Fd GDG-buss i Uppsala

Startat av Niklas Bygdestam, 04 juli 2017, 19:18:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam



På GUB:s verkstad i Uppsala kunde den här bussen ses. Det är en fd GDG-buss från 1967. Bussen är ombyggd till husbuss. Det är en Säfflekaross men chassit är faktiskt Scania, inte Volvo som man skulle kunna tro.

Föraren på bilden har ingen koppling till bussen. Det är en av personalen på GUB:s verkstad som fick i uppdrag att köra in bussen.

Trots att bussen är ombyggd till husbuss så verkar den ändå förhållandevis välhållen. Den är inte utvändigt förstörd heller utan har fått bibehålla sina typiska drag, trots att den är ommålad då förstås.

Kanske någon här som känner igen bussen? Kanske någon som har bild på denna när den gick hos GDG? :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

Urspr. GDG 357 / W 994 > 1766 / ADP 694, 1:a reg.datum 1967-04-13.

Mvh Peter Ö

1896

Fd stadsbuss i Borlänge, denna köpte GDGs disponents son av GDG. Två andra anställda köpte 1395 och 1675, men alla tre sålde sina bussar vidare senare, fast 1395 finns fortfarande kvar som veteranbuss. 1675 finns kvar, men är ombyggd.

bilomnibussen

När jag körde i Borlänge 1977-79 fick jag en morgon den här bussen som var precis nymålad. Jag undrade för mig själv vilken j***l som skulle repa sönder den nya lackeringen först. Jag körde en skoltur nedanför Romme i Långsjö-Västansjö. Skulle köra om en bonde med traktor och kärra men precis när bussens framända var i höjd med kärrhjulet vred bonden tvärt ut i vägen. Kärrhjulet tog i plasthörnet framför framdörren som släppte och det blev ett stort däckavtryck på frontsidan. Ljusinsatsen till extraljuset hängde ner i sina kablar och den blanka sargen låg på vägen. Kärrhjulet stod rakt ut, underlaget var en hopsvetsad gammal framvagn till en bil. Bonden och jag klev ur och började resonera. Han pekade på extraljuset och sa: "Det där var väl förut". Så fortsatte han: "Jag satt och tittade på en hara ute på åkern och såg dej inte". Sedan på eftermiddagen fick jag åka hem till bonden och skriva skadeanmälan. Han satt vid köksbordet, han tittade upp, han sa inte hej, han sa bara: "Du tuta inte!"

Mats Karlsson

Karossen är byggd av Arvika Karosseri.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mats Karlsson skrivet 07 juli 2017, 17:40:36 PM
Karossen är byggd av Arvika Karosseri.


Tack! Byggde alltså Arvika karosser som var identiska med Säffle?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bilomnibussen

Säffle köpte Arvika Karosseri ca 1951, sedan följde produktionen Säffles konstruktioner och utseende med den skillnaden att ett antal specialbyggen kom till i Arvika, exempelvis GDG:s en och en halvplanare. Under sextiotalets rusch inför dagen H byggdes vad jag förstått alla GDG:s linjevagnar på Scania-Vabis BF76 i Arvika. Specialisterna kan se skillnader mellan Säffle- och Arvikabyggda vagnar från den här tiden, tror att frontlyktorna med sina infattningar satt något högre upp på Säfflevagnarna från ca 65-66, därefter var det nog samma placering på båda fabrikaten. De här stadsbussarna av vilka 1766 är en, upplevde jag som högre i insteget och golvet än motsvarande landsbygdsbussar. Senare har Mats Karlsson påvisat att det inte stämde.
Mvh
Jan G