Rapport från ersättningstrafiken för Roslagsbanan 28...

Startat av virtual1, 29 juni 2017, 22:35:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Då det inte rapporterats så mycket om vad man har att vänta sig nu då 28:an också ersätts med buss så tänkte jag att jag skulle ta reda på vad som rullar nu. Då 27A och 27B båda numer trafikerar Danderyds Sjukhus också så kommer ersättningsbussar för jämnan till terminalen.

Tyvärr blev det 75 minuter långa besöket runt lunch idag en smärre besvikelse, de enda utsocknes ersättarna som syntes överhuvudtaget var 8814, 8815 och 8817 samt 6153 samt Fridströms Gotlands-scala, men dessa har ju redan rullat ett bra tag på 27:an nu. Det mesta som syntes på både 27:orna och 28:orna var en himskans massa 77XX-Scanior... hurra så spännande... - var östgötarna och 8825 var, samt alla andra 88XX som tydligen ska existera men inte synts ännu var en gåta, för på tvärbaneersättningen rullar de ju inte.

Nåja, Fridströms Scala och 6153:an hade jag inte på bild förut, så alltid nåt, men jag hade nog trott att några fler ej tidigare rullandes 88XX skulle dykt upp... - kanske blir bättre i Augusti?


Ersa

Fridströms har fem bussar ute på ersättningen varje vardag, så om du missade fyra av dessa fem, kan det ju även hända att du samtidigt råkade missa några av Arrivas utsocknes. Alternativt kanske några utsocknes höll till just mellan Åkersberga och Täby under dessa 75 minuter. Även kanske uppställda på rast i Åkersberga eller körandes på 28B.
Men nu när jag tänker efter var det nog mest SL-rött ute idag, förutom någon enstaka Västtrafikblå samt några få Gävlegula Scalor.

Fredrik Gelin

Jag misstänker att många av de utsocknes bussarna står stilla fram till mitten av augusti eftersom den ordinarie busstrafiken minskat iom tidtabellsskiftet och således frigjort fler SL-röda bussar.
Det stod ganska många utsocknes bussar i Täbydepån när jag passerade vid 19-tiden.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


virtual1

Citat från: Ersa skrivet 30 juni 2017, 00:42:45 AM
Fridströms har fem bussar ute på ersättningen varje vardag, så om du missade fyra av dessa fem, kan det ju även hända att du samtidigt råkade missa några av Arrivas utsocknes. Alternativt kanske några utsocknes höll till just mellan Åkersberga och Täby under dessa 75 minuter. Även kanske uppställda på rast i Åkersberga eller körandes på 28B.
Men nu när jag tänker efter var det nog mest SL-rött ute idag, förutom någon enstaka Västtrafikblå samt några få Gävlegula Scalor.

Nej då. 9025 och 9029 rullade också, men de nämnde jag inte då de rullat massa tidigare med och inte är utsocknes :) - även aellenius 3228 syntes.

Bussmicke

Vilken tur att jag läste detta,  som jag misstänkte; bara tråkiga ersättningsbussar.  Rullar 27A längre?  Står på SLs sida att det är nya linjesträckingar från 23 juni..

http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/roslagsbanan-2017/roslagsbanan-2017/
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 10 juli 2017, 01:11:01 AM
Vilken tur att jag läste detta,  som jag misstänkte; bara tråkiga ersättningsbussar.  Rullar 27A längre?  Står på SLs sida att det är nya linjesträckingar från 23 juni..

http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/roslagsbanan-2017/roslagsbanan-2017/

27A går hela vägen till Danderyds sjukhus nu, så ingen anledning att stå nån annanstans för foto. Men senast jag var där under rusning 15-16 så rullade inte -en- enda 88xx-buss, inte ens B9S:erna. Så jag ger upp nu till Augusti. Sämre skräp får man leta efter i ersättningsväg

