SL H50 5089

Startat av Hasse L, 08 juli 2017, 20:02:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


GHH 559 - Volvo B59 / Säffle 1977.

roggek


K R

Citat från: roggek skrivet 08 juli 2017, 20:33:36 PM
Nylevererad? :o

Hej!

H50 5089 anges levererad 770413, d v s drygt en månad innan bilden togs, så det kan man väl kalla nylevererat.  :)

H50-serien 5076-5115 togs i trafik mellan mars-oktober 1977 enligt mig tillgänglig lista. Alla utom den sista i serien kommer mellan 770323-770701.
5115 kommer lite på tampen, 771019, den utmärker sig även som utrustad med lättmetallfälgar, men detta kanske den får senare...
5096 har f ö i denna lista datumet 801101, men det kan kanske bero på återinsättning i trafik efter större reparation kan man spekulera i.

mvh K R

John

Har för mej att 5115 inte hade ZF- växellåda som dom övriga?

K R

Citat från: John skrivet 09 juli 2017, 10:59:38 AM
Har för mej att 5115 inte hade ZF- växellåda som dom övriga?

Hej!

Nej, just det!

5115 hade Voith D851, som var en 3-stegs-låda.
Detta enligt SvOf:s skrift nr 1; SLs bussar 1 januari 1981.

mvh K R

Niclas Wennerlid

Men 5115 fick ZF så småningom vill jag minnas.

// Niclas

K R

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 09 juli 2017, 15:54:18 PM
Men 5115 fick ZF så småningom vill jag minnas.
// Niclas

Hej!

Ja, just det!  ;)

I SvOf-skrift nr 3H, SLs bussar 1987, nämns avvikelsen för 5115: "levererades med Voith växellåda D851".
Men då alltså försedd med den för vagntypen i övrigt gällande ZF 2HP-45.

mvh K R

Lars-Håkan_E

Citat från: K R skrivet 08 juli 2017, 21:51:01 PM
Hej!

H50 5089 anges levererad 770413, d v s drygt en månad innan bilden togs, så det kan man väl kalla nylevererat.  :)

H50-serien 5076-5115 togs i trafik mellan mars-oktober 1977 enligt mig tillgänglig lista. Alla utom den sista i serien kommer mellan 770323-770701.
5115 kommer lite på tampen, 771019, den utmärker sig även som utrustad med lättmetallfälgar, men detta kanske den får senare...
5096 har f ö i denna lista datumet 801101, men det kan kanske bero på återinsättning i trafik efter större reparation kan man spekulera i.

mvh K R

Lättmetallfälgarna monteras ett par år efter leverans som ett försök att bota eller i a f minska busstypens problem med rattfrossa, tyvärr har jag inget minne av att 5115 var märkbart annorlunda än sina syskon med stålfälgar