E45 är en speciell Europaväg

Startat av Niklas Bygdestam, 03 juli 2017, 20:18:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: gunn-mas skrivet 07 december 2017, 01:50:11 AM
Dette med manglende svensk grenseskilting ser ut til å bare gjelde mot Finland. Mot Norge skilter man "E6 Oslo", "E18 Oslo", "E16 Oslo", "E14 Trondheim", "E12 Mo i Rana" og "E10 Narvik". Det er mye trafikk over grensene her i Norden, og det burde ha stått "E4 Helsingfors/Helsinki" og "E45 Alta". Det er mulig Norge og Sverige har en avtale om vegvisning som Finland ikke er med på.

Når det gjelder norsk skilting mot Finland, er det litt begge deler. Vi har "E8 Kilpisjärvi" som er like ved grensa. Vi har "93 (E45) Eanodat/Enontekiö", "92 Ivalo/Avvil" og "E75 Avvil/Ivalo".

Finland skilter vel også bare "E4 Routsi/Sverige", og kanskje det blir "E45 Routsi/Sverige" og "E45 Norja/Norge." Etter min mening burde det vært "E45 Alta" og "E45 Gällivare.

Et annet moment er om Finland kommer til å beholde 93-skiltene mellom Palojoensuu og norskegrensa. Jeg regner med at det skal dobbeltnummereres her også, som ellers i Finland.


E20 i Malmö skyltas "E20 Köpenhamn". Gränsöverskrodande trafik är förresten på normal europeisk nivå i norra Europa (Norden).
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: gunn-mas skrivet 07 december 2017, 01:50:11 AM



Du har inga rapporter om hur det har gått med förlängningen av E45 i Finland och Norge. E45 bör ju vara förlängd till Alta nu vid det här laget. Men har du sett något i t ex Norge där detta bekräftas? Någon rapport från någon norsk myndighet? Några politiker? Eller från någon norsk lokaltidning eller något?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 07 december 2017, 09:01:57 AM
Om jag får tillåta mig att spekulera så beror skillnaden i skyltning att E18 (till exempel) går till Oslo medan E4 upphör vid riksgränsen. E4 når aldrig Torneå, på den finska sidan heter vägen riksväg 29. Därför är E4 inte skyltad Torneå (enligt den så kallade fjärrortsmodellen) utan bara Finland.

Precis så. Om man måste skylta orter som man kommer till i samma riktning, men som ligger längsmed en väg som efter skylten bytt till ett helt annat vägnummer, skall man numera skylta med skylten F9. Samlingsmärke för vägvisning med en "klammer/pratbubbla".
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Lokaliseringsmarken-for-vagvisning/Samlingsmarke-for-vagvisning/

gunn-mas

#33
Citat från: Anders Noren skrivet 07 december 2017, 09:01:57 AM
Om jag får tillåta mig att spekulera så beror skillnaden i skyltning att E18 (till exempel) går till Oslo medan E4 upphör vid riksgränsen. E4 når aldrig Torneå, på den finska sidan heter vägen riksväg 29. Därför är E4 inte skyltad Torneå (enligt den så kallade fjärrortsmodellen) utan bara Finland.

Jeg har sett på Google Maps og Wikipedia, og der framgår det at E4 "börjar i Torneå i Finland och slutar i Helsingborg i Sverige." Og "Sträckan i Finland är 0,8 kilometer lång."

Her fra Tornio/Torneå der E4 møter E8. At man ikke skilter helt til Tromsø, forstår jeg dog ikke. Kilpisjärvi er vel ikke noe kjent reisemål, skulle man tro.


gunn-mas

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 december 2017, 09:45:41 AM

Du har inga rapporter om hur det har gått med förlängningen av E45 i Finland och Norge. E45 bör ju vara förlängd till Alta nu vid det här laget. Men har du sett något i t ex Norge där detta bekräftas? Någon rapport från någon norsk myndighet? Några politiker? Eller från någon norsk lokaltidning eller något?

Dessverre Niklas. Det er helt tyst i alle aviser og på nettet om at nummerbyttet har hendt. Planene har vært der lenge, men som kjent så maler den statlige kvern sakte.

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article9730655.ece.

Om man undrer: Hvorfra kommer opplysningene om at nummerbyttet skulle være 5. desember? Jeg har ikke sett noe om noen seremoni verken lokalt eller regionalt.

Freke

Kollade StreetView, konstigt (men konsekvent) nog verkar alla gränsövergångar (E4/98/402/403/404/E45) till Finland vara skyltade "Finland". Mot Norge är de större vägarna skyltade mot orter. "95 Bodö", 342 "Nordli", "84 Röros" osv.

Jag skulle helst se "E45 Alta" från Gällivare.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk

Anders Noren

Citat från: Freke skrivet 08 december 2017, 23:00:36 PM
Kollade StreetView, konstigt (men konsekvent) nog verkar alla gränsövergångar (E4/98/402/403/404/E45) till Finland vara skyltade "Finland". Mot Norge är de större vägarna skyltade mot orter. "95 Bodö", 342 "Nordli", "84 Röros" osv.

Det är ju jättemärkligt! Varför skulle just finländska orter osynliggöras? Och detta i Tornedalen av alla ställen, den del av landet där riksgränsen är som mest betydelselös.

