Huvudmeny

Dragon Gate

Startat av Niklas Bygdestam, 09 juli 2017, 08:26:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam



Var kan denna bild vara tagen? Är det ett land där det pågår krig? Eller är det ett U-land eller en diktatur där pengar och resurser tagit slut för några år sedan? Ja det ser ju ut som något sånt på bilden. Men den här bilden är faktiskt tagen i Sverige. Fast det ser inte så ut. Men titta här ska ni få se.

Detta är vid E4:an. Det är faktiskt dessutom fullt synligt från motorvägen. Detta måste nog ses som E4:ans verkliga skamfläck. Se nedan:

På E4:an vid motorvägen ligger ett rastställe som borde ha ett perfekt läge egentligen. Det ligger mellan Tierp och Gävle strax norr om Mehedeby. Det ligger alldeles vid Dalälven. Naturen är egentligen riktigt fin. Och Dalälven ligger där. Även rent kulturellt borde platsen vara intressant. Det är egentligen här som Norrland har sin sydgräns vid Dalälven. Så här möts egentligen nord och syd i Sverige. Ett turistställe borde vara perfekt här vid motorvägen. Men så ligger detta ställe där dessvärre.

Ett ställe som hette Checkpoint Dalälven låg där förut. Men det stället gick tyvärr inte så bra. Så 2004 var den en från Kina som köpte hela stället. Han skulle göra detta till ett kinesiskt kulturcentrum. Det skulle dessutom bli restaurang och hotell vid motorvägen hade de tänkt sig. Planerna var storslagna. 2008 var det invigning, det var nästan klart, men bara nästan. Sedan har det varit lite verksamhet, men mer och mer har allt stått stilla. Hotellet har aldrig varit i drift. Så här ser det ut när man kommer dit:



På själva motorvägen sitter det stora skyltar där man skyltar att det finns matställe och mack. Det heter Dragon Gate. Sedan sitter det symboler för turistinformation och hotell, men dessa är överstrukna.

De stora skyltarna på själva motorvägen fick jag inte med på bild. Men när man kommer av på avfarten ser man även denna skylt. Ni kan se att symboler för turistinformation och hotell är överstrukna, men matställe ser ut att vara i drift.



När man kommer in möts man av den här synen. En tom parkering. En exotisk byggnad som ser öde ut. Och man ser inget ställe som ser ut som man kan gå in och äta. Det är få bilar här. Den svarta bilen som syns på bilden står bara där tillfälligt. Föraren av denna pratar i telefon. Så troligen är det enda anledningen till att det står där.

Men ni kan se att det står "Restaurant" på muren.



Javisst står det "Restaurant" på muren. Öppet mellan klockan 10.00 och 20.00. När jag tar bilden är klockan 17.00 så det innebär att jag borde ha god tid att få gå in och äta. Eller?



Detta är vad som ska vara restaurangdelen. Så vi provar väl att gå in.



Entrén till restaurangen. Vi går väl in?



Nej, det gick visst inte. Dörren är låst och ingen är där :(



Kikar man in genom dörren ser det ut så här. Fullt med lådor och bråte överallt. Svårt att servera där kanske?



Utsidan går i kinesisk stil. Till och med lyktor i taket. Men lägg märke till att färgen redan är dålig. Och lyktorna är blekta.



Lyktorna är inte bara blekta. De är trasiga också.



Restaurangdelen syns till höger på den här bilden. Den höga byggnaden är det tänkta hotellet. Men det är helt öde. Men skulle någon vilja öppna det för mig och låta mig få sova över skulle jag säga nej, det känns nämligen ungefär lika "inbjudande" som Bates Motel just nu :o



En port i asiatisk stil. Men lägg märke till att den redan har blivit dålig i färgen. Ett antal av "guldknopparna" som utgör dörrens dekoration är också borta.



Vid "hotellet" har vi den här grinden.



Kikar man in genom grinden ser det ut så här. Mest skräpigt. En gammal folkabuss står parkerad där också.



Macken ser ut så här. Liten och spartansk. Men eftersom det ändå ligger vid motorvägen så används den ganska flitigt. Det är det enda som faktiskt används här.



Till höger om den låga restaurangbyggnaden finns ännu en grind. Den kinesiska texten flagnar bort. Lägg märke till räcket till höger. Det kommer från kinesiska byggnadsställningar som kinesiska byggjobbare haft med sig.



Kikar vi in genom grinden ser det ut så här. Bara skräpigt som synes.



Men nu går vi till baksidan och ser hur det ser ut där. Alltså mellan motorvägen och Dragon Gate.



