Bilsemester i Tyskland - Hansestadt Hamburg [del 3]

Startat av Carl Eric, 08 juli 2017, 14:49:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Efter natten i Binz körde vi söderut och besökte universitetsstaden Greifswald, som tyvärr inte hade några bussat att erbjuda... Istället styrde vi bilen mot Hamburg där vi skulle bo två nätter. Efter att ha checkat in på hotellet tog vi en promenad på stan för att hitta något att äta.

Först en Mercedes, som är lackad i företaget "Hamburger Hochbahn AG":s färger. Företaget kör över 100 av stadens busslinjer och dessutom stadens tunnelbana, som har gett företaget sitt namn. (Hochbahn betyder ungefär "högbana" och är namnet på tunnelbanan som på många ställen går på pelare ovanför marken)


Borta vid Rådhustorget hittade jag ett gäng olika bussar!


Ingen behöver vara orolig för att bussen gör reklam för något olämpligt, reklamen är för en musikal...


Tyvärr syns linjenumren ganska dåligt, men denna buss kör på linje 3.


I alla fall två av stombusslinjerna kördes med bussar med antingen dubbelled eller många dörrar. Denna buss på linje 5 har dörrställningen 2+2+2+2+2.


En Volvo står och väntar på nya uppdrag. Texten på skylten kan översättas till: turen slutar, ingen påstigning


Reklam var vanligt på bussarna, är ytterligare en på linje 3.


Ytterligare en Volvo


Här en dubbelledvagn från VanHool på linje 5


Vi är fortfarande kvar vid Rådhustorget, här en kortvagn på linje 34.


Volvobussarna är hybridbussar, vilket också syns på texten på taket.


En dubbelledbuss från VanHool kör förbi en hybridbuss från Volvo som står och inväntar avgång.


Ett stenkast från Rådhustorget ligger "Jungfernstieg" som är en stor paradgata. Där hittade jag ytterligare en Mercedes på linje 5, på väg mot nyss nämnda Rådhustorg.


En Mercedes Turismo från Bergkvara buss dotterbolag Elite traffic passerade också.


Det var flera busslinjer som hade slutstation vid Rådhustorget, 109 var en av dem!


Avslutar denna del med en bild på "snabbuss 35".



//Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!