Lasta på taket på bussar

Startat av Niklas Bygdestam, 07 juli 2017, 01:20:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag passat på att länka till en bild som visats innan i Buss Snack. Se länk:

http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A3149.jpg

Bilden i länken visar en bild på en buss med takräcke. Det är meningen att man ska lasta bussen på taket. Just denna buss var från 1965. Det har även visats bilder på lite yngre bussar som var byggda för att lasta på taket. Bland annat några Säfflekarosser.

Men hur länge lastade man på taket på bussar? Det kan väl ändå inte ha varit så vanligt med detta under 1960- och 1970-talen? När kan den sista bussen i Sverige ha levererats som har anordningar för att lasta på taket?

När slutade man helt med att lasta på taket? Blev det något förbud mot detta senare?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

baklastaren

Gjorde lumpen på Transportcentralen I19/P5 1989-90. Där fanns flera Scania 111/Wiima och Volvo F86/Hägglunds med stora takräcken. Dessa bussar var 70-talare med hög markfrigång (byggda på lastbilschassin?) och dörrar baktill för att kunna användas som sjuktransport.

http://www.husbussensvanner.net/forum/index.php?showtopic=2254

http://3.bp.blogspot.com/-whCvAG5faeI/UI67AtmbudI/AAAAAAAAJZ0/oG6pVEPvvSE/s1600/121029+AW+71++001+(1).JPG

/baklastaren


Bengt H

Här en tidigare visad bild från Östersund där man den 29 juni 1971 lastar på taket.



Nico

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 juli 2017, 01:20:16 AMBlev det något förbud mot detta senare?

Osvuret är alltid bäst, men jag har svårt att se varför det skulle vara förbjudet. På personbilar får man ju ha takbox, takräcke osv. och även vissa lastbilar lastar i udda fall viss lös utrustning (som tex stegar) ovanpå. Det viktiga är att det är ordentligt säkrat.

Tror helt enkelt att behovet försvann. Dels blev bagageutrymmena bättre under bussarna och sedan handlar det om dels en arbetsmiljöfråga (säkerhetsfråga) för personalen liksom att resenärerna nog inte vill ha bagaget utsatt för väder och vind. Speciellt inte under årets surare månader.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Väldigt mycket slit, personalkrävande och tidsödande arbete (långsamma stopp vid knutpunkerna) att få upp och ner saker från ett ställe där sakerna ligger dåligt skyddade från väder och vind. Vem ansvarar för skador? Lägg därtill högre luftmotstånd+bränsleförbrukning. Dessutom kan det i en del fall medföra bekymmer vid lägre viadukter. Dvs nästan bara nackdelar med taklastning.

Greger Larsson

Det finns i alla fall ett svenskt bussbolag som fortfarande lastar på taket.
Länk

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 juli 2017, 18:02:56 PM
Det finns i alla fall ett svenskt bussbolag som fortfarande lastar på taket.
Länk


Ja det gör de visst! De tänkte jag inte på när jag skrev inlägget.

Nackdelen är ju med att lasta på taket att man får svårare att hålla koll på höjden vid låga broar och så. Men det borde alltså vara lika tillåtet idag som det var på 1960-talet?

Om någon skulle bygga t ex bussar för länstrafik och sätta takräcken på dessa och lasta på taket så är det alltså lika tillåtet idag som det var förr? Det är bara det att man idag anser att det är opraktiskt, vilket det ju också är. Det verkar ju dessutom rätt besvärligt att lasta på taket.

Men när levererades sista bussen med dessa takräcken? Och när slutade man lasta på taket i "vanlig trafik" så att säga?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Greger Larsson

Diligenstrafiken slutade med takräcke (på nyleveranserna) i början av 70-talet. Ingen av deras finska bussar(Ajokki, Wiima) hade takräcken. Däremot kom det en del finska bussar till privata bussägare fram till ca 1980.
T ex har denna -79:a takräcke:




Ulf Berlin

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 juli 2017, 18:02:56 PM
Det finns i alla fall ett svenskt bussbolag som fortfarande lastar på taket.
Länk
Med tanke på vart dom åker är nog resenärerna glada över att deras packning förvaras högt.;)/Ulf