Västtrafik utökar

Startat av 1896, 29 juni 2017, 17:54:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.bussmagasinet.se/2017/06/vasttrafik-okar-nasta-ar/

Det här låter ju kul, man tänker tydligen göra mycket för dessa 60 miljoner.

Vem ska köra Alingsåssnabben, och hur många fordon kommer att krävas ?  ???

1896

#1
Som svar på min egen fråga: Alingsåssnabben ska köras inom ramen för nuvarande avtal med Bivab, alltså av Vårgårda buss, antal turer ska tydligen vara 5 st från Alingsås på morgonen, och lika många tillbaka från Göteborg på eftermiddagen, antal fordon avgör tydligen Bivab, men troligen 4 st. Trafiken ska utvärderas efter 3 år, allt enligt källa på Västtrafik. (Trafikstart tabellskiftet December -17)


1896

Ytterligare ny linje:

www.tidningen.se/Nyheter/Torslanda/Ny-busslinje-ska-avlasta-Roed-Express

virtual1

Citat från: Kung Vasa skrivet 19 september 2017, 17:53:39 PM
Ytterligare ny linje:

www.tidningen.se/Nyheter/Torslanda/Ny-busslinje-ska-avlasta-Roed-Express

Låter ju lagom knäppt att man gör en vanlig ĺinje som ska gå samma sträcka som expressalternativet, men då ska gå fortare genom att skippa hållplatser. Borde det inte vara tvärtom???

1896

Citat från: virtual1 skrivet 19 september 2017, 18:53:02 PM
Låter ju lagom knäppt att man gör en vanlig ĺinje som ska gå samma sträcka som expressalternativet, men då ska gå fortare genom att skippa hållplatser. Borde det inte vara tvärtom???

Jag fick exakt samma tanke när jag läste det.

Harald Nordius

"Färgexpresserna" är väl inte så mycket express längre. De är snarare motsvarigheten i förortstrafiken till det som inom Göteborg kallas stomlinjer.

virtual1

Citat från: Harald Nordius skrivet 19 september 2017, 19:09:55 PM
"Färgexpresserna" är väl inte så mycket express längre. De är snarare motsvarigheten i förortstrafiken till det som inom Göteborg kallas stomlinjer.

Men tanken med en stomlinje är väl signalprioritering och färre hållplatser än bi-linjerna för att snabba upp resan?