Bilsemester i Tyskland - Hansestadt Hamburg [del 4]

Startat av Carl Eric, 08 juli 2017, 15:03:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Nu har det blivit söndag, solen har tittat fram och vi tog ytterligare en promenad på stan, denna gång mer nere i hamnkvarteren.

Först två turistbussar som står parkerade på gatan Vorsetzen.


Nu har vi förflyttat oss 800 meter åt väster, till Landungsbrücken. Här fanns det gott om turistbussar!


I Hamburg var rundtursbussarna större än i Stralsund.


Förare till denna bussen var den enda under hela resan som hade synpunkter på mitt fotograferade. Tror jag i alla fall, min tyska var inte tillräckligt bra för att förstå vad han menade...


En Setra från Egon's i Danmark.


Mercedes, MAN, Setra och Neoplan var alla vanliga turistbussmärken i Hamburg.


Men givetvis passerade det även några stadsbussar, här en på linje 111.


Och en på linje 112.


En bra gata för att fotografera turistbussar är "Helgoländer Allee", bara ett stenkast från Landungsbrücken. Först en anonym MAN.


Mercedes Travego


Setra S415 GT-HD


Musikalresor är nog minst lika vanliga i Tyskland som i Sverige.


En Scania från ett av företagen som kör för Flixbus. Just denna buss skulle dock inte köra på linje för Flixbus just denna söndag.


Vilket märke det är på denna buss lyckades jag inte bli klok på, är det någon som vet?


Setra S 519 HD


Ytterligare en Mercedes


Nu har vi förflyttat oss till Hafen City, där denna buss på linje 6 stod och väntade in avgångstiden.


Samma buss några minuter senare.


Nu har vi promenerat mot centralstationen och befinner oss på Steinstraße.


Linje 34 igen.


Linje 6


Linje 37


Slutligen linje 112 utanför centralstationen.



Resterande bilder kommer att dröja ett tag, men hoppas ni uppskattade dessa så här långt.

Vi hörs igen!

//Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredrik Gelin

Citat från: Carl Eric skrivet 08 juli 2017, 15:03:46 PM
Nu har det blivit söndag, solen har tittat fram och vi tog ytterligare en promenad på stan, denna gång mer nere i hamnkvarteren.

Vilket märke det är på denna buss lyckades jag inte bli klok på, är det någon som vet?


//Carl Eric

Det står under vindrutan, en Otokar och närmare bestämt modellen Vectio.
Otokar är en Turkisk koncern som bla bygger bussar av enklare/billigare modell.
/Fredrik

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ulf Berlin

Hann ni med något besök på MiniaturWunderLand i Speicherstadt i närheten då?/Ulf

Adrian Langemar

Citat från: Carl Eric skrivet 08 juli 2017, 15:03:46 PM
Nu har vi promenerat mot centralstationen och befinner oss på Steinstraße.
Såg ni några dubbelledbussar på femman eller har det blivit omodernt där också?

Bussmicke

Citat från: Adrian Langemar skrivet 08 juli 2017, 23:30:07 PM
Såg ni några dubbelledbussar på femman eller har det blivit omodernt där också?

I del 3 finns det två dubbelledbussar  på linje 5..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Knut

En buss från Nederländerna.


For meg så ser denne heller ut som en danske
http://www.egons.dk
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Carl Eric

Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 juli 2017, 22:28:52 PM
Hann ni med något besök på MiniaturWunderLand i Speicherstadt i närheten då?/Ulf

Självfallet hann vi med det! Kanske dyker upp några bilder därifrån som en bonusdel mot slutet. :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Carl Eric

Citat från: Knut skrivet 09 juli 2017, 19:32:15 PM
For meg så ser denne heller ut som en danske
http://www.egons.dk

Ja, så är det ju! Gick lite snabbt, har ändrat nu!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Carl Eric

Citat från: Adrian Langemar skrivet 08 juli 2017, 23:30:07 PM
Såg ni några dubbelledbussar på femman eller har det blivit omodernt där också?

De förekom också! Vid Rathausmarkt hittade jag bla denna:


//Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!