Ledbussar i nya FÄRDSKRIVAREN...

Startat av WalleW, 01 juli 2017, 16:14:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

I nya numret av Färdskrivaren (2 / 2017) kan vi ta del av Björn Forslunds artikel om hur ledbussarna fick rejält fäste i Sverige under 70-talet.
Mycket ögonfröjd för oss diggare i form av bilder förstås.
Dessutom bilder på gammel-bussar från Runar Alvesäters samling, lite indiskt och en titt på Danmarks Busmuseum samt det sagolika Condor-fyndet
på Gotland.
Tips på sommar-evenemang för de intresserade finns också.

/   M v h   Walle

Ingwar Åfeldt

En ledbuss från 70-talet som jag körde mycket när jag var placerad i Linköping, SJ 0975. Lättkörd och smidig.






M v h
Ingwar

Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 01 juli 2017, 20:23:41 PM
En ledbuss från 70-talet som jag körde mycket när jag var placerad i Linköping, SJ 0975. Lättkörd och smidig.





M v h
Ingwar


Dessa Volvo B58 ledbussar var väldigt fina :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

WalleW

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 01 juli 2017, 20:23:41 PM
En ledbuss från 70-talet som jag körde mycket när jag var placerad i Linköping, SJ 0975. Lättkörd och smidig.
M v h
Ingwar

Jag kan väl tro det  :) !

Nästa generation Hägglunds-ledare, liksom van Hoolerna, hade jag nöjet att köra under Råsta-tiden, båda i såväl
Arlanda- som linjeutförande.
Trivselmässigt att köra vann van Hool på målfoto för min del.
Designronden gick klart till van Hool.

En van Hool i linjeutförande fanns kvar på Råsta när jag var tillbaka -95, men då var den väldigt trött, gnisslig och knakig.
Men att få köra med Wilson-låda på linje 515 igen kändes inte fel... ;D

/   M v h   Walle

Ulf Berlin

Citat från: WalleW skrivet 02 juli 2017, 13:16:47 PM
Jag kan väl tro det  :) !

...En van Hool i linjeutförande fanns kvar på Råsta när jag var tillbaka -95, men då var den väldigt trött, gnisslig och knakig.
Men att få köra med Wilson-låda på linje 515 igen kändes inte fel... ;D

/   M v h   Walle
5397?/Ulf

WalleW

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 juli 2017, 18:15:07 PM
5397?/Ulf

Sorry...jag minns inte inventarie-numret, men den kan det mycket väl vara... :-\

/   M v h   Walle

bilomnibussen

Nog finns väl en sådan vagn kvar, 0973? Vi hade två såna ledbussar som flyttades till SJ Uppsala från Gävle sommartid för att vi skulle få med alla resenärer på Vikinglinjen till Kapellskär. En vanlig sommarlördag kunde det rulla två ledbussar och en ordinär Hägglundare eller SKV-Scania på turen. Ledbussarna hade sett bättre dagar men hängde ändå med. Värst var att de var så känsliga i bakvagnen för väglutningar och extra rattrörelser, då ville de gärna gå holmgång där bak. När man körde den beskrivna morgonturen till Kapellskär och var sista buss då var det tufft för då var man en halvtimma sen redan i starten och båtarna väntade inte eller helst inte. Det var en tjänsteman från SJ som skötte biljettförsäljningen i Uppsala och han sålde en buss i taget.
Mvh Jan G

WalleW

Citat från: bilomnibussen skrivet 07 juli 2017, 17:07:19 PM
Nog finns väl en sådan vagn kvar, 0973? Vi hade två såna ledbussar som flyttades till SJ Uppsala från Gävle sommartid
Mvh Jan G

Swebus-sommaren -98 körde jag några abonneringar med ungdomar mellan Uppsala och Äspskär på södra Gräsö med en trött van Hool ledvagn.
Kan den vara den ?
Att vända den bussen vid Aspskärs brygga bland alla parkerade bilar var ett manöverprov värt namnet varje gång  :)...

/   M v h   Walle

Lars-Håkan_E

Citat från: WalleW skrivet 07 juli 2017, 19:14:01 PM
Swebus-sommaren -98 körde jag några abonneringar med ungdomar mellan Uppsala och Äspskär på södra Gräsö med en trött van Hool ledvagn.
Kan den vara den ?
Att vända den bussen vid Aspskärs brygga bland alla parkerade bilar var ett manöverprov värt namnet varje gång  :)...

/   M v h   Walle

Nej 0973 var en gammal Hägglundare

Ulf Berlin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 juli 2017, 19:44:45 PM
Nej 0973 var en gammal Hägglundare
...och systervagn till den på Ingvars bild ovan./Ulf

WalleW

Aha...då vet jag det... :)
Swebus-van Hoolen jag nämnde tidigare var nog den segaste buss jag någonsin rattat, t o m segare än en fullsatt höger-raket uppför Odengatan...
Den accelererade som ett fullastat malmtåg och väsnades som en DC7:a med fullt startpådrag, ljudisoleringen var ett minne blott.
Men när/om man lyckades pressa upp den i 70 - 80 km/h så började den rulla på snällt..."på jämner väg", som det står i visan... :)

/   M v h   Walle

LasseN

0972 av samma typ körde jag mycket i Uppsala 1987-88, den och kortvagnen 1133 var mina absoluta favoriter

SJ Buss

Inte kul att köra Kapellskär med ledbuss innan vägen byggdes om.

PS

1133 var min favorit när den gick i Västerås.

Bengt H

Citat från: SJ Buss skrivet 08 juli 2017, 13:20:39 PM
Inte kul att köra Kapellskär med ledbuss innan vägen byggdes om.

PS

1133 var min favorit när den gick i Västerås.

Oja, släpet ville gärna svaja ut och in mot diket. Och 1133 var även min favorit när jag körde hos SJ i Uppsala. Jag hade för övrigt hade nöjet att hämta den i Västerås i utbyte mot en utsliten Katrineholmare (kan ha varit 0450) i samband med att VL tog över SJ buss där 1979. Hägglundare med Wilsonlåda hade jag saknat sedan min bussförartid i Göteborg.

Favoriten i Ö Ekeby hösten 1979



Niklas Bygdestam

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 01 juli 2017, 20:23:41 PM
En ledbuss från 70-talet som jag körde mycket när jag var placerad i Linköping, SJ 0975. Lättkörd och smidig.






M v h
Ingwar


Bilden visar ju en väldigt typisk Volvo B58 med Wilsonlåda. Men hur vanligt var det med Wilsonlåda på just ledbussar? Jag vill få det till att detta ändå var rätt ovanligt.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.