Capitol för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 11 juli 2017, 13:35:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H21 5387 lämnar hpl Linnégatan 11 juli 1967.

Mvh Gunnar

WalleW

#1
Kalasbild...igen  :) !

...och ett trevligt datum också, ty på eftermiddagen anträdde jag min första Mallorca-resa som var en
retroaktiv student-present från föräldrarna.
Arrangören var Spies-resor, med gul-blå charterbuss ScV BF76 (Forsman ?) från Odenplan till Arlanda och därifrån DC-6B
(Sterling Airways, tror jag). Man var i alla fall rejält lomhörd vid framkomsten...
Men bra betyg efter sex terminer spanska i gymnasiet hade jag stor glädje av... 8)

Rättelse: Flygplanstypen var DC-7C och flygbolaget Scanair.

/   M v h   Walle

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 11 juli 2017, 13:35:43 PM


H21 5387 lämnar hpl Linnégatan 11 juli 1967.

Mvh Gunnar


Den här blev alltså aldrig ombyggd till högertrafik?

Kan detta vara en av de bussar som sedan gick till Pakistan?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gunnar D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 juli 2017, 16:10:38 PM

Den här blev alltså aldrig ombyggd till högertrafik?

Kan detta vara en av de bussar som sedan gick till Pakistan?

Stämmer bra. Det var väl bara några av de 181 H21 som inte följde med till Pakistan.

/Gunnar

Railmaster

Ja några har ju militären som mobila radiostationer i hemligt förvar till dess de behövs! Men det är ju top secret förstås!  ;D

Mr H

Citat från: Railmaster skrivet 14 juli 2017, 15:51:03 PM
Ja några har ju militären som mobila radiostationer i hemligt förvar till dess de behövs! Men det är ju top secret förstås!  ;D

Märkligt för ett antal år sedan så sände SVT ett timmeslångt program om dessa bussar. Superhemligt men på hela denna timme och under stor ansträngning var det enda som kunde upptäckas av gamla Capitoler en kort sekvens med ett öppningsbart fönster modell SS-Capitol. Man fotade extremt nära och på de externa delarna var bussarna dolda under tält!

Mr H

Niklas Bygdestam

Citat från: Gunnar D skrivet 11 juli 2017, 13:35:43 PM



Vet man om just detta exemplar gick till Pakistan, eller blev militär buss? Eller om den kanske skrotats?

Pakistan är väl troligast?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr H

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juli 2017, 04:35:04 AM

Vet man om just detta exemplar gick till Pakistan, eller blev militär buss? Eller om den kanske skrotats?

Pakistan är väl troligast?

Inte skrot. Det var bara två av dessa som gick till skrot av SS-Capitolerna och det var två andra vagnar.
Jag frågade f.ö den som hade hand om försvarets bussköp vid den tiden hur de där bussarna sedan skulle utrangeras eller
om man kunde få se dem. Han svarade att de var så hemliga så att de skulle malas ner till atomer därför så blev jag väldigt förvånad när det helt plötsligt var ett program om de på SVT!. Vet inte om de finns kvar än idag. Skulle vara kul att veta.  Försvarskillen menade också på att de var mycket rejält ombyggda bl.a så skulle de ha byggt om de med manuella växellådor (och det var väl skönt att de dissade de dåliga SRM-lådorna). Samtidigt så kan man ju undra om inte SJ:s gamla "Järnspett" hade kunnat vara ett alternativ då?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 15 juli 2017, 10:47:57 AM
Inte skrot. Det var bara två av dessa som gick till skrot av SS-Capitolerna och det var två andra vagnar.
Jag frågade f.ö den som hade hand om försvarets bussköp vid den tiden hur de där bussarna sedan skulle utrangeras eller
om man kunde få se dem.

Som vi väl tidigare har kommit överens om var det 5243 och 5253 som direkt gick till skrot runt Dagen H. Men hur var det med 5383 (Irland) och 5395 (Hörselservice)? Skrotades de i Sverige eller gick de vidare till Pakistan?

Hur många H21 kan det ha varit som gick till dessa ändamål inom Försvaret?

Minns när vi på lågstadiet i Blommensberg skulle åka till Skansen 1958-59 och det kom en Capitol och hämtade oss. Jag blev då upprymd och försökte intressera mina klasskompisar för denna buss men rönte ingen framgång. Möjligen kände de till problemen med växellådan ;)

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 15 juli 2017, 13:38:47 PM
Som vi väl tidigare har kommit överens om var det 5243 och 5253 som direkt gick till skrot runt Dagen H. Men hur var det med 5383 (Irland) och 5395 (Hörselservice)? Skrotades de i Sverige eller gick de vidare till Pakistan?

Hur många H21 kan det ha varit som gick till dessa ändamål inom Försvaret?

Minns när vi på lågstadiet i Blommensberg skulle åka till Skansen 1958-59 och det kom en Capitol och hämtade oss. Jag blev då upprymd och försökte intressera mina klasskompisar för denna buss men rönte ingen framgång. Möjligen kände de till problemen med växellådan ;)

/Gunnar

Demovagen 5383 kom tillbaka till Sverige och bör väl ha åkt med till Pakistan. 5395 har jag också funderat över. Kanske den hyrdes en begränsad period och lämnades tillbaka men eftersom man kostade på att lacka den grön så skulle ju det kunna tala emot det. Vet inte. 10 bussar skulle ha hamnat hos försvaret enligt den inköpsansvariga. Men flertalet skulle skrotas direkt som reservdelar. Däremot så märks detta inte alls i avregistreringsrapporteringen för bussarna, allar står markerade med export.

Jag gick bara i högstadiet i Blommensbergsskolan och klasskamrater i den ålderskategorin kunde man inte intressera för de olika BF/CF som jag har minne av som kom och hämtade oss.

Mr H