Och då kommer vi till en övergiven byggplats. Armeringsjärn ligger överallt på marken. Arbetsmaskiner står kvar. Men detta har varit orört i flera år.



Dessa arbetsmaskiner är kinesiska. Och de är bara övergivna och står och förfars. Snart troligen skrotfärdiga. Och ingen i Sverige vet troligen hur dessa underhålls då dessa inte finns här annars.



Här ser ni att frontlastaren är kinesisk.



Den här gaffeltrucken är också kinesisk. Övergiven sedan flera år och förfars.



Den här skylten sitter på gaffeltrucken.



Arbetshandlarna ligger på gaffeltrucken och verkar ha legat där väldigt länge. Någon trodde nog att arbetet skulle fortsätta nästa dag. Och nej, jag rörde aldrig handskarna. Det kändes fel att röra dem när de nu legat så här så väldigt länge. Jag petar inte på saker på övergivna platser.



Även den här grävaren är kinesisk.



En närbild på dekalerna på grävaren. Som synes även här kinesisk text.



Även här ligger det arbetshandlar och lite annat smått och gott som är kvar från då det användes. Givetvis petade jag inte på detta heller. Det känns bara fel.



Rester av kinesiska byggnadsställningar som skräpar.



Bakom grävaren ser man den här synen.



En närmare bild på tanken. Vad nu detta kan vara. Ni ser hur skräpigt det ser ut. Det känns som om det varit krig här.



Men vi går in genom den andra porten som är till höger om porten med tanken. Då ser man den här synen. En lastbil. Den har inga regskyltar. Den ska vi titta lite på.

Nej, det är inte mitt paraply som man ser. Det var där när jag kom. Och givetvis rörde jag inte det heller.



Lastbilen från sidan. Den är också kinesisk.



Och lastbilen snett framifrån. Det var det tydligaste jag kunde få. Det står "Beijing" på fronten. I övrigt är det som synes fullt med skräp där inne.



Vi går runt på utsidan. Känslan av krig finns helt klart i detta.



Och här ser vi från andra hållet. Krigskänslan ligger kvar.



Men om vi vänder oss 180 grader så har vi motorvägen. Detta är alltså E4:an. Så här nära motorvägen ligger denna "krigsruin".



Och nu är vi på andra sidan. Vi har gått runt byggnaden.



Och vänder vi blicken åt andra hållet ser det ut så här. Också skräpigt. Man ser "hotellbyggnaden" här.



Och vänder man blicken lite åt sidan på samma plats ser man detta. Här står det att det är öppet 10-21. Och en symbol för turistinformation. Inget stämmer.

Ja vad ska man säga? Allting är sunkigt. Till och med de byggnader som påstås vara "färdiga". Och allting bara står och förfars. Jag tycker att detta är den absoluta skamfläcken på hela E4:an  :(

Jag tror det är dags att riva detta elände. Vad man sedan ska ha istället får man se. Men detta är ju vansinne som det ser ut. Så det vore skonsammast att riva eländet. Till och med att bara riva och sedan lämna platsen tom skulle se bättre ut än det gör idag :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Ruiner och investeringsruiner med kvarlämnade armeringsjärn m.m. finns och har funnits lite varstans i landet under så gott som alla tider. Skillnaden är om de uppmärksammas eller inte (ofta ligger de långt inne i ett industriområde med bevakning eller omgärdat av stängsel m.m.) där D-G är bland de mer uppmärksammade. 


D-G med föregångare på platsen ("Hotell Älvkarlen") har inte varit särskilt framgångsrika. Gävle Bro är tre mil norrut och därifrån nås Stockholmsområdet på ungefär två timmar för de som ska norrut eller söderut (paus på väg dit eller därifrån). Söderut finns parkeringsplatser strax norr och söder om Uppsala som är tillräckligt för mångas behov av toalett m.m. Kan bli intressant att se hur ägandeturerna av D-G går framöver.

Ersa


Niklas Bygdestam

Citat från: David M skrivet 09 juli 2017, 09:07:35 AM
Ruiner och investeringsruiner med kvarlämnade armeringsjärn m.m. finns och har funnits lite varstans i landet under så gott som alla tider. Skillnaden är om de uppmärksammas eller inte (ofta ligger de långt inne i ett industriområde med bevakning eller omgärdat av stängsel m.m.) där D-G är bland de mer uppmärksammade. 


D-G med föregångare på platsen ("Hotell Älvkarlen") har inte varit särskilt framgångsrika. Gävle Bro är tre mil norrut och därifrån nås Stockholmsområdet på ungefär två timmar för de som ska norrut eller söderut (paus på väg dit eller därifrån). Söderut finns parkeringsplatser strax norr och söder om Uppsala som är tillräckligt för mångas behov av toalett m.m. Kan bli intressant att se hur ägandeturerna av D-G går framöver.

