Sommarjobb

Startat av AKO, 30 juni 2017, 19:21:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AKO

Fortsätter med några gamla sommarbilder från Örebro.
Under senare delen av 80-talet brukade 111:orna vara avställda under sommarmånaderna. Undantaget var en sommar i slutet på 80-talet då, av någon anledning, några av de senare användes på linje 51. Bilderna (tror jag) är tagna i ändhållplatserna Hovsta och Adolfsberg.

CR 111 vagn 71 by AKO,
CR 111 ÖTAB vagn 73 by AKO,

Resenären

Wow vilken härlig nostalgi! Ser mycket gärna fler!

Den där trenden med lågtrafiklinjer som många andra städer av Örebros storlek hade vid den tiden. Örebro hade samtrafik vid Stortorget och från 1984 vid Järntorget (numera heter hållplatsen "Slottet"). Alla linjer möttes var 40:e minut för enkel övergång. Valet av 40 min berodde på att när den infördes på 70-talet klarades alla linjer då med två vagnar. Men med förlängningar och förändringar innebar det t ex för linje 51 att det krävdes 4 vagnar för 40 min trafik - det blev många minuter i Hovsta och Adolfsberg. Än "värre" var det vil jag minnas när man på 90-talet körde 60 min trafik på lördagseftermiddagar och söndagar på alla linjer. De linjer som i vanliga fall hade en omloppstid på 60 min kördes nu på 120 och lägg till att det knappast var många resenärer. Tio minuter in till centrum, i sämsta fall tio minuter ut och sen vänta i 35-40 min.

En sommarvardag i juli på 90-talet krävdes knappast 20 vagnar totalt och en sommarsöndag 12-13 st på en total vagnpark på gissningsvis närmare 70 vagnar.


Silo

Anledningen till att 111:orna gick en sista sommar var att man ville krama ur så många mil som möjligt ur dem innan de skulle utrangeras.
/TS

Resenären

Misstänkte att det var så. 111:orna hamnade snabbt på lugnare linjer och jag gissar att det fanns många mil att plocka ur dem. De där vagnarna var ju inte lastgamla på bilderna - vagn 69- 73 kom väl 1975/76? och de sista 111:orna 74-78 kom 1976. Sen blev det Volvo för hela slanten och de blev ju slitvargar på 12 och 14 (som trafikerade Lundby/Vivalla, Mellringe, Brickebacken och Regionsjukhuset - tunga destinationer då som nu).

Resenären

Stämmer bra att bilderna är från Hovsta (överst) och Adolfsbergsskolan (undre). Då trafikerades Adolfsberg av linje 11 och 21 i normaltrafiken och av linje 51 (som kombinerade linjesträckningarna för 11 och 21 och på norr i stan med linje 16). Idag trafikeras Adolfsberg normalt av linjerna 4 (som huvudsakligen går samma väg som linje 11 gick till stan - fortsätter sedan till Mellringe) och linje 5 som (liksom tidigt 70-tal) går till Hovsta men den väg som linje 21 gick till centrum). För tillfället kan inte linje 4 köra fram till Adolfsberg eftersom bron över järnvägen skall rivas och ny byggas. Därför vänder den vid Ekeskolan.