Huvudmeny

Linje 28L

Startat av Hasse L, 12 juli 2017, 10:25:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Mest för att få tillfälle att praktisera rutinerna i mitt nya "bildhotell" - (heter det verkligen så?) - kommer här ett känt motiv. Men i en ovanlig kameravinkel, kanske.


CCT 832 - Volvo B7R / Säffle 8500 2007 - Fridströms Busstrafik AB "9029" - ursprungligen Busslink AB 3227.

Ersa

Det börjar bevisligen bli dags att göra något åt prioriteringen i korsningen i slutet på avfarten mot Danderyds sjukhus... men den för resenärerna och förarna irriterande kön ser ju effektfull ut på bilden! Trevligt med grönskan i förgrunden också! :)

Fredrik Gelin

Trevligt som vanligt Hasse!
Korsningen i bakgrunden är som Ersa säger en flaskhals, men jag har svårt att se hur man skulle kunna förbättra den så mycket.
Att införa högerregeln genom att låta trafiken från terminalen lämna företräde riskerar att störa den norrgående busstrafiken eftersom en mycket stor del av busslinjerna norrut från Danderydsterminalen går uppför backen på Mörbygårdsvägen till Mörby centrum.
Nedför backen är det sällan så mycket trafik att det stör bussarna på avfarten.
Problemet är väl snarare att bussterminalen är så överbelastad att minsta störning i endera riktningen ställer till det med kedjereaktioner som följd.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Ersa

Cirkulationsplats eller trafikljus? Att behålla dagens konstruktion är ju inget seriöst alternativ.
På samma vis som att nu när Roslags Näsby trafikplats nu byggs om, så slipper vi förhoppningsvis dåtidens bristfälliga situation där bilar snett bakifrån högerifrån (i dubbeldäckarnas döda vinkel) har företräde framför bussarna.

Lars-Håkan_E

Hur många linjer som inte har DAS som ändhpl går in denna väg för avsläpp?

Fredrik Gelin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 juli 2017, 11:05:28 AM
Hur många linjer som inte har DAS som ändhpl går in denna väg för avsläpp?
Det är väl 609, 613, 670, 676 och 680 och kanske ytterligare några som berörs då nattlinjerna knappast har detta problem?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2017, 10:57:57 AM
Cirkulationsplats eller trafikljus? Att behålla dagens konstruktion är ju inget seriöst alternativ.
På samma vis som att nu när Roslags Näsby trafikplats nu byggs om, så slipper vi förhoppningsvis dåtidens bristfälliga situation där bilar snett bakifrån högerifrån (i dubbeldäckarnas döda vinkel) har företräde framför bussarna.
Skall man göra en cirkulationsplats bör den nog integreras med den andra rondellen ca 50-100m närmare terminalen för att undvika köer inne i terminalen.
Trafikljus med bussprio kanske kan fungera, men egentligen behövs nog ett omtag på hela trafikplatsen vilket Danderyds kommun har pratat om länge utan att det hänt något för det.
Deras vision är ju att gräva ned E18 i tunnel från Stocksund till Lahäll och däcka över den nuvarande sträckan vid Danderyds sjukhus.
Detta är dock bara ambitioner i nuläget även om man faktiskt tagit fram en utredning i ärendet.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 juli 2017, 11:28:13 AM
Det är väl 609, 613, 670, 676 och 680 och kanske ytterligare några som berörs då nattlinjerna knappast har detta problem?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

+ 639
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Såklart, den glömde jag till Ersas förtret... 😉

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Nico

Däremot får du väl räkna bort 609. Arriva ändrade tillbaka förra året så mellan DS och Vreten så rullar 156 igen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Aha, jag hänger inte riktigt med märker jag. 😉

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Nico

Vem gör det i Norrort numera?!  ;)

Känns som hälften av linjerna från Keolistiden (sedan Arrivas övertagande) har ändrats, ändrats en gång till och i vissa fall t.o.m. en tredje gång.

Norrort är nog det område där man laborerat mest med nya sträckningar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 juli 2017, 13:35:41 PM
Såklart, den glömde jag till Ersas förtret... 😉

Haha! Ja, det är verkligen ett fenomen det där att 639 glöms bort i ett flertal forum, samt även i SLs dåvarande egna kundforum. 639 måste vara den linje man möter skyltad Fullsatt oftast, som samtidigt är "okänd" även bland bussfolk i bussforum. ;)

Lars-Håkan_E

Kan man inte göra "en Mörby Centrum"  Att flytta ut avstigningshållplatsen för passerande linjer i en liten ficka från motorvägen där den passerar terminalen? visst det blir kanske 50-75 m extra gångväg men det har man kanske redan tjänat in i sparad tid.

Ersa

Nu har ju 639, 670 och 676 även påstigande på Danderyd i södergående. Viktigt i dessa VBP-tider! Men visst kan dessa påstigande kunna stå även ute på en sådan hållplats vid motorvägen.
Någonting kommer då att behöva göras åt Danderydsterminalen under 2020-talet, men det blir väl aktuellt först efter att man blivit helt klara med Arningeterminalen samt Roslags-Näsby trafikplats.