Mikey i Ukraina - Del 5: Svenskt i Poltava (20 bilder)

Startat av Mikey, 30 juni 2017, 22:47:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Tisdagen den 13e Juni hoppade jag på ett modernt snabbtåg (120km/h) och åkte från Kiev de dryga 30 milen österut till Poltava. En medelstor stad belägen ganska precis mitt emellan Kiev och Lugansk. De enda fönsterplatserna som fanns lediga då jag köpte biljetten i sista sekund var i första klass och biljetterna kostade ganska precis en hundralapp per väg. Helt klart överkomligt med svenska mått mätt - liksom alla priser i Ukraina :)

Några bilder på en f.d. svensk Mercedes O405 har jag redan tidigare visat, så här kommer bilder på andra svenska bussar som jag såg i staden. Det finns i princip en stor ringlinje som utgör den allra största delen av trafiken i Poltava. I ena riktningen heter den 20, och i andra riktningen 21. Linje 20 körs av ett företag som främst har svenska bussar i flottan, och linje 21 av ett företag med främst äldre tyska MAN-bussar i flottan. Med några få undantag. Det finns även några enstaka andra kortare linjer i centrum som går med fullstora bussar, men då pratar vi någon enstaka buss här och var. Detta upplägg gör det dock väldigt lättfotat. Man kan stå i 50 minuter och fota bussarna åt ena hållet - och sedan 50 minuter och knäppa alla bussar åt andra hållet. Trafiken går med 4-minutersintervall cirka. Sen är man klar och har resten av dagen fri för att gå runt och göra annat :D

Lite flyt hade jag då mitt besök sammanföll med en skolavslutning av något slag, vilket innebar att man hade tursatt samtliga ledbussar, och körde med fullstora bussar alla avgångar. Vanligtvis brukar en del av turerna gå med Bogdan-bussar av mindre modell. Man har dock fortfarande en fordonspark som består av med än dubbelt så många bussar som man har omlopp - så det var fortfarande många svenska bussar som inte rullade under mitt besök. Kan det ha att göra med att man inte direkt valt att köpa in de mest driftsäkra modellerna? ;)

Vi börjar med alla ledbussar - som är f.d. stombussar från Göteborg. I Jämförelse med fordonsparken i Kherson som gick med äldre generationer av bussar så framstod hela flottan i Poltava som hyfsat slut och i mycket sämre skick överlag. Kanske inte syns på alla bussar på bild, men i verkligheten var det rätt uppenbart att det mesta i hela Poltava sjöng på sin sista vers... Den som tittar noga kanske också noterar att det i nästan alla bussar står en person längst fram intill föraren. Detta är konduktören och finns på alla bussar i Ukraina. En resa i Poltava kostar 4 hryvnia (1,25kr) och måste betalas kontakt till konduktören. Några andra betalsätt finns icke i landet, och några regler med bussbyten existerar inte heller någonstans vad jag kunde se. Kliver man på en annan buss är det bara att plocka fram plånboken igen - i många fall får man inte ens någon pappersbiljett som bevis på att man betalat utan konduktören bara kommer ihåg det.

F.d. GS #901. Lämnade Sverige redan för 10 år sedan och rullade mellan 2008-2011 i Tychy i Polen innan den hamnade i Poltava



F.d. GS #923. Rullade i Sverige fram till 2012 då den exporterades



F.d. GS #928 med samma historia





F.d. GS #903. Återlämnades av GS till Volvo redan 2007, och hamnade i Poltava 2012. Men vad gjorde bussen under de 5 åren mellan detta? Ett ägarbyte i Sverige 2011 tyder nästan på att den bara stått och hängt någonstans?



F.d. GS #930 - Hamnade i Poltava 2012





Ett gäng Scania OmniCity rullar också i staden. Så här kommer 6 bilder som borde glädja forumets Omni-fantaster ;)

Först ut ett riktigt tidigt exemplar - I början av 1997 hamnade den hos Näckrosbuss med inventarienummer #3902 och gick sedan till Vänersborgs Linjetrafik med nummer #23 och till sist Orusttrafiken som 231 och sedermera 70231. I början av 2010 skickades den till Ukraina där den sedan har hoppat runt bland flera olika ägare. 20 år and still going strong!





F.d. Näckrosbuss och Busslink #3111. Tillverkad ´98 och skickad till Ukraina 2010.





Och så systerbussen #3106 med liknande historia. Uppenbarligen på väg hem till Ringstorp ;)





F.d. Swebus / Nobina 4750 visade också upp sig i ett skick som bara en mor kan älska. En av få kvarvarande Volvo B7L / Säffle 5000 där ute i världen. 4st skall finnas i Poltava, men under mitt besök rullade bara 1. Som nämnt så har man en enorm reservpark i förhållande till antalet omlopp, vilket kanske är behövligt...





Och så tar jag till sist en kvartett Volvo B10BLE / Säffle 2000NL som det finns ett gäng av i Poltava.