Citat från: Ersa skrivet 09 juli 2017, 10:03:04 AM
Knappt två månader gammal artikel:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/dragon-gate-i-alvkarleby-till-salu


Flera oberoende källor har sagt att Dragon Gate har gått i konkurs. Och det är ju faktiskt logiskt om man tänker efter. Det behöver man inte vara något snille för att räkna ut. Ryktena säger att anledningen till att allting hållit ut så länge är att ägaren i Kina skulle ha omåttligt mycket pengar och hela tiden försett Dragon Gate med pengar och därmed hållit lite liv i detta trots allt, dvs sett till att det inte sålts i alla fall.

Men annars är det självklart att det går i konkurs. Det som de hittills har byggt måste ha kostat stora summor pengar, även om byggjobbarna var från Kina och jobbade på låga kinesiska löner. Bara materialkostnaderna måste vara höga. Men de har knappt under alla dessa år egentligen bedrivit verksamhet. Och när de haft något har det varit sparsamt. Hotellet har ju aldrig varit öppet.

Troligen tog pengarna slut till viss del för länge sedan. Byggplatsen har stått öde i flera år. Och tittar man på maskinerna där så ser man att byggjobbarna slutade för dagen och trodde att de skulle fortsätta nästa dag, men det blev ingen nästa dag. Allting bara stannade upp.

De påbörjade byggnaden som ser ut som om den varit med om ett krig går nog inte att färdigställa heller.

Det konstiga är att kommunalrådet i Älvkarleby är så positivt inställd till detta elände. Tvärtom borde de väl vara angelägna om att få bukt på detta. Detta skämmer ut Älvkarleby. Ett förskräckligt bygge som inte ens är klart. Skräpigt överallt. Och som inte ens används. Det bara står där och blir bara sunkigare. Kommunalrådet i Älvkarleby borde snarare vara angeläget om att få bort denna skamfläck.

Dragon Gate har blivit känt, ja det stämmer. Men inte i positiv bemärkelse. Alla jag har träffat på som för detta på tal nämner det negativt. Ett fult ställe som inte ens är i drift. Så visst sätter det Älvkarleby på kartan, men på ett negativt sätt.

Eländet är tydligen till salu. Vem köper detta? Om någon ska ta över detta och fortsätta bedriva detta som Dragon Gate så måste den personen tänka till ordentligt. Den påbörjade ruinen på baksidan måste rivas. Det måste städas ordentligt överallt. Och sedan måste de mer färdiga byggnaderna rustas upp, då de redan blivit sunkiga. Det är inga små summor pengar det handlar om. Speciellt att rusta så udda byggnader som detta är. Mycket material måste naturligtvis tas från Kina för att det ska fungera. Och det kostar pengar. Lägg dessutom till att nya ägaren då måste få bort Dragon Gates skamfilade rykte och ett stort intresse för folk att besöka stället. Lägg även till andra ställen vid motorvägen som är mycket bättre som fungerar idag med gott rykte som Gävle Bro och på senare tid Tierp Porten.

Det verkar rätt hopplöst alltså.

Jag tror att en rivning av eländet är det enda vettiga. Så kan Älvkarleby få bort sin skamfläck också. Älvkarleby är naturskönt och attraktivt för fiske. Så bygg möjligen en enkel rastplats som hänvisar motorvägens trafikanter till olika natur- och friluftsområden i Älvkarleby.

Men alltså. Riv eländet! Jag tror det är det enda rimliga som det ser ut och med det rykte det har.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

#4
Vem ska riva? Det är ändå en privatägd fastighet där ägaren i stort sett får bestämma själv över de befintliga byggnaderna på tomten. Att riva är inte gratis heller, så vem menar du skulle betala ur egen ficka för ett rivningsprojekt?
Sedan kanske vi inte bör spekulera om byggnadernas skick, då det i detta forum knappast finns några experter som har undersökt dem och deras stommar noga. I min grannby håller ett par på att renovera ett stort slitet trähus som stått öde i 20 år, bara som jämförelse. Där var det inte tal om att riva.

