Kvällsmotorväg

Startat av Greger Larsson, 09 juli 2017, 23:35:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

7361 håller täten, en M-B diesel(?) segar sig fram i ytterfilen och irriterar en kadettägare


Lars-Håkan_E

Trevligt!

Sandåkraskolan (sedermera N:a Sköndals hpl)

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 juli 2017, 23:35:58 PM
7361 håller täten, en M-B diesel(?) segar sig fram i ytterfilen och irriterar en kadettägare






Man ser förutom den fina CF:en en äldre motorvägsarmatur av i princip samma modell som de jag har sparat. Tillverkade av Järnkonst i Landskrona och detta är lågtrycksnatrium. Påminner dessutom om dåtida belgiska armaturer. Se bild. De jag har sparat är dock lite större än de som man ser på bilden på motorvägen med bussen. De jag sparat är från Uppsala.

Bilden är tagen här: Se länk:

https://www.google.se/maps/@59.2611085,18.113817,3a,75y,272.86h,85.52t/data=!3m6!1e1!3m4!1s_gGBH54ADXLfU7vVKrHNwg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

Bron som fotografen står på har man bakom sig på länken.

Platsen är sig rätt lik. Armaturerna på motorvägen är idag utbytta mot modernare. Men annars är det sig likt idag ser man. En CF kunde man ju få fram och köra på den vägen igen om man vill :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Norrlands buss

Vad är det för bussbolag som kör,
det verkar på färgen som om det är en fd Matfors Omnibustrafik.

roggek

Citat från: Norrlands buss skrivet 10 juli 2017, 12:32:40 PM
Vad är det för bussbolag som kör,
det verkar på färgen som om det är en fd Matfors Omnibustrafik.

Nja, det är SL men lackeringen härstammar från f d Wallenbergsägda BSS (Busstrafiken Stockholm-Södertörn) som uppgick i Storstockholms Lokaltrafik