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 11 december 2017, 08:32:07 AM
Det är ju jättemärkligt! Varför skulle just finländska orter osynliggöras? Och detta i Tornedalen av alla ställen, den del av landet där riksgränsen är som mest betydelselös.

Ja, det är lite märkligt. Annars brukar ju det rikssvenska ointresset för våra grannländer vara rätt jämnt fördelat.


Bengt Larsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 juli 2017, 04:03:55 AM

Men för att återgå lite till trådens ursprung, nämligen E45 då. När riksväg 15 blev E66 som i sin tur blev E22 fanns det krav och önskemål om standardhöjning på vägen. Och delar av detta har genomförts. Ambitionerna höjdes här. Det var en del i kampanjerna också för att denna väg skulle vara Europaväg. Med E45 är det annorlunda. Man drev på en kampanj för att få ett vägnummer. För att få benämna vägen som Europaväg. Att märka ut vägen i kartor som Europaväg. Men någon standardhöjning ingick inte alls. Istället fick de som drev denna kampanj mer eller mindre lova att vägen inte skulle få dessa krav på standardhöjning. Det ingick att man skulle vara "befriad" från krav på vägens standard. Istället bara just få klassa om vägen till Europaväg ändå. Där anser man alltså att bara ha ett Europavägsnummer, att vägen är Europaväg har en dragningskraft. I Skåne och Blekinge däremot eftersträvar man standardhöjning. En process som gått trögt och som inte är uppnått fullt ut ännu.

Det har funnits riksdagsmotioner från riksdagspolitiker om införa europaväg i ett antal år. Ofta har man krävt upprustning också, och då har det avvisats med motivering att det inte finns budget för en upprustning. Regeringen förutsatte också att Europavägskonventionens standardkrav på minst 7 m belagd bredd gör vägen omöjlig. Föreningen Via Lappia lär ha frågat FN om det är nödvändigt att följa standarden för att låta en väg bli europaväg. Svaret var att det inte behövs och kraven gäller mest nybygge. Regeringen gav med sig när det bara gällde omklassificering. Vägen Strömsund-Karesuando är mestadels 6 meter bred och det finns inga planer på breddning längs större sträckor. Någon gräns nedåt fanns det ändå för nya europavägar då E6 drogs till Kirkenes först 1983, innan dess fanns det grusvägar, och vägen på bilden var gamla huvudvägen (riksväg 6).

Bengt Larsson

Citat från: Freke skrivet 08 december 2017, 23:00:36 PM
Kollade StreetView, konstigt (men konsekvent) nog verkar alla gränsövergångar (E4/98/402/403/404/E45) till Finland vara skyltade "Finland". Mot Norge är de större vägarna skyltade mot orter. "95 Bodö", 342 "Nordli", "84 Röros" osv.

Jag skulle helst se "E45 Alta" från Gällivare.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Det kanske är svar på att gränsövergångarna oftast skyltas "Ruotsi" på finska sidan. E4 skyltas dock även Haaparanta. Eller så är det en överenskommelse mellan länderna eftersom ortnamnen heter olika på de två språken.

Däremot skyltas vägen Norrtälje–Kapellskär "Helsingfors". Dock skyltas hamnarna i Stockholm mest bara E20 resp 222 och färjesymbol.

gunn-mas

Her er iallfall et bevis på at Europaveg 45 har ankommet Norge og Alta:

https://www.nrk.no/finnmark/klart-for-e45-1.13906601.

Er omskiltinga i gang i Sverige og Finland også?

Niklas Bygdestam

Citat från: gunn-mas skrivet 26 februari 2018, 00:06:43 AM
Her er iallfall et bevis på at Europaveg 45 har ankommet Norge og Alta:

https://www.nrk.no/finnmark/klart-for-e45-1.13906601.

Er omskiltinga i gang i Sverige og Finland også?


Den enda omskyltningen som kan vara aktuell i Sverige är att förtydliga i Karesuando vid gränsen att E45 har en fortsättning in i Finland, och detta förtydligande skulle de sätta upp enligt vad jag hört.

När det gäller Finland har jag ingen aning. Som framgått redan i tråden har de ett lågt intresse för Europavägar, men om de på E45 skyltat om som de nu gjort i Norge eller om de väntar med det har jag ingen aning om.

Finns det uppgifter att få tag på här? Någon bild på en skylt med E45 på den finska delen? Det skulle vara intressant att få se.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

gunn-mas


Niklas Bygdestam

Citat från: gunn-mas skrivet 02 mars 2018, 10:15:27 AM
Her kommer svar på de fleste spørsmål:
https://vegnett.no/2018/02/ny-europavei-kjor-e45-fra-alta-til-italia/

Fin video også:



Ja detta gav en hel del svar. Nu vet vi att de i Norge troligen har bytt ut alla skyltar så det står E45 på hela den norska sträckan. Vi vet också att de i Finland officiellt åtminstone medgivit att den finska delen numera är E45.

Återstår dock att se om de i Finland har satt upp någon skylt med E45. I Finland sitter aldrig E-numren ensamma utan de har alltid nationella nummer också. Men det skulle i alla fall vara intressant att få se finska skyltar med E45.

Sedan en  liten detalj. Det skulle också vara intressant att se om man i Karesuando i Sverige nu kompletterat korsningen vid gränsen med att E45 fortsätter in i Finland. Trafikverket har ju sagt att detta skulle genomföras. Någon här som ibland åker till Karesuando som kan ta sig en titt där?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.