Ledbuss? Buss med släp? Eller hybrider?

Startat av Niklas Bygdestam, 07 juli 2017, 18:06:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Den trevliga artikeln om ledbussarnas historia i Sverige fick mig att tänka på en sak. Sedan tidigare har jag träffat på att det i Tyskland fanns en rolig sak.

Förr verkar det som att "standardlösningen" om man behövde något längre än en vanlig buss så satte man in en släpbuss bakom bussen. Ett roligt ekipage för oss att titta på. Och det finns ju ett vackert exemplar sparat som vi ser ute och rulla ibland. Se länk:

http://www.svenskbusshistoria.se/asp/setting/apps/dimacImage/vecimage.asp?omni=&id=51428

Men i Tyskland fanns det något roligt. Någon kom på att släpbussarna ju har nackdelen att man inte kan förflytta sig mellan själva bussen och släpbussen. Så någon kom på att man kunde ta ut en öppning i bakstammen på bussen och framtill på släpbussen och sedan sätta dit en övergångsbrygga och en bälg. Då kan man ta sig mellan enheterna. Se länk:

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/1953-gaubschat-gelenkbusse.jpg?w=840

Den som bara tittar snabbt på bilden tycker nog att det ser ut som en äldre ledbuss. Men tittar man noga ser man att det är mer än så. Epipaget är fyraxligt. Och tittar man noga så ser man att det egentligen är en buss med en släpbuss. Men det sitter en bälg mellan bussen och släpbussen. Men om vi tänker oss att man tar bort den här bälgen så ser man att utgångspunkten egentligen är en vanlig buss med en släpbuss efter sig. En firma i Tyskland som hette Gaubschat hade specialiserat sig på detta.

Idén påminner helt klart om det man har mellan två vagnar i ett tåg. Och man förstår att tågen stod som förebild till dessa bussar.

Och det roliga var att de kom på dessa idéer redan under slutet av 1930-talet. Klicka på länkarna nedan. Där ser ni bilder på en del av dessa bussar. Några av bilderna visar bussar från slutet av 1930-talet.

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/1938-gaubschat1.jpg

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/gaubschat-omnibuszug-mit-drp-faltenbalgverbindung-der-deutschen-reichspost-noch-mit-hakenkreuz.jpg

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/1950-bc3bcssing-zug-gaubschat.jpg

Det roliga var att man ansåg att dessa bussar påminner om tåg, fast på, landsväg istället för järnväg. Så bussarna kallades för "Omnibuszüge". Och de jämförde också dessa bussar med just tåg. Klicka på länkarna här. Så ser man trevlig reklam för dessa bussar :D

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/gaubschat-omnibuszc3bcg-durchgangsmc3b6glichkeit-wie-im-d-zug.jpg

https://myntransportblog.files.wordpress.com/2013/09/gaubschat-diebundesbahn164tvbo1.jpg

På den sista bilden kan man se en variant som blivit treaxlig. Annars är de fyraxliga. Alltså principen av en buss med ett separat släp, men sammanfogade med en bälg likt ett tåg. Den treaxliga däremot ser mer ut som en tidig ledbuss. Bälgen är fortfarande lika smal och det ser ännu ut som två enheter och inte en buss, men här syns ändå principen av en vanlig ledbuss :D

Men vad ska man benämna dessa roliga bussar? Är det tidiga ledbussar? Eller är det bussar som har släp efter sig, fast de har bälgar? Är det "hybrider"? Helt klart verkar detta var mycket tidiga ledbussar. Kanske urtypen för ledbuss?

Kan det rentav vara dessa bussar som faktiskt var de allra första ledbussarna? Någon kom först på dessa idéer med bälgar mellan bussen och släpet och att det var detta som sedan ledde till att ledbussen föddes?

Jag antar att någon sådan här rolig buss aldrig funnits i Sverige.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

AL

Var Göteborg först med ledbussar i större skala i innerstadstrafik/stadstrafik?

WalleW

Tack för länkar till trevliga och upplysande bilder  :)
Bilden i den fjärde länken, den torpedbyggda dragbussen, fick mig direkt att tänka på den spetsplog-utrustade "flykt-bussen" i mastodont-
krigsfilmen "Örnnästet" från 1968 (Where eagles dare, Alistair MacLean).
Richard Burton körde bussen och Clint Eastwood sköt på...inte bussen, men väl på förföljande tyska soldater...

/   M v h   Walle

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 07 juli 2017, 20:36:30 PM
Var Göteborg först med ledbussar i större skala i innerstadstrafik/stadstrafik?