Angående den övre bilden ser den nästan exakt ut som en bild från gamla Lv3 i Norrtälje, som fanns i lokaltidningen för några få veckor sedan. Trodde nästan först att det var där du fotat, faktiskt. Skräpigt och tråkigt, ja. Men inte ovanligt eller direkt chockerande, då detta tyvärr förekommer på många håll.
https://www.norrteljetidning.se/stora-mangder-skrap-och-farligt-avfall-dumpas-olagligt-pa-nordrona-svart-att-forebygga

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 09 juli 2017, 18:03:02 PM
Vem ska riva? Det är ändå en privatägd fastighet där ägaren i stort sett får bestämma själv över de befintliga byggnaderna på tomten. Att riva är inte gratis heller, så vem menar du skulle betala ur egen ficka för ett rivningsprojekt?
Sedan kanske vi inte bör spekulera om byggnadernas skick, då det i detta forum knappast finns några experter som har undersökt dem och deras stommar noga. I min grannby håller ett par på att renovera ett stort slitet trähus som stått öde i 20 år, bara som jämförelse. Där var det inte tal om att riva.

Angående den övre bilden ser den nästan exakt ut som en bild från gamla Lv3 i Norrtälje, som fanns i lokaltidningen för några få veckor sedan. Trodde nästan först att det var där du fotat, faktiskt. Skräpigt och tråkigt, ja. Men inte ovanligt eller direkt chockerande, då detta tyvärr förekommer på många håll.
https://www.norrteljetidning.se/stora-mangder-skrap-och-farligt-avfall-dumpas-olagligt-pa-nordrona-svart-att-forebygga


Hur man än vänder sig så...

Det är givetvis inte gratis att riva detta. Men frågan är vad som finns att göra? En städning är nödvändig. Och vill man verkligen ha byggnader som ser ut så här om de inte ens uppfyller den funktion de var tänkta som?

Men det som förvånar mig är inställningen hos kommunalrådet i Älvkarleby. Att de inte ser vilken skamfläck det blivit. Att det är ökänt och att knappt någon pratar positivt om det. Det ger ju verkligen ingen vidare reklam för Älvkarleby.

Det bästa vore i alla fall att någon köpte detta, förhoppningsvis ändrar stället så det blir lite diskretare fasad på i alla fall det höga huset och sedan städar upp så det skräpiga försvinner. Och sedan hittar ett vettigt användningsområde för det. Frågan är bara vad i sådana fall.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.


Freke

Häftigt projekt som tyvärr definitivt verkar ha kraschat. Har ätit ett par gånger på restaurangen (som ligger i hotellets bottenvåning) för några år sedan. God mat och riktigt fräscht. Tror nog att den delen går att göra någonting bra med för den som har energi och resurser.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


Nico

Har oxå ätit där vid några enstaka tillfällen. Är dock inte lika förtjust. Har för mig att jag läste någonstans att restaurangen skulle kunna ta 600+ och lokalen är ju enorm.

När jag varit där har det dock varit max 10 pers så ödsligt var bara förnamnet. Å andra sidan undrar jag hur ljudvolym och annat skulle blir om det händelsevis någon gång skulle bli fullsatt?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JB

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 juli 2017, 08:26:02 AM



En närbild på dekalerna på grävaren. Som synes även här kinesisk text.

På de här dekalerna var faktiskt texten på japanska så vitt jag kan se.

Ersa

Citat från: JB skrivet 01 september 2017, 13:10:26 PM
På de här dekalerna var faktiskt texten på japanska så vitt jag kan se.

Grävaren är alltså en Komatsu PC60 油圧ショベル [yuatsu shoberu], dvs "Hydralisk grävmaskin". Första kanjin betyder "olja", och den andra "tryck", vilket sammanslaget betyder "hydralisk".

Den lilla blå lastbilen har jag inte lyckats klura ut tillverkaren på, då kinesiskan är krångligare än japanskan, men rent visuellt ser den ut som en licenstillverkad eller kopierad version av den sjunde generationen av japanska Toyota Dyna. Bakom förardörren finns en dekal bestående av en Kinakarta, men pga urblekthet kan jag från bilden bara urskilja första och sista tecknet i nedre raden:
小 som betyder "liten", och 王 som betyder "kung".


Ersa


Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 30 januari 2018, 19:59:22 PM
Publicerades 2018-01-24:
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/dragon-gate-storforlust-att-vanta-vid-forsaljning/


Tack! I den länkade artikeln står det:

Det är fortfarande ett par potentiella köpare kvar och ansvarig mäklare är Skandiamäklarna som hoppas att kunna slutföra en försäljning kring årsskiftet.

Vilket årsskifte menas? För de menar väl inte 2018-2019?

Och sedan skulle det vara intressant att veta vad man kan tänkas ha detta till. Idén med Dragon Gate verkar ju dödsdömd. Så tänker de sig att det byggs om till något annat?

Jag tror dessutom att konkurrensen med Tierp Porten och Gävle Bro blir svår.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

Hela bygget är ju ett fiasko från första början !

Mvh Peter Ö