Ledbussar i nya FÄRDSKRIVAREN...

Startat av WalleW, 01 juli 2017, 16:14:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 juli 2017, 20:54:20 PM

Bilden visar ju en väldigt typisk Volvo B58 med Wilsonlåda. Men hur vanligt var det med Wilsonlåda på just ledbussar? Jag vill få det till att detta ändå var rätt ovanligt.

Jag skulle vilja påstå att så gott som alla tidiga Volvoleder hade Wilsonlåda. För visst hade väl även de tidiga SL-lederna Wilson?

Leyland

Citat från: Bengt H skrivet 10 juli 2017, 22:17:52 PM
Jag skulle vilja påstå att så gott som alla tidiga Volvoleder hade Wilsonlåda. För visst hade väl även de tidiga SL-lederna Wilson?

Ja, när det gäller B58 ledvagnar är det kanske lättare att titta på vilka som inte hade Wilson

Niklas Bygdestam

Hur var det med Arlandabussarna? Hade dessa Wilson? Jag minns några sådana under 1980-talet, men minns inte att det skulle ha suttit någon liten spak vid ratten på dessa.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Leyland

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 juli 2017, 22:21:50 PM
Hur var det med Arlandabussarna? Hade dessa Wilson? Jag minns några sådana under 1980-talet, men minns inte att det skulle ha suttit någon liten spak vid ratten på dessa.

Jo då, alla B58:or  (SL H43, H44, H53, H20, H21, H57)

Lars-Håkan_E

Automat kom ju som standard i SL Ledbussar först i o m B10M (H22) 1979.

Ett par B58 (H57) fick också automatlåda på prov efter ett antal år.

Jonas Gustafsson

Förutom någon enstaka provbuss med automatlåda hade även alla B58-ledbussar hos Göteborgs spårvägar Wilsonlåda (Litt B31 601-630, B36 901-910, B45 911-926)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Niklas Bygdestam

Ser man på! Man lär sig alltid något! :D

Och det var ju så länge sedan jag tittade på en Arlandabuss så jag har nog bara glömt bort hur det var :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

WalleW

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 juli 2017, 22:21:50 PM
Hur var det med Arlandabussarna? Hade dessa Wilson? Jag minns några sådana under 1980-talet, men minns inte att det skulle ha suttit någon liten spak vid ratten på dessa.
Citat från: Leyland skrivet 10 juli 2017, 22:30:01 PM
Jo då, alla B58:or  (SL H43, H44, H53, H20, H21, H57)

Ja, Wilson-låda i alla tidiga B58 ledvagnar. Men nu minns jag inte om alla var fyr- eller fem-växlade...eller om det varierade... ???
Arlanda-vagnarna hade i alla fall elektriskt manövrerad överväxel, via en vipp-strömbrytare på instrumentpanelen.

/   M  v h   Walle

Leyland

Citat från: WalleW skrivet 11 juli 2017, 09:06:43 AM
Ja, Wilson-låda i alla tidiga B58 ledvagnar. Men nu minns jag inte om alla var fyr- eller fem-växlade...eller om det varierade... ???
Arlanda-vagnarna hade i alla fall elektriskt manövrerad överväxel, via en vipp-strömbrytare på instrumentpanelen.

/   M  v h   Walle

Fanns blandat 4- och 5- växlade.

Liksom med eller utan överväxel/norrlandsväxel. Strömbrytare som vippbrytare på instrumentpanel alternativt "blinkersspak" under ratt.