Om du lägger till "med ledbussar anpassade för stadstrafik" så blir svaret ja. Men linje 515 mellan Odenplan och Sundbyberg via Solna var före med ledbussar. Den räknades dock som regionallinje även om den nästan helt höll sig inom stadsbebyggelse.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juli 2017, 21:57:05 PM
Om du lägger till "med ledbussar anpassade för stadstrafik" så blir svaret ja. Men linje 515 mellan Odenplan och Sundbyberg via Solna var före med ledbussar. Den räknades dock som regionallinje även om den nästan helt höll sig inom stadsbebyggelse.

Tack för den informationen  :) !

Då kan jag som gammal 515-förare från den tiden nu räkna mig som lite pionjär i ledbuss-genren  :D.
Jag trodde faktiskt att Göteborg var först med ledbussar som nytt koncept om räknar bort Stockholms Spårvägars kortvariga försök med den fyraxliga trådledbussen (F4) från Alfa-Romeo.

/   M v h   Walle

pegee

Citat från: AL skrivet 07 juli 2017, 20:36:30 PM
Var Göteborg först med ledbussar i större skala i innerstadstrafik/stadstrafik?
När den första ledbussen skulle introduceras i Göteborg bjöd man in ett antal journalister på en demonstrationstur med bussen ut till Långedrag. Vändplatsen där är LITEN, bara för att demonstrera bussens manövrerbarhet. Givetvis så körde man fast till den församlade journalistkårens glädje.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Bengt H

#6
Citat från: pegee skrivet 08 juli 2017, 14:19:52 PM
När den första ledbussen skulle introduceras i Göteborg bjöd man in ett antal journalister på en demonstrationstur med bussen ut till Långedrag. Vändplatsen där är LITEN, bara för att demonstrera bussens manövrerbarhet. Givetvis så körde man fast till den församlade journalistkårens glädje.

Jag var med på pressvisningen (representant för MfSS). Att bussen fastnade hade jag glömt men tittar jag på mina bilder så verkar det ha hänt något med det bakre högra hörnet. Första bilden visar troligen händelsen och på den andra kan man ana resultatet. Så du har nog rätt. Jag har inte noterat exakt datum men slutet av maj 1972 är det.

Edit: Rättat till bakre högra hörnet. Blev lite feltänkt eftersom hörnet syns till vänster på bilden.






Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 08 juli 2017, 14:41:57 PM
Jag var med på pressvisningen (representant för MfSS). Att bussen fastnade hade jag glömt men tittar jag på mina bilder så verkar det ha hänt något med det bakre högra hörnet. Första bilden visar troligen händelsen och på den andra kan man ana resultatet. Så du har nog rätt. Jag har inte noterat exakt datum men slutet av maj 1972 är det.

Tack för dessa bilder!
Ska då vara GS B31 601 med första regdatum 72-05-26. Andre man fr.v. på bild 2 bör vara GS trafikchef Åke Hellman.

/Gunnar

Ulf Berlin

Underbart GS-märke.:)
Fastkörningen kanske folket står och tittar på på översta bilden?/Ulf

WalleW

Bortsett från missödet med bussen...
Härliga levande och saltstänkta bilder från en frisk vardagsmiljö... :)

/   M v h   Walle

pegee

Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 juli 2017, 22:40:41 PM
Underbart GS-märke.:)
Fastkörningen kanske folket står och tittar på på översta bilden?/Ulf

Det roligaste är ju den ensamme mannen (chauffören?) till höger i bild, som slår sig för pannan.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Bengt H

Citat från: pegee skrivet 09 juli 2017, 11:58:56 AM
Det roligaste är ju den ensamme mannen (chauffören?) till höger i bild, som slår sig för pannan.

Ja, visst ger han liv åt bilden. Jag tror dock inte att det är chauffören. Han syns på den andra bilden och jag har fler bilder där han sitter på förarplatsen. Klädseln stämmer inte. Förstorar jag originalskanningen så tycker jag mig i stället känna igen en göteborgsk bussdiggarveteran

Anders Eriksson

Bengt H: Kan man även få se dina andra bilder från detta tillfälle. Och gärna andra bilder på B31:or om du har? Barndomsminnen...:)

Bengt H

Citat från: Anders Eriksson skrivet 10 juli 2017, 19:08:33 PM
Bengt H: Kan man även få se dina andra bilder från detta tillfälle. Och gärna andra bilder på B31:or om du har? Barndomsminnen...:)

Ungefär ett år efter pressvisningen började jag köra buss för GS och hade då förmånen att under knappt två år ofta köra dessa ledbussar litt B31. Jag gillade dem verkligen och särskilt då på linjerna 40 och 51.

Här ytterligare några bilder av denna trevliga busstyp.















Anders Eriksson

Fantastiska bilder! Man riktigt hör motorljudet igen:). Åkte dessa bussar som liten på dåvarande linje 58, senare linje 34 från Björkekärr i östra Göteborg. Favoritsittplatserna var antingen längst fram vid föraren så att man kunde studera växlingstekniken eller också satt man i bakre delen och upplevde ledfunktionen. Var tider det...:)