Första trafikdag i Norrort för Arriva 6397 - 10 juli 2017

Startat av Mikael T Nilsson, 11 juli 2017, 08:28:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Den 10 juli var första trafikdag för Arriva 6397 i Norrort. Dagen till ära är den försedd med flaggor.  :)

6397 var väl ursprungligen stationerad i Skåne innan den kom till SL-området och Mälaröarna (varifrån den flyttades till Norrort i juli)? Har för mig att det även finns en eller två syskonvagnar, 6396 och 6395/6398, i SL-trafiken. Vet inte om även denna/dessa är flyttade från Mälaröarna till Norrort.

Kanske dessa kom som ersättning för Omnicityvagnarna 7158, 7160 et c som hade sista trafikdag i Norrort i juni då de fyllde 16 år.
6397 är från 2002, så den rullar väl max ett år till i SL-trafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Walter

Trevlig bild. Har inte 639x vagnarna ett förflutet i Jönköping och kom därifrån när Keolis övertog trafiken.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter Rost

Trevligt!

6397 kommer närmast från Mälaröarna (Ekerö).

Passar på att nämna att Arriva 6844-45 är flyttade från Mälaröarna till Råsta

//Peter

Mikael T Nilsson

Citat från: Walter skrivet 11 juli 2017, 08:41:44 AM
Trevlig bild. Har inte 639x vagnarna ett förflutet i Jönköping och kom därifrån när Keolis övertog trafiken.

Tack så mycket. Det stämmer. Det var jag som mindes fel, Jönköping och inte Skåne.

Citat från: Peter Rost skrivet 11 juli 2017, 08:43:02 AM
Trevligt!

6397 kommer närmast från Mälaröarna (Ekerö).

Passar på att nämna att Arriva 6844-45 är flyttade från Mälaröarna till Råsta

//Peter

Tack för kompletterande info! Då har 6844-45 alltså vandrat mellan Norrort, Mälaröarna och Råsta under sin tid inom SL-området.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

6396 siktades på 616 vid 12-tiden idag, jag reagerade på inventarienumret och att bakljusramperna var ganska märkta av tidens tand.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 juli 2017, 15:29:49 PM
6396 siktades på 616 vid 12-tiden idag, jag reagerade på inventarienumret och att bakljusramperna var ganska märkta av tidens tand.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Tack för info Fredrik!

Har för mig att 63xx-vagnarna även varit stationerade i Märsta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikey

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 juli 2017, 15:45:45 PM
Tack för info Fredrik!

Har för mig att 63xx-vagnarna även varit stationerade i Märsta.

6396-97 flyttades från Jönköping upp till Märsta våren 2012 (Mars-April?), men blev inte kvar länge innan de hamnade på Mälaröarna. Minns jag inte fel var dom ur trafik under sommartidtabellen 2012, och hamnade på Mälaröarna i samband med att den vanliga tidtabellen drog igång i augusti och Märsta övergick till 100% etanoldrift. Jag minns att bussarna redan då, då 10 år gamla upplevdes som rätt slitna ur passagerarsynpunkt, och det lär knappast vara bättre såhär 5 år senare...

Mikael T Nilsson

Citat från: Mikey skrivet 11 juli 2017, 17:58:08 PM
6396-97 flyttades från Jönköping upp till Märsta våren 2012 (Mars-April?), men blev inte kvar länge innan de hamnade på Mälaröarna. Minns jag inte fel var dom ur trafik under sommartidtabellen 2012, och hamnade på Mälaröarna i samband med att den vanliga tidtabellen drog igång i augusti och Märsta övergick till 100% etanoldrift. Jag minns att bussarna redan då, då 10 år gamla upplevdes som rätt slitna ur passagerarsynpunkt, och det lär knappast vara bättre såhär 5 år senare...

Tack för uppgiften. De ser i alla fall fräscha ut på utsidan, men skenet kanske bedrar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.