Gränstrafik vid Nordby och Halden

Startat av Niklas Bygdestam, 02 juli 2017, 05:11:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Vad jag vet finns Gränspendeln kvar för de som vill åka buss och hålla på med gränshandel i området kring Halden, Strömstad och Nordby. Men finns det fler som bedriver gränstrafik för denna kundkrets? Nog borde denna typ av trafik vara rätt lönsam just i det området?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Knut

Är nogra som kör från Oslo til Nordby.
Vi kallar dom ofta för "Halal-express", dom kör våra nya norrmäns/kvinnar på tur och dom handlar "halalmat" i stora mängder
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Sundås

Citat från: Knut skrivet 02 juli 2017, 14:09:36 PM
Vi kallar dom ofta för "Halal-express", dom kör våra nya norrmäns/kvinnar på tur och dom handlar "halalmat" i stora mängder

Det där kunde du låtit bli att skriva. Fördomsfullt så det förslår.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Harald Nordius

Citat från: Sundås skrivet 03 juli 2017, 13:29:22 PM
Det där kunde du låtit bli att skriva. Fördomsfullt så det förslår.
Det är ingen fördom utan ett faktum att halalslakt länge var förbjuden i Norge och att det därför etablerades butiker som sålde halalkött på den svenska sidan om gränsen. En del av dem finns fortfarande, som den här t.ex.
https://goo.gl/maps/7ZxqyPmscGu

Skånebussen

Citat från: Sundås skrivet 03 juli 2017, 13:29:22 PM
Det där kunde du låtit bli att skriva. Fördomsfullt så det förslår.

Är det också fördomsfullt att kalla t.ex Silja Galaxy för FylleBåten eller tala om de FylleBussar som t.ex trafikerar det jag brukar kalla "Templet i Puttgarden" - också känt som Bordershop? Eller att det är många alkoholtörstande som åker med färjorna på den linjen så man när man kommer in i cafeterian hör så mycket svenska att det känns som att man åker med färjorna på HH-leden?

Det är lite underligt att vissa typer av trafik (eller rättare sagt resor) klassas som "fördomsfullt" om man kallar en spade för spade medan andra varianter är "OK".

Jag skulle kunna skriva mer om FylleBåten Galaxy men då blir språket för grovt för forumet (känns som att det inte passar sig att gå rakt på sak här men FyllePippBåten är väl så nära jag vågar gå).

För min del är en buss full med Halalköttsköpande resenärer att föredra framför en buss full med supande personer som nu skall bussas in till nästa tur med Galaxy (naturligtvis 99 kronor inklusive bussen).

virtual1

Har du nån personligt agg mot Silja? Då jag åkte hur många gånger som helst med dessa båtar, oavsett om det vart Viking, Silja eller Birka som gällt så kan jag meddela att det sups inte mer på Galaxy än på annan motsvarande båt, och då jag också rest med Galaxy med familjen och småbarn utan att känna att det är det minsta jobbigare än att vara ute på medborgarplatsen en fredagskväll så kan man ju undra var du vill komma?