Man behöver inte prata med busschauffören!!?

Startat av Nisse Bökelund, 27 juni 2017, 10:26:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adrian Langemar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juli 2017, 10:49:24 AM
Jag är helt övertygad om att det fungerar, men det kräver som sagt en omfattande kontrollapparat och en utökning av rörliga väktare/ordningsvakter.

Utan detta så har vi snart samma arbetsmiljö för förarna i Stockholm som sedan länge finns i Göteborg.

Redan i mitten på -80 talet var arbetsmiljön så dålig att man fick bygga in förarplatserna, vi som var med då minns reaktionen när en sådan buss lånades upp till Hornsberg.

Det fungerar alldeles utmärkt utan vakter på spårvagnarna och bussarna i Göteborg. Det är ändå mycket lungare än i tunnelbanan i Stockholm med alla ordningsvakter överallt.

Skånebussen

Att lasta ledbussar genom framdörren tar lång tid så innan man börjar klaga på systemet med påstigning genom alla dörrar tycker jag man bör fundera över om inte det viktigaste trots allt är snabbhet och att fordonen används effektivt?

Det går ju att enkelt räkna ut hur många bussar som behövs för att köra 5-minuterstrafik på en linje med förarvisering (säg 15 minuters uppehåll totalt på varje varv) och körtiden 55 minuter jämfört med påstigning genom alla dörrar och körtid 40 minuter.

Jag skulle inte direkt hävda att det är lämpligt att i tät innerstadstrafik ha förarvisering i större städer och egentligen inte mindre (storlek à la Norrköping och Helsingborg heller) eftersom det tar tid.

Om man samtidigt är väldigt besatt av tanken att det blir en massa "fuskåkning" finns det ju lösningar på det - antingen flygande inspektioner eller att man helt enkelt utformar hållplatserna som stationer med spärrar (Transmilenio är ett exempel). Å andra sidan har det ju fuskåkts i många decennier på olika vis (egenhändigt modifierade biljetter, undvika zontaxan etc). Är man väldigt inriktad på att det inte skall gå att fuska får man ju helt enkelt ha ett slutet system och då inte spärrar utan dörrar som endast öppnas om man har giltigt färdbevis samt sensorer som stoppar den varianten att gå 10 cm bakom framförvarande person. Sedan kan man diskutera huruvida "problemet" är stort nog för att föranleda sådana lösningar men möjligheten finns.

För egen del är jag starkt emot att ha 10-15 minuters längre restid p.g.a förarvisering.