Midsommardag i skärgården

Startat av Karsten, 25 juni 2017, 10:14:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Jag har under många år kommenterat bilder och inlägg i detta forum, men inte själv bidragit till bildskatten. Jag ska nu försöka råda bot på detta genom att dela med mig av mitt midsommardagsnöje.

Det är nämligen så att kontoristen Karsten inte hinner vara ute i verkligheten så ofta längre, men en ledig midsommarhelg för mig och ett par lediga tjänster i Nacka-Värmdö var ju ett utomordentligt läge att ta sig ut i friskluften.



Dagen började med att hämta ut 5508 och köra ett varv på linje 467 till Ingarös centralpunkt. Här var det samtrafik med en utgående 428X och en ingående 429X.



Efter det styrde jag kosan mot Aspvik. Linje 426 brukar vara tämligen lugn, men en regnig midsommardag lockade lunchturen till sig oväntat många resande. Flera anslutande småbåtar vid bryggan i Aspvik levererade resandestatistik till 5508.



Lite fikapaus och sedan ett varv på linje 439 till norra Värmdölandet. Bilden är tagen vid Vreta gård där man får använda både ratten och växelväljaren för att ta sig runt.



Efter det styrde vi åter mot norra Värmdö, men svängde nu höger mot Lillsved. Båtanslutning stod det på specen och jag tyckte mig se Rödlöga på fjärden, men någon vidare anstormning av passagerare från båten brukar det inte vara i Lillsved.



En bekant hade tipsat mig om att de säljer goda räkmackor i café Sjöstugan vid Lillsved. Det var jag ju tvungen att testa, så jag inhandlade mig en sådan att ta med som lunchmat.



Lunchrasten förlades till hållplats Våmfjärden, där man står både naturskönt och inte i vägen för någon annan. Hade vädret varit lite varmare hade badbyxorna åkt på, då platsen i fråga erbjuder möjligheter till avkylning för heta bussförare.



Efter rast hann jag med fika hos en annan yrkesutövande bekant och därefter göra mig redo för en 433 från Stavsnäs. På denna avgång var det inga anslutande fartyg så det blev en tämligen lugn resa in mot huvudstaden.



Avslutningsvis ett varv på linje 422, en av mina absoluta favoritlinjer att köra, innan bussen och föraren fick ta kväll.

Även idag blir det busskörning, med början 12:40 från Stavsnäs. Har ni riktigt oflyt kommer även denna tjänstgöring bilddokumenteras.

Börje

Härlig blandning av linjer och skönt att ha samma vagn hela dagen! Det var INTE bättre förr.

Ha så skoj i bilköerna i eftermiddag.  ;)

Niclas Wennerlid

Citat från: Börje skrivet 25 juni 2017, 10:47:42 AM
Härlig blandning av linjer och skönt att ha samma vagn hela dagen! Det var INTE bättre förr.

Det var ju inte helt ovanligt att ha samma buss ett helt arbetspass förr heller, särskilt inte om man utgick från garagen ute på Värmdö.

// Niclas

Niclas Wennerlid

Mycket trevligt Karsten, jag hade gärna hoppat in och kört själv denna sommar men arbetet på kontoret måste gå före denna gång.
Lite avis är jag allt ;-)

// Niclas

Hasse L

#4
Vi hade det rätt så bra även förr.....



Här har jag använt mig av Forumbilder.se - man undrar varför bilden blivit mindre? Men det finns säkert en naturlig förklaring.

Karsten

Vackert Hasse! Blev det något dopp 1981?

Hasse L

Det blev det säkert, och badbrallorna hängdes sedan på vänster spegelarm enligt vedertaget bruk och tomturen till Stavsnäs fortsatte.

Tack för dina fina bilder! Jag blir svårt nostalgisk. /Hasse

Carl Eric

Tack för en reportaget! Verkar vara en väldig härlig tjänst!


Citat från: Karsten skrivet 25 juni 2017, 10:14:16 AM


Efter rast hann jag med fika hos en annan yrkesutövande bekant och därefter göra mig redo för en 433 från Stavsnäs. På denna avgång var det inga anslutande fartyg så det blev en tämligen lugn resa in mot huvudstaden.

Föredömlig skyltning också!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ulf Berlin

Citat från: Hobgoblin skrivet 26 juni 2017, 23:28:59 PM
Vi hade det rätt så bra även förr.....

Underbar bild,men den lackeringen var väl lite udda där inv siffrorna står i rött på det vita fältet?
De flesta hade väl rött ända upp till fönsterkanten(av CFarna)?/Ulf

Hasse L

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 juni 2017, 20:56:48 PM
Underbar bild,men den lackeringen var väl lite udda där inv siffrorna står i rött på det vita fältet?
De flesta hade väl rött ända upp till fönsterkanten(av CFarna)?/Ulf
Hej Ulf!
Nja, 7055 hade rött ända upp, men de övriga tre röda fd BSBV, inkl. 7065 och 7070, hade vitt fält som på bilden. Har bara bildbevis avseende 7070, men är bra säker också på 7065. /Hasse