Byta bakdel på ledbuss

Startat av Niklas Bygdestam, 11 juli 2017, 17:30:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Man kan ju ta isär en ledbuss och dela den. Om man gör det med två ledbussar av samma modell så kan man ju låta de två bussarna byta bakdel med varandra. Att detta är sällsynt förstår jag, men det är ju fullt möjligt att genomföra.

Men hur ofta har detta hänt? Att man av någon orsak byter bakdel på ledbussar? Finns det uppgifter på bussar där man vet att detta har hänt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikael T Nilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 juli 2017, 17:30:32 PM
Man kan ju ta isär en ledbuss och dela den. Om man gör det med två ledbussar av samma modell så kan man ju låta de två bussarna byta bakdel med varandra. Att detta är sällsynt förstår jag, men det är ju fullt möjligt att genomföra.

Men hur ofta har detta hänt? Att man av någon orsak byter bakdel på ledbussar? Finns det uppgifter på bussar där man vet att detta har hänt?

Hej,

Har för mig att SL-ledbuss H22 5937 donerade sin bakdel till den nyare H22:an 6260. Båda stationerade i Handen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr.Omsi

Nobina 7396 var med om en olycka där framdelen skadades och 7399 var med om en olycka där bakdelen skadades. De bytte man delar med för att bara ha en buss på verkstan  :)

Fredde

Citat från: Mr.Omsi skrivet 11 juli 2017, 17:51:15 PM
Nobina 7396 var med om en olycka där framdelen skadades och 7399 var med om en olycka där bakdelen skadades. De bytte man delar med för att bara ha en buss på verkstan  :)

Jag har några bilder på det, de borde finnas här på forumet nånstans....

Fredrik Gelin

Hur är det med märkning av chassit, görs det bara för den främre halvan?
Idag är besiktningen mer noggrann än tidigare när de kontrollerar att det är rätt chassi i förhållande till karossens nummer vilket jag antar kan ha betydelse i sammanhanget.
Om släpet saknar identifieringsmedel både vad gäller kaross och chassi är det dock inga problem att byta mellan olika individer förutom att jag misstänker att det är en hel del jobb i samband med detta.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 juli 2017, 19:11:26 PM
Hur är det med märkning av chassit, görs det bara för den främre halvan?
Idag är besiktningen mer noggrann än tidigare när de kontrollerar att det är rätt chassi i förhållande till karossens nummer vilket jag antar kan ha betydelse i sammanhanget.
Om släpet saknar identifieringsmedel både vad gäller kaross och chassi är det dock inga problem att byta mellan olika individer förutom att jag misstänker att det är en hel del jobb i samband med detta.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Det är inget släp :-)

En ledbuss är permanent ihopkopplad till skillnad från en dragbil med vändskiva med tillkopplad trailer.

Därav har ekipaget en (1) identitet och chassinumret är instansat på samma plats som på en normal - boggibuss.

Däremot hade de ledvagnssläp som Hägglund tillverkade till Säffle:s ledbussar ett eget inofficiellt nummer.

Fredrik Gelin

Jag var lite slarvig i min formulering, jag är van att arbeta med just formuleringen släp för att kunna skilja från den främre halvan på ledbussen.
Vill man ha en släpbuss blir det som du säger lite krångligare. 😉

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk