En TGOJ-buss

Startat av Niklas Bygdestam, 04 juli 2017, 18:57:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Under söndagen körde jag lite veteranbuss till badet i Fjällnora. Det fick bli en TGOJ-buss. Regnumret är FOM 290. På TGOJ hade den nummer 10, men den har haft andra nummer med under sitt liv. Bland annat var den under en tid märkt EOT med nummer 9000. Bussen är återställd till originallack och fått tillbaks TGOJ-märkning. Bussen är från 1968. En Scania 110 med Katrineholmskaross eller SKV-kaross :)

Många av oss som brukar köra den här bussar tycker ändå om att kalla den för 9000 :D



Här står bussen parkerad i Fjällnora. Här syns TGOJ-märkningen tydligt.



Samma plats fast från andra hållet.



Och så bakifrån.



Förarplatsen. Det är frontmotor på bussen och helt manuell växellåda som synes.



En till bild på förarplatsen. Förarstolen är riktigt elegant klädd i samma klädsel som stolarna för passagerarna. Mycket stilrent :D



Inredningen. Som synes har den stolar med höga ryggstöd. Det är en långfärdsbuss. Och vi använder den ibland som det. Jag har kört den här bussen långa sträckor på bara motorväg ibland. Lite bullrigt, men det går ändå väldigt bra. Den gör sig bättre än man tror för långfärd på motorväg :D

Ja detta var lite om en trevlig buss som jag gillar att köra :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Berlin

Härliga bilder.:)
Blir det inte trångt med alla sittplatser om det kommer några barnvagnar?/Ulf

WalleW

Instämmer med föregående...Mycket fina bilder, enkel och snygg kaross  :)
Det var nog ganska sällsynt med barnvagnar i långfärdsbussar vid den här tiden...

Min erfarenhet av dessa SKV-karosser härrör från dem som byggdes på Volvo B58
och som rullade som Arlanda- och linjevagnar vid Råsta.
Rackarns tungväxlade i förortstrafik, men väl på motorväg med överväxeln... ;)

/   M v h   Walle

Greger Larsson

Nja, långfärdsbuss? Det här är en typisk halvturist(avd K-märkta ord..) och inte ens 1968 tror jag en sådan inredning klassificeradas som långfärds. Linjetrafik och kortare beställningsturer var det nog som gällde. För långfärd fanns bussar med fällbara stolar, armstöd och gardiner.

Ulf Berlin

Citat från: WalleW skrivet 06 juli 2017, 18:31:34 PM
Instämmer med föregående...Mycket fina bilder, enkel och snygg kaross  :)
Det var nog ganska sällsynt med barnvagnar i långfärdsbussar vid den här tiden...

/   M v h   Walle
Nja,nu tänkte jag mer på dess nuvarande trafik som"badbuss"mellan Marielund(på ULJ)-Fjällnorabadet.../Ulf

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 juli 2017, 00:08:22 AM
Nja,nu tänkte jag mer på dess nuvarande trafik som"badbuss"mellan Marielund(på ULJ)-Fjällnorabadet.../Ulf




På din fråga kan jag svara följande:

Nej, vi tar inte in barnvagnarna i själva bussen när vi får detta. Istället finns det baktill ett bagageutrymme. Luckan till detta utrymme syns på bilden. Så vi fäller ihop barnvagnarna och stoppar in dem i detta utrymme. Det har dock vissa begränsningar så klart :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Berlin

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 juli 2017, 01:25:23 AM



På din fråga kan jag svara följande:

Nej, vi tar inte in barnvagnarna i själva bussen när vi får detta. Istället finns det baktill ett bagageutrymme. Luckan till detta utrymme syns på bilden. Så vi fäller ihop barnvagnarna och stoppar in dem i detta utrymme. Det har dock vissa begränsningar så klart :)
Antog att det blir så,men det verkar omständigt och tidsödande...
Borde vara enklare att köra CR 76an här?/Ulf

Jacob

Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 juli 2017, 11:01:44 AM
Antog att det blir så,men det verkar omständigt och tidsödande...
Borde vara enklare att köra CR 76an här?/Ulf

CR76an (212) är tänkt som ordinarie fjällnorabuss, men 1-2/7 körde vi med TGOJ 10 eftersom 212 inte hunnit besöka bilprovningen och därmed fått körförbud från 1/7.
Särskrivning är en dödssynd!

Ulf Berlin

Citat från: Jacob skrivet 10 juli 2017, 10:18:55 AM
CR76an (212) är tänkt som ordinarie fjällnorabuss, men 1-2/7 körde vi med TGOJ 10 eftersom 212 inte hunnit besöka bilprovningen och därmed fått körförbud från 1/7.
Vilken tur att den gick igenom då,ty idag gick 212an på Fjällnoralinjen.:)/Ulf

Railmaster

Märkligt förfarande med placeringen av bakre nummerplåten Man valde att göra ett nytt hål med plats för den nya bredare skylten istället för att bredda det befintliga hålet! Detta är garanterat enda bussen det gjorts så på!