En stadsbuss i Halmstad

Startat av Bengt H, 02 juli 2017, 20:11:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Antalet resenärer till Östra stranden i Halmstad den 24 januari 1972 var måttligt. Årstiden lockar inte till sol och bad men bussen gick ändå pålitligt dit.




Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt H skrivet 02 juli 2017, 20:11:17 PM
Antalet resenärer till Östra stranden i Halmstad den 24 januari 1972 var måttligt. Årstiden lockar inte till sol och bad men bussen gick ändå pålitligt dit.




Halmstad! Detta var innan Gyllene Tider fanns. Men Per Gessle bodde i alla fall där på den tiden och kanske åkte han i bussen på bilden med någon gång då :)

Bussen är tydligen från 1964. Så den borde ha haft någon vänsterdörr också vid leverans.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt H

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 juli 2017, 22:33:19 PM

Halmstad! Detta var innan Gyllene Tider fanns. Men Per Gessle bodde i alla fall där på den tiden och kanske åkte han i bussen på bilden med någon gång då :)

Bussen är tydligen från 1964. Så den borde ha haft någon vänsterdörr också vid leverans.

Jodå. den har haft vänsterdörrar! Nedan en bild från då bussen var alldeles ny 1964. Den främre vänsterdörren syns på bilden. Vad som tyvärr inte syns är de två dörrarna till bakplattformen där konduktörplatsen fanns.




CD

Citat från: Bengt H skrivet 02 juli 2017, 20:11:17 PM
Antalet resenärer till Östra stranden i Halmstad den 24 januari 1972 var måttligt. Årstiden lockar inte till sol och bad men bussen gick ändå pålitligt dit.



Trevlig bild. Ser ut som bussen står vid hållplats Majstångsvägen och föraren inte hunnit skylta om mot Centrum än.

Ulf Berlin

En Vestfold kaross.
Likheterna med CF är stora,men med klara skillnader./Ulf

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt H skrivet 02 juli 2017, 22:58:58 PM
Jodå. den har haft vänsterdörrar! Nedan en bild från då bussen var alldeles ny 1964. Den främre vänsterdörren syns på bilden. Vad som tyvärr inte syns är de två dörrarna till bakplattformen där konduktörplatsen fanns.




Snyggt! Misstänker att högerdörrarna var obrukbara den första tiden. Att de var plomberade och inte gick att öppna utan de enda dörrar man kunde öppna var vänsterdörrarna i början :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt H

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 juli 2017, 17:59:37 PM

Snyggt! Misstänker att högerdörrarna var obrukbara den första tiden. Att de var plomberade och inte gick att öppna utan de enda dörrar man kunde öppna var vänsterdörrarna i början :)

Normalt var dörrbrunnarna på "fel" sida igensatta och ofta fanns det en stol vid dörren. Förarens dörrmanöverknappar var dessutom kopplade till rätt sida. Vid omställningen från vänster till högertrafik öppnades högerdörrarna upp. Dörrbrunnarna på vänstersidan sattes igen och manöverknapparna kopplades om till rätt sida.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt H skrivet 03 juli 2017, 18:57:14 PM
Normalt var dörrbrunnarna på "fel" sida igensatta och ofta fanns det en stol vid dörren. Förarens dörrmanöverknappar var dessutom kopplade till rätt sida. Vid omställningen från vänster till högertrafik öppnades högerdörrarna upp. Dörrbrunnarna på vänstersidan sattes igen och manöverknapparna kopplades om till rätt sida.


Ja detta var det vanliga, Med tiden verkar det dessutom vanligt att de sedan inte nöjde sig med att bara sätta igen dörrbrunnar och montera dit stolar vid vänsterdörrarna efter högertrafiksomläggningen. Detta tycks ha gjorts provisoriskt i början. Men med tiden verkar de sedan oftast ha byggt om väggen och tagit bort dörr och dörrbrunn helt och satt dit en bit "vanlig vägg" och ett fönster där vänsterdörren tidigare suttit. Men tittar man noga och vet lite om busshistoria brukar man ändå kunna ana var denna borttagna vänsterdörr suttit innan :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt H

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 juli 2017, 19:03:29 PM

Ja detta var det vanliga, Med tiden verkar det dessutom vanligt att de sedan inte nöjde sig med att bara sätta igen dörrbrunnar och montera dit stolar vid vänsterdörrarna efter högertrafiksomläggningen. Detta tycks ha gjorts provisoriskt i början. Men med tiden verkar de sedan oftast ha byggt om väggen och tagit bort dörr och dörrbrunn helt och satt dit en bit "vanlig vägg" och ett fönster där vänsterdörren tidigare suttit. Men tittar man noga och vet lite om busshistoria brukar man ändå kunna ana var denna borttagna vänsterdörr suttit innan :)

Ja, på de bussar som var byggda för högertrafik togs vänsterdörrarna bort och ersattes med hel vägg utan undantag men högerstyrda bussar med högerdörrar fick i de flesta fall behålla de igensatta dörrarna så länge de gick kvar. Det fanns dock undantag, ett av dem visas här i form av SJ 3449 i Laholm som har en helt dörrfri vänstersida, något som var mycket ovanligt på SJ halvombyggda CF. Som exempel på en buss som fick behålla vänsterdörrarna tills bussen gick till skrot ser vi Uppsala stads trafik AB "Volvoödla" C161, där vänster framdörr fick vara kvar som förardörr. Ungefär samtida Scania-Vabis fick dock sina vänsterdörrar borttagna som syns på sista fotot.








Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt H skrivet 03 juli 2017, 20:43:07 PM
Ja, på de bussar som var byggda för högertrafik togs vänsterdörrarna bort och ersattes med hel vägg utan undantag men högerstyrda bussar med högerdörrar fick i de flesta fall behålla de igensatta dörrarna så länge de gick kvar. Det fanns dock undantag, ett av dem visas här i form av SJ 3449 i Laholm som har en helt dörrfri vänstersida, något som var mycket ovanligt på SJ halvombyggda CF. Som exempel på en buss som fick behålla vänsterdörrarna tills bussen gick till skrot ser vi Uppsala stads trafik AB "Volvoödla" C161, där vänster framdörr fick vara kvar som förardörr. Ungefär samtida Scania-Vabis fick dock sina vänsterdörrar borttagna som syns på sista fotot.








Jag brukar inte citera föregående inlägg med alla bilder, men nu gör jag ett undantag ;)

Om vi börjar med CF:en. Är det en Arlandabuss? Den ser ut som det på bilden. Den tycks ha Arlandastolar :D

Angående ödlorna här i Uppsala så stämmer detta helt klart. Vi har sparat bussen 169 som är just en sådan. Och precis som på bilden i mitten har den kvar sina vänsterdörrar som är ur funktion och igensatta. Och längst fram tills vänsterdörren kvar som en dörr enbart för föraren. Invändigt ser man också hur dörrbrunnarna sitter kvar men är igensatta. Bussen har konduktörsplats och även denna är flyttad till andra sidan. Ibland kör jag den bussen vid speciella tillfällen och det är en rolig buss att visa upp. Så trevligt också när folk som minns dessa känner igen sig när man kommer med denna :D

Angående Scaniabussen är det intressant att de byggde om väggen grundligt på denna. Troligen var tanken att bussar med ombyggda väggar skulle finnas kvar längre än de man lät vänsterdörrarna sitta kvar som igensatta och plomberade.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.