigt skall vi inte heller glömma alla de pendlare som bor på Näsbyparkssidan (Kvarntorp, Lahäll och Norrskogen) av E18 där det nästan inte finns några konkurrenskraftiga alternativ om man vill in till stan vilket de flesta nog vill.
Antingen kommer man till Täby C eller till Danderyd, båda innebär ett extra byte.
Går man ned till E18 har man ju plötsligt 608, 624C, 628C och 680 direkt till Humlegården varifrån man kan promenera till många arbetsplatser i City.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Ersa

Ända sedan de fem ersättningslinjerna 28 dragit igång har trafiken fungerat riktigt bra, som komplement till den vanliga trafiken. Avgångarna är jämnt fördelade, och folk har överraskande bra koll på de fem olika linjesträckorna och åker sällan omvägar (via Djursholm eller Rydbo) av misstag. Det är dessutom väldigt sällan det förekommer stående. Förhoppningsvis kommer det fortsätta att fungera bra även efter sommaren.

Angående argumenten från 80-talet är det samma argument som återkommit idag. Samt insändare om att 676 fått längre körtid pga alla utökade långa hållplatsstopp. Dock har 639 klarat sig bra. Kanske tack vare smidigare bussmodeller samt linjens "okändhet"... som i vissa stunder lett att man nästan fått tjata ombord folk i Brottby södergående och intyga att de absolut kan åka med 639an, samtidigt som en fullsatt 676 utan avstigande brakar förbi i 100 km/t.
"Jamen, den är ju inte blå!"

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 juli 2017, 09:49:32 AM
Ja på 639:an och från Roslags-Näsby tror jag säkert att det fyller en funktion och att det finns plats i mellantrafiken, men hur fungerar det i rusningen?
Fullsatta bussar, begränsat antal stående i vissa bussmodeller etc.

Det hårdnackade motståndet mot lokalresande på -80 talet grundades ju av problemet med resenärer bortom Roslags-Näsby (Busslinjernas egentliga mål) inte fick sittplats resp inte kom med alls och att förstärka turen bara för att efter att Täby kommun passerats alla resande rymdes i en buss är inte effektivt.

På inväg blir problemet det motsatta, kunder vid hpl från Roslags-Näsby och inåt riskerar att bli kvar då bussarna är fulla eller inte har möjlighet att ta stående mer än några enstaka, då riskerar man att få missnöjda kunder som nyttjar resegarantin och det blir krav på förstärkningsbussar etc.

Hur ser det ut med lokaltrafiken från typ Roslags-Näsby? Att gå ut till motorvägen måste ju vara längre än att åka med 604/14 från Kanalvägen t.ex.

Varken 604 eller 614 går via Kanalvägen? 614 har inte varit där sen jag började i Norrort 2012 och 604 är ju ingen ringlinje längre sen några år tillbaka. 605 och i rusningstid 618 är de enda man kan åka med till Danderyd från Kanalvägen numera