Först f.d. Arriva 6537 som rullar kvar i sin Skånelack :)



Detta exemplar började sitt liv 1998 som Holstebro Bybusser #11 i Holstebro, Danmark men flyttades 2003 till Sverige och blev GS #23. Sedan 2011 på väg i Poltava



Sedan kommer två bussar som för visso aldrig rullat i Sverige, men jag ändå anser vara svenska nog att vara med här. Först f.d. Trondheim Trafikkselskap AS #802





Och slutligen systervagnen #808 med gasdrift. Som synes ville en Lada-förare mycket gärna vilja vara med på bild också :)



Det var det jag hade att visa i denna del :D

AdmirT

Helt j---a fantastiskt! Blir suger på att dra dit på en och samma gång!
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikey skrivet 30 juni 2017, 22:47:43 PM

F.d. GS #923. Rullade i Sverige fram till 2012 då den exporterades




Vad läckert! GS-logga, Västtrafik och till och med texten Stombuss sitter kvar. Undrar om någon där vet vad en Stombuss är för något :D

Citat från: Mikey skrivet 30 juni 2017, 22:47:43 PM

F.d. Swebus / Nobina 4750 visade också upp sig i ett skick som bara en mor kan älska. En av få kvarvarande Volvo B7L / Säffle 5000 där ute i världen. 4st skall finnas i Poltava, men under mitt besök rullade bara 1. Som nämnt så har man en enorm reservpark i förhållande till antalet omlopp, vilket kanske är behövligt...





Jag har minnen av att bussar med denna bakstam hade problem med luckan. Den öppnades och man kunde se bussar av denna typ åka med fladdrande lucka.

Men här ser det ju ut som om luckan faktiskt är helt stängd :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikey

Citat från: AdmirT skrivet 30 juni 2017, 23:27:32 PM
Helt j---a fantastiskt! Blir sugen på att dra dit på en och samma gång!

Förstår det. Det är bara att kontakta mig innan så kan jag guida ;)

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 juli 2017, 00:12:59 AM
Vad läckert! GS-logga, Västtrafik och till och med texten Stombuss sitter kvar. Undrar om någon där vet vad en Stombuss är för något :D

Jag har minnen av att bussar med denna bakstam hade problem med luckan. Den öppnades och man kunde se bussar av denna typ åka med fladdrande lucka.

Men här ser det ju ut som om luckan faktiskt är helt stängd :D

Stombuss betyder ingenting på Ukrainska/ryska, så med all sannolikhet nej. Det ser nog bara ut som en företagslogga i deras ögon. Och angående den andra bussen så är det ju bra att dom lyckats stänga luckan i alla fall. Om de nu bara kunde göra något åt lackeringen... :)

Robert Brink

Häftiga bilder! Kommer ihåg när man inte behövde åka längre än Tallin, Pernu och Riga för att hitta gamla svenska bussar! Jag var i Kiev 2007 men på en partyweekend, så det blev inte mycket buss...

//R

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikey skrivet 30 juni 2017, 22:47:43 PM

F.d. Näckrosbuss och Busslink #3111. Tillverkad ´98 och skickad till Ukraina 2010.







En sak som jag alltid har tyckt är lite lustigt är hur de ibland märker upp de gamla bussarna med dess tillverkare när de köpt dem.

Vi har aldrig haft någon Scania OmniCity med denna stora blaffiga märkning där det står just Scania på bussen. Möjligen har någon demobuss ägd av Scania haft liknande då den varit rent allmänt lackad i någon reklamlack. Men aldrig att de haft det i reguljär drift.

Jag kan sätta nästan allt på att bussen när den rullade i drift i Sverige inte hade denna Scania-märkning som syns på bilden. Detta har de satt dit i Ukraina. Även Volvobussar har ofta blaffig märkning med texten VOLVO på liknande sett dessemellan.

Det är lustigt hur de tydligen måste vara stolta över att visa upp att bussen är en Scania. De verkar vilja visa det för de som ska åka i bussen att det är en Scania. Rent allmänt verkar de vilja att alla som ser bussen ska veta att det just är en Scania. Att det är fint att det är en Scania trots att den är gammal.

Man kan undra vad det är som motiverar dem att sätta ut sådan här märkning med Scania på bussen och till varje pris via detta.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Robert Brink

Bussförarna å bussbolagen är nog stolta över Scania å Volvo helt klart. Men resenärerna har förstås ingen aning om vad det är för märke undantaget någon svensk som är där och spanar in bussar. :)

//R

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikey skrivet 30 juni 2017, 22:47:43 PM




Citat från: Robert Brink skrivet 02 juli 2017, 10:58:09 AM
Bussförarna å bussbolagen är nog stolta över Scania å Volvo helt klart. Men resenärerna har förstås ingen aning om vad det är för märke undantaget någon svensk som är där och spanar in bussar. :)

//R


Fast folk är inte obildade. Många vet att Volvo och Scania är tillverkare av tunga fordon. Och texten Scania går ju bara inte att missa på den här bussen. Så här stor text är det aldrig där dt står Scania på bussar i Sverige. Och det är ju tydligt att denna text tillkommit i Ukraina på den här bussen, inte i Sverige. Så många som kliver på bussen borde ju se att det står Scania på bussen.

Det är lustigt att de alltså tydligen blir så stolta över vilket märke det är på bussen. I Sverige verkar man inte alls ha den stoltheten, oavsett märke. Här tänker man mer på om bussen är snygg och välhållen eller inte.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

C. Peyron

Man verkar vara mycket förtjust i gasdrift i Ukraina, har detta med tillgången på naturgas att göra? Det verkar till och med som att man konverterar en del bussar till gasdrift i efterhand (gasflaskor på taket).

Mikey

Citat från: C. Peyron skrivet 07 juli 2017, 08:38:05 AM
Man verkar vara mycket förtjust i gasdrift i Ukraina, har detta med tillgången på naturgas att göra? Det verkar till och med som att man konverterar en del bussar till gasdrift i efterhand (gasflaskor på taket).

Har varit bra tillgång på naturgas i alla fall. Gasen har väl dock varit mest rysk, och med relationerna nu verkar den minska i popularitet... Har inte gjort någon statistisk undersökning direkt, men av det jag sett från inköpen de senaste typ 2-3 åren, vilket förvisso inte är många bussar så verkar man nästan uteslutande köpa dieselbussar numera.