Swebus intregreras med Nobina(?!)

Startat av Greger Larsson, 04 juli 2017, 21:42:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Bussmagasinet.se

Egentligen en återgång till det ursprungliga.
Men spontant, kan man verkligen spara så mycket på den omstruktureringen? Som dessutom enligt pressmeddelandet, till att börja med ska kosta 15 miljoner?

1896

Min spontana reaktion är en suck av lättnad, då ledningen i vart fall inte tänker Sälja ut Swebus.  :)

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 05 juli 2017, 16:29:15 PM
Min spontana reaktion är en suck av lättnad, då ledningen i vart fall inte tänker Sälja ut Swebus.  :)

Ropa inte hej ännu :-)

Lars-Håkan_E

Citat från: Greger Larsson skrivet 04 juli 2017, 21:42:10 PM
Bussmagasinet.se

Egentligen en återgång till det ursprungliga.
Men spontant, kan man verkligen spara så mycket på den omstruktureringen? Som dessutom enligt pressmeddelandet, till att börja med ska kosta 15 miljoner?

Det går ju att kapa bort en stor del av den dubbla administrationen, sedan kan man anta att metoden med att låta andra ta över linjerna lär fortsätta, i första hand säkerligen på de orter där Nobina saknar representation och där man annars skulle behöva sätta upp en helt egen stationering.

En gissning är att det blir kvar tre linjer i egen regi tillsvidare, Köpenhamn-Malmö-Göteborg-Oslo (om man överlever konkurrensen), Göteborg-Stockholm och Göteborg-Karlstad-(Oslo).


Sundås

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juli 2017, 17:24:22 PM
..sedan kan man anta att metoden med att låta andra ta över linjerna lär fortsätta, i första hand säkerligen på de orter där Nobina saknar representation och där man annars skulle behöva sätta upp en helt egen stationering.

Det är min gissning också. Med andra ord gå mer mot det sätt som t.ex. Flixbus jobbar, med underentreprenörer. Linjen till Kalmar, 835, är definitivt en sådan som lär hamna med underentreprenörer på sikt.

När lönsamheten inte är med så måste de ju försöka hitta nya sätt.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Carl Eric

Det blir ju spännande att följa utvecklingen hur Swebus än väljer att göra. Innan de investerade i sina Mercedes-bussar, trodde jag att de skulle gå över till att enbart jobba med underentreprenörer, men så blev det ju inte den gången!

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 06 juli 2017, 09:31:38 AM
Det är min gissning också. Med andra ord gå mer mot det sätt som t.ex. Flixbus jobbar, med underentreprenörer. Linjen till Kalmar, 835, är definitivt en sådan som lär hamna med underentreprenörer på sikt.

När lönsamheten inte är med så måste de ju försöka hitta nya sätt.

Jag blir överraskad om Kalmartrafiken inte förändras redan under denna höst, här sker ju sedan lång tid ett samarbete b.la på personalsidan med Nobinas länstrafik.

Sundås

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 juli 2017, 16:24:02 PM
Jag blir överraskad om Kalmartrafiken inte förändras redan under denna höst, här sker ju sedan lång tid ett samarbete b.la på personalsidan med Nobinas länstrafik.

Den kommer att helt utgå från Norrköping till att börja med om jag förstod det rätt på Nobinas ansvariga i Kalmar. Där sker ju också förarbytena, så det är väl logiskt.

Till största del utgår dock trafiken med 835 från Uppsala, vilket är till nackdel om någon i Kalmar skall driva trafiken. Jag kan ha varit med och tittat på det förut..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 07 juli 2017, 09:38:38 AM
Den kommer att helt utgå från Norrköping till att börja med om jag förstod det rätt på Nobinas ansvariga i Kalmar. Där sker ju också förarbytena, så det är väl logiskt.

Till största del utgår dock trafiken med 835 från Uppsala, vilket är till nackdel om någon i Kalmar skall driva trafiken. Jag kan ha varit med och tittat på det förut..

Om trafiken ska utgå från Norrköping blir det alltså överliggning i Kalmar?

Eller är upplägget helt förändrat numera?

Tidigare så kördes ju två morgonturer från Kalmar med Nobinapersonal

Sundås

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 juli 2017, 10:53:04 AM
Om trafiken ska utgå från Norrköping blir det alltså överliggning i Kalmar?

Eller är upplägget helt förändrat numera?

Tidigare så kördes ju två morgonturer från Kalmar med Nobinapersonal

Jag har inte forskat mer i det. Men Nobinas ansvariga i Kalmar berättade det för mig i våras (nu är det ju ett tag sedan, så kanske har hunnit ändras sedan). Men överliggning i Kalmar verkar logiskt utifrån det upplägget.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 10 juli 2017, 10:28:25 AM
Jag har inte forskat mer i det. Men Nobinas ansvariga i Kalmar berättade det för mig i våras (nu är det ju ett tag sedan, så kanske har hunnit ändras sedan). Men överliggning i Kalmar verkar logiskt utifrån det upplägget.

Med ett sådant upplägg tror jag tyvärr att linjen inte har lång tid kvar, då tror jag mer på att hälften av turerna lejs bort på ett av två sätt.

Sundås

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 juli 2017, 10:34:17 AM
Med ett sådant upplägg tror jag tyvärr att linjen inte har lång tid kvar, då tror jag mer på att hälften av turerna lejs bort på ett av två sätt.

Som sagt, de har enligt säkra källor varit på gång att leja bort den tidigare, men då kom annat emellan..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 10 juli 2017, 14:19:24 PM
Som sagt, de har enligt säkra källor varit på gång att leja bort den tidigare, men då kom annat emellan..

Jo det vet jag, en konkurs b.la.

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.