Mikey i Ukraina - Del 4: Vanliga bussar i Rivne (18 bilder)

Startat av Mikey, 30 juni 2017, 21:59:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Mina bilder från Ukraina har visat sig vara rätt populära, så jag fortsätter med några fler delar :)

I förra delen visade jag lite bilder på fordonsparken av trådbussar i Rivne, som milt uttryckt inte är den färskaste på denna planet. Så i denna del kommer här ett gäng bilder på vad man kan se i den vanliga busstrafiken - i en helt vanlig liten ukrainsk stad.

Jag börjar med de vanliga ukrainsk-byggda minibussarna. Det finns många modeller av dessa, och varje stad verkar till synes ha sin egen favorit. I Kherson rullade det till exempel många byggda på ryska ZIL-chassin. I Kiev var det populärast med Bogdan A09202 byggda på Tata-chassin och i Poltava körde man mest runt med minibussar byggda på ryska GAZ. I Rivne hade man sin egna lite udda modell - Bogdan A06921 som i grunden är byggda på ett chassi ur en Hyundai skåpbil. Frontmotor med alldeles för få hästkrafter och en 4-stegad manuell växellåda utgör drivlinan på dem. Och designen - kan man tycka lite olika om... ;D

"Bussarna" är i alla fall byggda i slutet av 00-talet och är liksom det mesta annat oftast i ett tämligen slutkört skick. Det hjälper väl inte heller att dom inte var särskilt välbyggda från början. Att åka med en gav inte en känsla av "Åh", utan snarare av "Åh, herregud!".







Sedan har vi en sovjetisk EARZ som stod uppställd på stora torget i centrum av staden. Kommunen kör en flotta av dessa för interna personaltransporter, och just detta exemplar hade skjutsat ut ett gäng parkarbetare som gick runt och klippte buskar.



I regiontrafiken rullade bl.a. denna LAZ 695NG. Någon som vill gissa årsmodellen...?

... Fel. Detta exemplar har första registreringsdatum 2010 och är en av de absolut sista, om inte det allra sista exemplaret av denna modell som rullade ut ur fabriken i Lviv. Till skillnad mot de äldre exemplaren som visats i tråden från Kherson så har man till denna årsmodell satt på en kåpa över gastankarna på taket.



En annan modell som var tämligen vanlig i regiontrafiken var ryska PAZ. Här är två, en längre modell och en kortare fotade på respektive intill regionbussterminalen som ligger strax utanför centrum





Den absolut vanligaste modellen i trafiken runt orten var dock gamla Mercedes T2. Denna modell såg jag inte någon annan stans i Ukraina (Mest bara Sprinter), så kanske har man i Rivne köpt upp alla uttjänta exemplar av dem. Att promenera omkring på gatorna är som att traska in i en annan tidsålder :D







- En härlig gammal Moskvich 412 i bakgrunden. Gamla Sovjetiska bilar som t.ex dessa och VAZ 2101, GAZ 24 etc. är fortfarande en vanlig syn på vägarna. Lämnar man staden och ger sig ut på lite mindre landsvägar och till små byar så skulle jag nästan våga påstå att de är vanligare än moderna bilar...







En "modern" Mercedes såg jag också...



Vid järnvägsstationen, som ligger i andra änden av staden från regiobusstationen rullar också några linjer med småbussar. Denna Jonckheere och tyska Ernst Auwärter var de två mest intressanta bussarna som fanns där när jag traskade förbi, utöver en massa vanliga ukrainska småbussar.





Nu är det väl tveksamt om detta är en riktig buss, utan snarare privat familjebil. Men sådana här UAZ- småbussar och lastbilsditon sågs då och då rulla förbi på vägarna i hela Ukraina. Hur gamla och gulliga de än må se ut så tillverkas de faktiskt än i dag, så jag har ingen aning om denna är från 70-talet eller förra året ;)



Och så avslutar jag denna del med bussen som tog mig hem till Kiev igen - en av landets alla ombyggda Mercedes Sprinter skåpbilar som rullar på de långväga linjerna. På busstorget stod det en hel radda av sådana här tillhörande diverse olika företag eller privatpersoner som raggade kunder, och alla sade att resan skulle ta 4,5 timmar. En förare skrek dock till mig att han skulle köra på 4. Dessutom var bussen redan nästan fullsatt vilket betydde att han var klar att åka om jag klev på. Så jag gav honom 60 spänn och hoppade på. Och visst tusan höll han vad han lovade! Fort som s***n gick det, och längs vägkanten plockade föraren upp fler passagerare som skulle till Kiev - till den punkt då vi var 22 personer ombord bussen med 17 stolar - susandes fram i mellan 120-150km/h på motorvägen i 4 timmar. Trots en oplanerad "matpaus" på 15 minuter vid en rastplats (jag misstänker det hade ett samband med det faktum att motortempen gick upp till över 110 grader och det började tjuta om varningslamporna) så var vi framme i Kiev på 4h och 5 minuter. Sista biten genom Kievs rusningstrafik gick dock mest på väggrenar och på cykelbanor i höga hastigheter, men sånt är väl livet i en ukrainsk minibuss... Trafiksäkerhet och komfort är två ord som uppenbarligen inte har uppfunnits i den ryska ordboken :o ::)


Ulf Berlin

Härligt att du delar med dig av alla dessa typer.
Kan du ryska eller"klarade"du dig på t ex engelska för att bli förstådd på stan?/Ulf

Mikey

Citat från: Ulf Berlin skrivet 01 juli 2017, 12:39:15 PM
Härligt att du delar med dig av alla dessa typer.
Kan du ryska eller"klarade"du dig på t ex engelska för att bli förstådd på stan?/Ulf

Jag pratar ryska, och vad jag upplevde så är det nästan ett krav för att ta sig fram smidigt (och utan att bli blåst, vilket jag i och för sig aldrig upptäckte några tendenser till). Hade jag försökt klara mig på bara engelska så hade mycket av resan blivit betydligt svårare, om inte omöjlig att klara av. Dels är det väldigt få som talar engelska, och dels finns det inte instruktioner på engelska ens på restauranger (undantaget de finare i centrala Kiev) eller i kollektivtrafiken. Man lär klara sig behjälpligt i Kiev och städer som Lviv och Odessa på engelska i turistområdena, men i mindre städer såsom Rivne, Kherson, Poltava etc blir det nog kämpigt. Dock finns all lokaltrafik i de större städerna inlagda i Google maps upptäckte jag, vilket var väldigt behjälpligt när man skulle ta sig fram genom städerna med bussbyten etc. Ett kontantkort laddat med 6GB 3G-surf och lite saldo för att klara en del lokalsamtal under min vecka i Ukraina gav jag 17 kronor för :)