Ersa

Vad ni håller på. Om ni haft minsta lilla inblick i hur arga resenärerna varit sedan januari, på just utsocknes bussar som saknat tillräcklig utrustning som t.ex fungerande yttre skyltning, inre hållplatsskylt/utrop, samt i många fall även lågt insteg, och svårigheter att få ut resegarantin pga avsaknad av BussPC... så hade ni kanske insett varför man prioriterar accessfordon i första hand.
Lägg därtill VBP-ersättningsmodellen, där operatören gärna inte vill köra gratis (dvs med förlust) pga krånglande handenheter.

buskörare

Citat från: virtual1 skrivet 10 juli 2017, 15:31:22 PM
27A går hela vägen till Danderyds sjukhus nu, så ingen anledning att stå nån annanstans för foto. Men senast jag var där under rusning 15-16 så rullade inte -en- enda 88xx-buss, inte ens B9S:erna. Så jag ger upp nu till Augusti. Sämre skräp får man leta efter i ersättningsväg

Skräp för dig är det bästa för dom som är viktigast. Dvs resenärerna.

Bussmicke

Jag är bara intresserad av 88xx, resten är totalt ointressant eftersom jag redan har det andra på bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Då kan du nog rikta in dig på att vänta länge.
Tvärbanan och Saltsjöbanan verkar använda mestadelen av ledbussarna i 88xx-serien.
Eftersom Kårstagrenen inte skall köras med buss efter augusti frigörs ju en del bussar som rullat där, så jag förmodar att de då flyttas till Österskärslinjerna.
Dock lär man väl även fortsatt prioritera det som är SL-rött i första hand.
Jag misstänker att trafiken på 608 och 610 anpassas till mer naturliga förhållanden när tågen går igen vilket borde betyda att det blir en del Märstabussar och annat SL-rött ledigt till Österskärslinjerna.
Dock kan jag tänka mig att Arriva vill förstärka/förtäta C-linjerna till Humlegården som man gjorde med 608 från Vallentuna då det borde vara en bättre affär för Arriva än att köra ersättningstrafiken med tanke på blippen.
Summan av det hela blir alltså att man kör så lite utsocknes bussar som möjligt.
Irisbussarna från Ulricehamn lär nog vara bland det man tar bort först om man får chansen.
Dessa minskade snabbt i antal i trafik under våren och var under juni mest insatsbussar antar jag då jag bara undantagsvis såg dem i Danderyd och Vallentuna.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Fredde

På Saltsjöbanan har åtminstone inte jag sett 88.
Däremot 12-meters Volvo, Citaro-led, 840x Scania led, 75xx Scania-boggi, 81xx B9S och en del annat inkl. Tåg-bussarna..

buskörare

Citat från: Fredde skrivet 11 juli 2017, 20:56:04 PM
På Saltsjöbanan har åtminstone inte jag sett 88.
Däremot 12-meters Volvo, Citaro-led, 840x Scania led, 75xx Scania-boggi, 81xx B9S och en del annat inkl. Tåg-bussarna..

Dom kanske går på tvärbanan då? B9:orna ur 88-serien alltså. 2 är ju tillbaka i Norrort.

Bernt Talbrant

Citat från: buskörare skrivet 12 juli 2017, 12:44:44 PM
Dom kanske går på tvärbanan då? B9:orna ur 88-serien alltså. 2 är ju tillbaka i Norrort.

Några B9S med nr 880x gick i pendeltågsersättningen till Jakobsberg i måndags.

buskörare

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 12 juli 2017, 12:49:59 PM
Några B9S med nr 880x gick i pendeltågsersättningen till Jakobsberg i måndags.

Måste väl nästan vara Junior eller nått? Arriva har väl inget med den ersättningen att göra?

virtual1

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 12 juli 2017, 12:49:59 PM
Några B9S med nr 880x gick i pendeltågsersättningen till Jakobsberg i måndags.

Inte 888x då?